از آن جایی که دنیای امروز بیش از همیشه به رأفت و سعه صدر اسلام و پیامبر آسمانی‌اش نیاز دارد، جمعی از بهترین‌های حوزه ساخت انیمیشن بر آن شده‌اند تا با تولید سریال «محمدرسول‌الله(ص)» جنبه‌هایی از رحمت و مهربانی اسلام را به نمایش درآورند و چهره واقعی این دین آسمانی را به جهانیان معرفی کنند. این سریال با رویکرد وحدت بین مسلمانان به نویسندگی امیرمسعود علمداری و مشارکت شرکت رائیکا تصویر همگرا و تهیه‌کنندگی کیارش کیانی در ایران و امارات تولید خواهد شد.

یک سریال تاریخی در تراز جهانی

قدس آنلاین- از آن جایی که دنیای امروز بیش از همیشه به رأفت و سعه صدر اسلام و پیامبر آسمانی‌اش نیاز دارد، جمعی از بهترین‌های حوزه ساخت انیمیشن بر آن شده‌اند تا با تولید سریال «محمدرسول‌الله(ص)» جنبه‌هایی از رحمت و مهربانی اسلام را به نمایش درآورند و چهره واقعی این دین آسمانی را به جهانیان معرفی کنند. این سریال با رویکرد وحدت بین مسلمانان به نویسندگی امیرمسعود علمداری و مشارکت شرکت رائیکا تصویر همگرا و تهیه‌کنندگی کیارش کیانی در ایران و امارات تولید خواهد شد.

امیرمسعود علمداری سرپرست نویسندگان انیمیشن محمدرسول‌الله(ع) کارشناس ارشد فیلمنامه‌نویسی انیمیشن می‌گوید: لزوم ارائه درست وقایع تاریخ و نشان دادن چهره حقیقی اسلام درقالب رسانه‌ جذاب و فراگیر انیمیشن، ما را برآن داشت تا با پیشنهاد تولید زندگی سریال محمدرسول‌الله(ص) رسالت خود را در معرفی اسلام واقعی به انجام رسانیم. متأسفانه اغلب رویکردهای تاریخی –مذهبی خصوصاً در حوزه سینما بیش از هر چیز به جنگ‌های مسلمانان پرداخته است. ملل غیرمسلمان امروزه بیش از هرچیز در معرض تبلیغاتی قرار گرفته‌اند که اسلام را دینی خشن و متعصب معرفی می‌کنند.

دست همکاری به سوی همه مسلمانان

وی ضمن اشاره به لزوم مشارکت کشورهای مسلمان در ساخت و تولید این انیمیشن می‌افزاید: تولید این سریال با مشارکت کشورهای عربی و پخش جهانی آن، می‌تواند به عنوان یک مرجع تاریخی - داستانی این دیدگاه غلط را تصحیح کند و قدمی ‌شایسته در جهت نشان دادن چهره مهربان و حقیقی اسلام بردارد، بنابراین مقابله با معرفی این دین الهی به عنوان یک دین خشن از طرف رسانه‌های بیگانه از اهداف تولید این سریال است.

بدیهی است که پیروان مذاهب اسلامی اختلاف نظرهایی دارند که البته این اختلافات بعضی مواقع توسط جریان‌های قومی ‌و سیاسی تشدید شده‌اند، اغلب این اختلافات ریشه در تعصب و تمامیت‌خواهی برخی گروه‌های بی‌منطق دارد و ارتباط چندانی به اختلافات عقیدتی و فقهی ندارد. به هر شکل ما در این سریال با رویکردی داستانی- تاریخی بدور از اختلاف نظرها و البته با دیدگاهی کل نگر، شیعه و اهل سنت را به همگرایی و همفکری و احترام به یکدیگر دعوت می‌نماییم.

علمداری با بیان اینکه نشان دادن دوران جاهلیت در عربستان، ممکن است برای اعراب تحقیرآمیز باشد، می‌افزاید: تصمیم گرفتیم که با ایجاد یک رویکرد داستانی و محور قراردادن خط اصلی ماجرا بر زندگی مفاخری که در آن دوره می‌زیسته‌اند، به نادانی‌های قبیله‌ای دوران جاهلیت و نیز اشاراتی به ظلم و فسادهایی که در آن دوران رایج بوده است اشاره کنیم. در این انیمیشن، داستان با زندگی «حاتم طایی» شروع می‌شود که شخصی بزرگوار میان قبایل عرب در زمان جاهلیت بوده است و به معلقات سبعه در کعبه و شاعران نامدار عرب ادامه می‌یابد در بخش‌هایی از داستان نیز در زمان حکومت عثمان به داستان لیلی و مجنون نیز می‌پردازیم. از آن جایی که ایرانیان دارای تمدنی قدیمی ‌و باستانی اند که مایه فخر و مباهاتشان است، ما در این سریال به آن‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌هایی به آن پرداخته‌ایم. به عنوان مثال شهرهایی از ایران و یمن و بغداد و دمشق به عنوان مهد علم و ترقی و ارزش‌های تاریخی مورد توجه قرار می‌گیرد، اگرچه ظلم و ستم حکام نیز در فیلمنامه آمده است.

