۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 576930

حالا دیگر ترامپ تنها چند قدم تا سرنوشت مشابه ریچارد نیکسون در رسوایی واترگیت فاصله دارد. شاید تا کنون رسانه های آمریکایی حتی یک اصطلاح خاص برای این رسوایی جدید در تاریخ سیاسی ایالات متحده امریکا برگزیده باشند. اصطلاحی شبیه «راشا گیت»!

زلزله «فلین» در کاخ سفید

قدس آنلاین- ماجرا از وقتی بهم ریخت که مایکل فلین، مشاور پیشین ترامپ، اعتراف کرد که درباره ارتباطات خود با روسیه به پلیس دروغ گفته است. مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ آمادگی خود را برای همکاری با مقامات قضائی و پلیس فدرال اعلام کرده است. و این آغاز یک ماجراجویی سخت برای ترامپ و تیم اش خواهد بود. در این میان برای فرار رو به جلو و تغییر تمرکز رسانه ها و افکار عمومی داخلی و خارج آمریکا ترامپ به سرش بزند و معرکه ای نظامی به بهانه امنیت ملی امریکا در نقطه ای از جهان آغاز کند. جایی که دیگر کار از کار گذشته باشد و آمریکا را وارد فاز نظامی جدیدی کند. جایی شبیه کره شمالی!

انگشت اتهام به جاسوسی ترامپ را نشانه گرفت

با اعلام آمادگی «مایکل فلین» به همکاری با اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی)، سرانجام پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته امریکا به دونالد ترامپ وصل شد.اولین مشاور امنیت ملی در دولت کنونی امریکا که فقط ۱۷ روز در این مسند بود، اعلام کرد، به دستور «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری منتخب با سفیر وقت روسیه در واشنگتن تماس گرفته بود.

تحقیقات نشان می دهد، در همان روزی که «باراک اوباما»، رییس جمهوری وقت امریکا در حال امضای تحریم های جدید علیه روسیه بود،  فلین به «سرگئی کیسلیاک»، سفیر وقت روسیه در واشنگتن گفت که در دولت بعدی این تحریم ها برچیده خواهد شد و از وی خواست مسکو به اقدام واشنگتن واکنشی نشان ندهد. این درخواست مورد اجابت مسکو قرار گرفت و تا شش ماه پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، روسیه تحریم های امریکا را تلافی نکرد.  اکنون با اعتراف صریح مایکل فلین، اصلی ترین ابهام در پرونده موسوم به «روسیه - ترامپ»  روشن شده است. تاکنون مشخص نبود که فلین بر اساس توصیه چه فرد یا افرادی با روس ها تماس برقرار کرده بود.

واشنگتن‌پست: پایان روزهای ترامپ در کاخ سفید

پس از گزارش رسانه‌های آمریکا درباره اینکه «مایکل فلین»، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید آماده اقرار به جرم خود درباره دروغگویی به «اف‌بی‌آی» در پرونده تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، واشنگتن‌پست نوشت او ممکن است ضربه نهایی را به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کند.

واشنگتن‌پست نوشته است: «اعتراف فلین، نشانه‌ای شوم برای کاخ سفید است، زیرا اسناد دادگاهی نشان می‌دهند که فلین اکنون در حال همکاری در پرونده تحقیقات بر روی همکاری‌های ستاد تبلیغاتی ترامپ با کرملین برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است

واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان مسائل امنیت ملی نوشته اعترافات فلین می‌تواند در چندین زمینه، موثر و سودمند باشد. او می‌تواند جزئیاتی درباره نحوه فعالیت روس‌ها فراهم کند. او همچنین می‌تواند درباره مراوداتش با جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ زبان به سخن بگشاید و درباره کانال‌های مخفی او با روس‌ها و یا معاملات فعلی‌اش با آنها نکاتی را بازگو کند.

اما نکته‌ای که بیش از همه برای ترامپ نگران‌کننده است این است که فلین بتواند شواهدی فراهم کند مبنی بر اینکه ترامپ با اخراج رئیس وقت اف‌بی‌آی، جیمز کومی، در روند تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اخلال ایجاد کرده است.

نقش داماد ترامپ» در ارتباط‌گیری با روسیه در پی اعتراف فلین

ساعاتی پس از اعتراف مشاور سابق دونالد ترامپ به جرم خود در دادگاه، رسانه‌های آمریکا از نقش جرد کوشنر، داماد و مشاور عالی ترامپ، در این پرونده گزارش دادند. به دنبال انتشار این گزارش‌ها، آسوشیتدپرس گزارش داد که این «مقام ارشد» جرد کوشنر، داماد ترامپ، ‌ بوده است. در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «منابع خود» همین خبر را تایید کرده و می‌گوید که کوشنر که هم‌اکنون نقش مشاور ارشد ترامپ را بازی می‌کند خواستار ارتباط گرفتن با سفیر روسیه در واشنگتن بوده است. به گفته دادستان در دادگاه، یک مقام ارشد نزدیک به ترامپ که اکنون گفته می‌شود جرد کوشنر بوده دست‌کم در یک مورد یعنی درباره رای‌گیری درباره رژیم صهیونیستی از مایک فلین خواسته است که با روسیه و دیگر دولت‌های خارجی رای‌دهنده تماس بگیرد تا شاید رای آنها به نفع صهیونیست ها تغییر کند.

واکنش کاخ سفید

کاخ سفید بی‌درنگ به اعترافات فلین واکنش نشان داد و گفت: «به خاطر چنین اظهاراتی بود که آقای فلین در ماه فوریه از سمت خود برکنار شد».در بیانیه کاخ سفید، برای تبرئه دونالد ترامپ از اظهارات مشاور امنیتی پیشین او، آمده است: «این اظهارات تنها به خود آقای فلین برمی‌گردد و به کس دیگری مربوط نمی‌شود».مایکل فلین تنها سه هفته بعد از آغاز به کار در کاخ‌ سفید ناچار شد از سمت خود استعفا دهد.

برخی شواهد حکایت از تکرار سرنوشت «ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رییس جمهوری برای دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رییس جمهوری امریکا دارد که در پی رسوایی واترگیت در نهایت به کناره گیری از قدرت مجبور شد.

طرح اتهام دروغگویی و تلاش برای انحراف در وظایف دادگاه، می تواند ترامپ را به مسیری سوق دهد که سرانجام آن، استیضاح  و برکناری باشد.     

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.