یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: گرفتاری غرب این است که همه معرفت شناسی را در حسی و تجربی خلاصه کرده است در صورتی که این معرفت شناسی کمترین مرتبه است.

غرب گرفتار معرفت شناسی تجربی و حسی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله العظمی عبدالله جوادی ظهر پنجشنبه در پیامی به کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی اظهار داشت: غرب گرفتار معرفت شناسی حسی و تجربی است به همین دلیل دین را علمی نمی‌دانند.

وی افزود: منکران عالم غیب، معتقدند که چون جهنم و معاد و عالم غیب در آزمایشگاه قابل تجربه نیست قابل اثبات هم نیست.

استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: این تفکر می‌گوید افراد در اعتقاد به وحی و معاد آزاد هستند ولی چون دیده نمی‌شود قابل اثبات هم نیست.

وی اضافه کرد: کسی که چنین تفکری دارد ترس از مار و عقرب را علمی می‌داند ولی ترس از قیامت و معاد را علمی نمی‌داند.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما اگر با نگاه قرآن به علم دینی نگاه کنیم ابتدا باید بدانیم که هر چیزی که در عالم وجود دارد، شیء است و همه اشیاء نیز مخلوق خدا هستند.

وی با بیان اینکه هر علمی که مرتبط با قول و فعل خدا باشد دینی است، اضافه کرد: علم دینی تنها علم تفسیر و فقه و کلام که ارتباط مستقیم با صفات و احکام خدا دارد نیست بلکه علم نجوم و زمین شناسی و هواشناسی هم چون با فعل خدا سر و کار دارد دینی است.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: هرچه در عالم آفرینش است مخلوق خداوند و آیه‌ای از آیات الهی است بنابراین بررسی آیات الهی نیز علم دینی است و این که محقق آن کافر است یا مؤمن در آن اثری ندارد.

وی تأکید کرد: بر این اساس هر علمی هم که در مورد افعال خدا بحث می‌کند همانند علم تفسیر و فقه، علم دینی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.