وی با بیان اینکه برای نگارش این اثر منابع زیادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: قرآن کریم از مهمترین منابع این اثر محسوب می‌شود که نویسندگان و پژوهشگران، آن را به عنوان منبع اصلی پژوهش انتخاب کرده‌اند. آثار مهم و قابل توجهی هم در کشور ما راجع به دین مبین اسلام ترجمه و تألیف شده است که می‌تواند در تحقیق این سریال راهگشا باشد. این منابع شامل تاریخ و روایت‌های داستانی، افسانه‌ها و باورهای عامیانه و اساطیر کهن است. از سوی دیگر کلیه کتاب‌ها، مراجع، نظریه‌ها و منابع رسانه‌ای در دسترس و آثار مشابهی که در سینمای زنده و انیمیشن تولید شده، در اختیار تیم نویسنده قرار گرفته است. قابل ذکر است که در تیم پژوهشی، محققانی زبده و آشنا به زبان‌های عربی، انگلیسی نیز فعالیت دارند.

یک پروژه جهانی

کیارش کیانی تهیه کننده این اثر نیز ضمن اشاره به لزوم پرداختن به زندگی پیامبر مهربانی می‌گوید: سریال انیمیشن محمد رسول‌الله(ص) بدون شک بزرگترین سریال تاریخ صنعت انیمیشن ایران و جهان اسلام خواهد بود. این اثر، با کیفیت درجه یک جهانی تولید انیمیشن ساخته خواهد شد و ایران را در زمره تولیدکنندگان تراز اول انیمیشن جهان قرار خواهد داد. در حال حاضر برای آثار سینمایی شرکت‌های تولید کننده مطرح جهان بودجه‌ای حدود یکصد میلیون دلار صرف می‌شود، در حالیکه برای این سریال بلند که با مشارکت کشورهای عربی تولید می‌شود، با در نظر گرفتن هزینه‌های تبلیغات، بازاریابی و توزیع جهانی هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۷ میلیون دلار بودجه برآورد شده است.

وی تأکید می‌کند: این سریال در ۱۰۴ قسمت ۲۲ دقیقه‌ای و در ۴ فصل در مجموع معادل ۲ هزار و ۲۸۸ دقیقه منطبق بر بالاترین کیفیت برای ارائه در شبکه‌های خانگی و شبکه‌های تلویزیونی اعم از داخلی و خارجی با فعالیت بیش از ۵۰۰ هنرمند هموطن در استودیو انیمیشن رضوان تولید خواهد شد که متشکل از هنرمندان انقلابی فعال در صنعت انیمیشن ایران با سابقه تولید انیمیشن‌های تراز اول کشوری است و مجرب‌ترین پویانگارگران ایرانی با بهره گیری از مدرن‌ترین تجهیزات تولید انیمیشن روز جهان صورت خواهد گرفت. همچنین سریال به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی دوبله می‌شود و در کشورهای اسلامی، اروپا و آمریکا برای نمایش در شبکه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش سینمای خانگی و برای جذب مخاطب عام تهیه، تولید و توزیع می‌شود. کیانی می‌افزاید:مجموعه بزرگ حامیان سریال با حضور ۴۰۰ شرکت و هلدینگ دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که مدیران کشور همه علاقه‌مند به اسلام، پیامبر، حامیان انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام(ره) و پیرو اوامر رهبر معظم انقلابند و با مشارکت در این پروژه بزرگ همچون گذشته در مسیر مقابله با اسلام‌هراسی و تهاجم فرهنگی غرب ایستاده‌اند. در حال حاضر حضور ۳۰ تن از سفرای کشورهای اسلامی ‌و غیراسلامی ‌مختلف در مراسم افتتاحیه این سریال انیمیشن تاریخی، در کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه در حال بررسی است.

مراسم افتتاحیه بزرگترین پروژه انیمیشن تاریخ ایران، ۱۵ آذرماه مصادف با ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، در سالن همایش بصیرت در لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) با حضور مسئولان بلندپایه کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.