گناباد- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: امروزه توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی هر کشوری در گرو پژوهش‌های مدون، سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده است که منجر به هدف خاصی می‌شود.

پژوهش‌های مدون و برنامه‌ریزی شده عامل توسعه هر کشوری است

 به گزارش قدس انلاین، دکتر جواد باذلی در آئین افتتاحیه دوازدهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور در سالن همایش‌های کوثر دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه پژوهش موتور محرک و عامل توسعه پایدار هر کشوری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه پژوهش مبنای توسعه پایدار است، باید پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی به اندازه‌ای گسترش یابد که منجر به توسعه پایدار گردد.

وی، میزان اعتبار اختصاص یافته به پژوهش را شاخصی از میزان توجه هر کشور به امر پژوهش دانست و تصریح کرد: در حالی که در کشورهای توسعه یافته حدود ۲/۵ تا ۴ درصد از اعتبارات به بخش پژوهش اختصاص می‌یابد، متاسفانه این میزان در کشور ما بین ۰/۷ –۰/۲ درصد است.

دکتر باذلی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و نیروی انسانی را سه عامل موثر در توسعه پژوهش عنوان و ابراز کرد: فضاهای فیزیکی مناسب همچون آزمایشگاه‌ها در کنار تجهیزات به روز و دقیق، بستر سخت‌افزاری لازم برای پژوهش را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امکانات نرم‌افزاری اجازه مبادله دانش‌های تولید شده را فراهم می‌کند، افزود: پژوهشگران و محققان به عنوان نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل انجام پژوهش و تولید علم هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تاکید بر اینکه تولید علم به تنهایی کفایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: امروز دیگر صحبت از دانشگاه‌های نسل اول و دوم که تنها به آموزش و تحقیقات می‌پردازند، نیست بلکه دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاهای کارآفرین هستند، حرکت کنند. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و دبیر  دوازدهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور درگناباد برگزارشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و دبیر  دوازدهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور گفت: بیش از ۵۰۰ مقاله از دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی شرق کشور به دیبرخانه این کنگره علمی رسید ه است. که پس از داوری‌های صورت گرفته، بیش از ۲۰۰ مقاله پذیرفته شد که ۱۸۵ مقاله به صورت پوستر و ۵۰ مقاله در قالب پنج پنل تخصصی به صورت سخنرانی ارائه شد. .

دکتر محمدپور با اشاره به اهمیت انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها، گفت: ظرفیت دانشجویی پتانسیل خوبی برای انجام پژوهش و حرکت در مسیر دانشگاه کارآفرین است.

وی ادامه داد: گرچه دانشگاه علوم پزشکی گناباد از نظر تعداد و تعدد رشته‌ها با دانشگاه‌های بزرگ قابل مقایسه نیست ولی خوشبختانه با تلاش دانشجویان، حمایت‌های انجام شده و راهنمایی‌های ارزشمند اساتید، کمیته تحقیقات دانشجویی این دانشگاه از سال ۹۲ تا کنون، همواره جزء چهار دانشگاه برتر در بین دانشگاه‌های هم‌تراز بوده است.

امام جمعه گناباد هم در دوازدهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور گفت: دین اسلام، کسب علم و دانش و انجام پژوهش و تحقیق را عبادت می‌داند. .

 حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب با بیان اینکه علم و پژوهش از مباحث دینی توصیه شده در قرآن و روایات است، اظهار کرد: در اولین آیات نازل شده قرآن کریم، به تعلیم، تربیت و نوشتن توصیه و از آن‌ها تجلیل شده است.

وی با بیان اینکه در روایات دینی، یک ساعت فکر کردن از عبادت مستحبی یک سال بالاتر است، تصریح کرد: فکر کردن یعنی چیزهایی را که می‌دانیم و دانش‌هایی که کسب می‌کنیم، کنار هم بگذاریم و به نتایجی در زمینه مجهولات مختلف برسیم.

دوازدهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی شرق کشورروزهای ۸ ونهم اذر ماه در گناباد برگزار شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.