اردبیل-کارخانه نئوپان خلخال تحت مدیریت بنیاد مستضعفان با بیش از ۲۰۰ کارگر در طی سال‌های گذشته باکش و قوس بیکاری و تعطیلی و دیرکرد معوقات در پرداخت حقوق کارگران روبرو بوده است.

کسب‌وکار کارخانه نئوپان خلخال تخته شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه خط تولید این کارخانه در ماه‌های پایانی سال گذشته به دلیل مشکلات فراوان تعطیل و بسیاری از کارگران آن بیکار و خانه‌نشین شدند اما مسئولان این موضوع را خبرسازی خوانده و تعطیلی کارخانه را کتمان کردند.

بیکاری کارگران کارخانه نئوپان که تاکنون با تجمعات بسیاری در مقابل فرمانداری و دفتر نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خلخال همراه بوده است تاکنون نتوانسته گره ای از مشکلات معیشتی کارگران و خانواده‌های آن‌ها بگشاید.

انکار تعطیلی

درحالی‌که کارخانه نئوپان ابتدای امسال به‌طور رسمی تعطیل شد اما فریدون بابایی، فرماندار خلخال قریب به‌اتفاق این موضوع را خبرسازی خواند.

وی با تکذیب برخی خبرسازی‌ها درباره توقف فعالیت کارخانه نئوپان خلخال گفت: نه‌تنها این کارخانه تعطیل نشده بلکه به فکر توسعه خط تولید و افزایش ظرفیت تولیدی آن نیز هستیم.

فرماندار خلخال هم‌زمان با تعطیلی و بیکاری کارگران به رسانه‌ها گفت: کارگران این کارخانه بنا بر تصمیمات گرفته‌شده در مرخصی به سر می‌برند!

وعده‌های جدید

درحالی‌که فرماندار خلخال تا پایان سال گذشته منکر تعطیلی کارخانه نئوپان بود اما مردادماه امسال برخلاف سخنان گذشته از تعطیلی این واحد تولیدی خودداری و وعده داد که با پیگیری و اتخاذ تصمیمات لازم، دوباره تولید را به کارخانه نئوپان این شهرستان بازمی‌گردانیم.

فریدون بابایی فروش این کارخانه به بخش خصوصی را منتفی اعلام کرد و به کارگران وعده داد که به دستور  سعیدی کیا خود بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری و احیای کارخانه وارد عمل می‌شود.

وعده‌ای که عملی نشد

تعطیلی این واحد تولیدی که موجب مشکلات عدیده‌ای برای بسیاری از خانواده‌ها و کارگران شده است موجب شده تا بارها امام‌جمعه شهرستان خلخال از سوء مدیریت و نبود آینده‌نگری مسئولان انتقاد کند.

کارخانه نئوپان خلخال با توجه به بدهی ۲۰۰ میلیارد ریالی و نیاز به سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی امکان ادامه فعالیت نداردحجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر رشتبریوی در این راستا می‌گوید: وقتی کارخانه نئوپان سودآور بود این کارخانه اهمیت داشت ولی وقتی دیگر سودآور نیست با چشم نامادری به آن نگاه می‌کنند.

وی بیان می‌کند: توقف فعالیت بزرگ‌ترین واحد تولیدی جنوب استان در خلخال به یک مشکل بزرگ تبدیل‌شده و انتظار می‌رود مسئولان بنیاد مستضعفان نسبت به حل مشکل و بازگشت کارکنان بیکار شده به سر کار خود اقدام کنند

وی بابیان اینکه در ماه‌های گذشته پیگیرهای متعددی از سوی مسئولان اجرایی شهرستان و نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل توقف فعالیت کارخانه نئوپان صورت گرفته اظهار می‌کند: متأسفانه وعده مسئولان این کارخانه در تهران تابه‌حال عملی نشده و انتظار می‌رود وعده مسئول ارشد بنیاد مستضعفان در خصوص تشکیل جلسه‌ای در خلخال و حل مشکل این واحد تولیدی محقق شود.

رشتبری اذعان می‌کند: ما در دولت‌های مختلف وعده‌های مختلفی شنیده‌ایم ولی محقق نشده است و یکی از این وعده‌ها کارخانه ملامینه با ۱۵۰۰ نفر اشتغال بوده که تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به پروژه‌های دیگر در این شهرستان بیان می‌کند: دو کارخانه لاستیک در شهرستان به دست استانداران سابق کلنگ زنی شد ولی خبری از آن و سرمایه‌گذاری نیست.

کارخانه نئوپان ضرر می‌دهد

مدیرعامل شرکت گسترش پایا صنعت وابسته به سازمان بنیاد مستضعفان در خصوص دلایل تعطیلی این کارخانه اظهار می‌کند: کارخانه نئوپان خلخال در سال گذشته و ۶ ماه اول امسال متحمل ۱۴۰ میلیارد ریال ضرر و زیان شده و با توجه به بدهی ۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت نئوپان خلخال امکان ادامه کار تولید در این واحد صنعتی وجود ندارد.

یحیی چگینی علت تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران این واحد تولیدی و صنعتی را جلوگیری از ادامه روند زیان دهی در این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان عنوان می‌کند.

وی اذعان می‌کند: علت زیان دهی کارخانه نئوپان خلخال و تعطیل شدن خط تولید در این واحد صنعتی قدیمی بودن خط تولید آن و ناتوانایی رقابت محصولات تولیدی با محصول نئوپان سایر کارخانه‌های تولید نئوپان در کشور و همچنین رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور است.

وی تنها راه خروج کارخانه از وضعیت فعلی تعطیلی و بازگشت دوباره کارگران بیکار شده این واحد صنعتی بزرگ جنوب استان را سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خط جدید تولید ورق نئوپان با استفاده از فنّاوری روز در مسیر رقابت با محصولات تولیدی سایر کارخانه‌های تولید نئوپان عنوان می‌کند.

وی بابیان اینکه در شرایط فعلی امکان راه‌اندازی مجدد کارخانه وجود ندارد ادامه می‌دهد: در صورت سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی جدید نیز برای راه‌اندازی خط تولید جدید در این کارخانه اما بازهم نیازمند گذشت ۲ سال زمان هستیم.

چگینی می‌گوید: درصورتی‌که این سرمایه‌گذاری نیز انجام شود اما کارگران این واحد صنعتی باید به مدت ۲ سال برای شروع دوباره تولید صبر کنند و لذا حل مشکل بیکاری آن‌ها در ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین نیز ۱۲۰ میلیارد ریال طی سال‌های گذشته برای بهبود وضعیت اقتصادی این کارخانه هزینه شده است بیان می‌کند: بااین‌وجود توفیقی برای حفظ این واحد تولیدی نداشتیم.

وی تأکید می‌کند: هرگونه تزریق پول و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی مجدد خط تولید قدیم کارخانه هیچ‌گونه بازگشت سرمایه برای این واحد تولیدی در پی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.