سفر وزیر خارجه کشورمان به ارمنستان با توجه به حضور جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران در هیات همراه ظریف، می تواند گام مثبت و رو به جلویی در افزایش همکاری های سیاسی و اقتصادی دوطرف باشد.

«ایران و ارمنستان» در مسیر توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، جمهوری ارمنستان کشوری در حوزه قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان هم‌ مرز است.

جمهوری اسلامی ایران همواره با همسایگان خود سیاست حسن همجواری، حفظ تمامیت ارضی و افزایش همکاری ها و روابط دوجانبه در چارچوب احترام متقابل را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس، آنطور که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم هم اشاره کرده، یکی از دو ابراولویت ایران، افزایش همکاری ها و توسعه روابط با همسایگان است.

ظریف هفته گذشته در صدر هیاتی سیاسی اقتصادی در سفری یک روزه به ایروان پایتخت ارمنستان رفت، این سفر بنا به دعوت ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان صورت گرفت و در جریان آن، وزیر خارجه ایران در برنامه های فشرده ای در اجلاس اقتصادی مشترک میان ایران و ارمنستان سخنرانی کرد و در ادامه آن با «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور و «کارن کاراپتیان» نخست وزیر ارمنستان هم دیدار و گفتگو کرد.

هدف از این سفر آنطور که مقامات دو طرف بر آن تاکید کردند، توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است؛ اینکه بتوان با گفتگوی میان بخش های دولتی و خصوصی میان دو طرف به بررسی راهکارهای افزایش همکاری ها در حوزه های مختلف و همچنین افزایش حجم تبادلات اقتصادی دست یافت. 

تا زمانی که ظرفیت های موجود شناسایی و به فعلیت نرسد، نمی توان انتظار افزایش حجم تبادلات اقتصادی را داشت. آنطور که سیدکاظم سجادی سفیر کشورمان در ارمنستان گفته، حجم روابط و تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور با توجه به همسایگی و ظرفیت های موجود راضی کننده نیست.

وی می گوید: با این حال در دو سال اخیر تلاش های زیادی برای ارتقای روابط تجاری انجام شده است و امیدواریم با به ثمر نشستن تلاش های انجام شده، شاهد تحرک جدیدی در روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای ورود خود با ایروان به محل وزارت امور خارجه آن کشور رفت و با همتای ارمنستانی خود دیدار و گفتگو کرد؛ همچنین پس از این دیدار وزرای امور خارجه دو طرف با حضور در نشستی خبری به بیان مواضع و دیدگاه های خود پرداختند.

نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ارمنستان

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست اظهار کرد: در چهارسال گذشته ارتباط میان دو کشور در عالی ترین سطح سیاسی و اقتصادی در جریان بوده است، چرا که ایران و ارمنستان دو همسایه خوب هستند و سیاست جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه با کلیه همسایگان است و پناسیل بسیار زیادی برای همکاری های تهران و ایروان وجود دارد.

«ادوارد نعلبندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان نیز با اشاره به وجود ظرفیت های بسیار زیاد برای توسعه روابط دوجانبه تصریح کرد: من و ظریف هیچ فرصتی را برای گفتگو از دست نمی دهیم. امسال شاهد بیستمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور هستیم. دو کشور عزم خود را برای توسعه پویا و روابط دوجانبه و تنوع بخشی به آن جزم کرده اند.

پس از این نشست خبری بلافاصله ظریف به محل برگزاری نشست اقتصادی مشترک میان ایران و ایروان که به مناسبت بیست و پنحمین سالگرد ایجاد روابط دیپلمایتک میان دو طرف برگزار شده بود حضور و سخنرانی کرد.

حضور در نشست مشترک اقتصادی

ظریف در این نشست خبری با بیان اینکه روابط دو کشور بسیار نزدیک و رو به رشد است و مانعی بر سر راه توسعه تعاملات وجود ندارد، گفت: چنانچه موانع و مشکلاتی بر سر راه همکاری های بخش خصوصی باشد من و همتای خوبم آقای نعلبندیان این امکان را داریم که مشکلات را حل کنیم.

وی در ادامه این نشست مشترک اقتصادی تصریح کرد: زمینه های همکاری خوبی در حوزه های مختلف داریم، علمی، صنعتی کشاورزی و دیگر حوزه ها، به طور مثال مولد های برق که در ایران تولید می شوند با بهترین تولیدات جهانی در این عرصه رقابت می کنند و همکاران من در بخش خصوصی می توانند در این حوزه ها در ارمنستان حضور و مشارکت داشته باشند.

پس از این نشست اقتصادی، ظریف به محل دیدار با نخست وزیر ارمنستان رفت تا در دیدار جداگانه ای با وی، به بررسی راه های افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی میان دو کشور بپردازد. 

آخرین برنامه کاری سفر یک روزه وزیر امورخارجه کشورمان به ارمنستان، دیدار و گفتگو با رئیس جمهور آن کشور «سرژ سرکیسیان» بود. 

دیدار ظریف با رئیس جمهور ارمنستان 

 رئیس جمهور ارمنستان در دیدار با ظریف، ضمن تسلیت مجدد حادثه دلخراش وقوع زلزله در برخی استان های غربی کشورمان به وی به عنوان نماینده ملت ایران، تصریح کرد: مناسبات دو کشور ضروری است به طور مستمر توسعه یابد. ما برای افزایش همکاری های اقتصادی هیچ مانعی نداریم و برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم و از ادامه همکاری شرکت های ایرانی در ارمنستان استقبال می کنیم.

شناخت هر چه بیشتر دو کشور ایران و ارمنستان از ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر می تواند در راستای افزایش سطح تعاملات و توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی موثر باشد و این مهم محقق نمی شود، مگر آنکه گفتگوهای مداوم و گسترده ای میان دوطرف در سطوح مختلف وجود داشته باشد که این سفر هم با توجه به حضور برخی از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی ایران در هیات همراه وزیر امور خارجه کشورمان، می تواند گام بسیار مثبت و رو به جلویی در تحقق این خواسته دو طرف باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.