بجنورد- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با اعلام خبر رشد ۱۰۴ درصدی صادرات استان در ۸ ماه امسال همراه بود، صادرات را ویترین اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: از این طریق می توانیم با سرمایه دیگران فرصت شغلی مناسب را ایجاد کنیم و در سایه همین صادرات تولیدات بیشتر و با کیفیتی را رقم بزنیم.

رشد ۱۰۴ درصدی صادرات خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود دلپسند در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه اظهار داشت:در بخش صادرات ، سهم پتروشیمی استان حدود ۵۸ درصد، صنعت حدود ۳۱درصد و کشاورزی حدود ۸ درصد است و تجار و بازرگانان باید به امر صادرات به عنوان یک عزم ملی و نیاز ضروری برای کشور نگاه کنند و خود را موثر بدانند.

وی ادامه داد: تجار و بازرگانان نباید کار و فعالیت خود را مقطعی، زود گذر و کوتاه مدت در نظر بگیرند و  حمایت سازمان های حمایتی نیز الزامی و ضروریست. وی افزود: اهمیت صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی روشن است به همین دلیل یکی از دغدغه های جدی کشورها بحث رقابت پذیری و تولیدات شان و تلاش برای صادرات محصولات است.

دلپسند در ادامه بیان کرد:ابزار سنجش وضعیت اقتصادی هر کشوری در دو محور تولید با کیفیت و صادرات خلاصه می شود و می توانیم در سایه صادرات قدم های موثری را برداریم.

وی با تاکید بر این که باید در حوزه صادرات از تمام ظرفیت ها به درستی استفاده کرد، افزود: باید از تک محصولی بودن و صادرات نفتی دوری کنیم هر چند که در روند صادرات دچار فراز و نشیب هایی بودیم که یکی از این عوامل نامناسب بودن زیر ساخت هاست بنابراین حمایت های لازم را برای این حوزه می طلبد.

دلپسند بیان کرد:برای استمرار و ارتقای صادرات باید زیر ساخت های لازم را در بخش های مختلف فراهم آوریم و در این مسیر صادرات یک پروسه است نه پروژه، که مستلزم صبر، پایداری و همکاری تمام دستگاه های اجرایی است.

وی تصریح کرد: در حوزه مباحث اقتصادی باید همپوشانی انجام گیرد تا تجار و بازرگانان از ظرفیت های لازم استفاده کنند و این امر با فرهنگ سازی و آموزش امکانپذیر است.

دلپسند با بیان این که باید از تولید رقابتی و با کیفیت حمایت کنیم، اظهار داشت: حمایت از تولیدات رقابتی منتج به صادرات می شود و باید فناوری های تولیدی خود را نیز به روز کنیم .

وی با افزودن این که در حوزه های صنایع دستی، فرش و معدن در سالجاری رشد مثبت داشتیم، در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این که نباید از نقش مهم گمرک غفلت کرد، گفت: نقش گمرک در صادرات استان نسبت به سال های گذشته رشد پیدا کرده که این موضوع نوید خوبی برای تجار و بازرگانان است تا بتوانند از این ظرفیت به درستی استفاده کنند ضمن اینکه کمرگ ریلی نیز در این استان فعال شده که این موضوع یک امتیاز خوب برای تجار خواهد بود.

مدیرکل نوسازی سازمان تجارت ایران نیز در این مراسم با اشاره به شعار تکرار عزم ملی با محوریت صادرات گفت: باید بر مبنای آن همه ارکان نظام دنبال جهش صادرات باشند.

معصومی تصریح کرد: موفقیت در صادرات نیازمند عزم ملی تمامی آحاد ملت و تغییر رویکردها برای ورود و مشارکت جدی و حرکت و مدیریت جهادی همه وزارتخانه‌هاست. وی با بیان این که تحقق اهداف صادراتی با ایجاد تحول در سازمان محقق می‌شود، گفت: در این راستا نیاز است تا این سازمان به‌ شکل واقعی به یک سازمان توسعه‌ای با ویژگی‌ها و سازوکارهای خاص آن تبدیل شود.

وی در ادامه به بحث اعتبارات نیز اشاره‌ کرد و ادامه داد: در حال حاضر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل سپرده‌ موجود است و بر این اساس قرار است با همین میزان سرمایه سرجمع ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با نرخ بهره ۱۴ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان نیز گفت: هیئتی تجاری به منظور توسعه مراودات اقتصادی با ترکمنستان و افزایش صادرات و  واردات و تسهیل در صدور روادید و وصول مطالبات تجار و بازرگانان و مشارکت در نمایشگاه های طرفین و بازاریابی و موارد دیگر در ماه های آینده به آن کشور اعزام خواهد شد.

محمد صمدی افزود:در هشت ماه سال جاری از این استان ۳۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادر شد که نسبت به مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد دارد و این میزان کالا به ۲۷ کشور دنیا صادر شده است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی خراسان شمالی مجوز رسمی استان معین کشور تاجیکستان را کسب کرده است و از این پس، تجار دیگر استان ها نیز از طریق اتاق بازرگانی خراسان شمالی مسائل و مشکلات خود را پیگیری می کنند؛ هم چنین در سال جاری یک هیئت تجاری و بازاریابی به منظور توسعه تبدلات اقتصادی به تاجیکستان اعزام می کنیم. وی پرداخت به موقع مشوق ها و جوایز صادراتی و سرمایه در گردش با نرخ مناسب به صادرکنندگان و ارائه یارانه از طریق معافیت های مالیاتی را خواستار شد و افزود: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال تولید کننده ها باید حمایت شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از صادرکنندگان برگزیده استان تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.