عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علوم انسانی حاکم در کشور ما عمدتاً تحت حاکمیت جهان بینی سکولار قرار دارد، بنابراین در جاهایی آنها را نمی‌توان علوم انسانی اسلامی ‌نامید.

علوم انسانی حاکم در کشور، جهان بینی سکولار دارد

دکتر مهدی گلشنی افزود: منظور از علوم انسانی اسلامی، آن علوم انسانی است که جهان‌بینی اسلامی‌بر آن حاکم باشد، البته علوم انسانی واصل از غرب را باید با جهان‌بینی اسلامی‌ سنجید و آنچه را که با آن ناسازگار است طرد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقشه راه مشخصی برای تدوین علوم انسانی اسلامی ‌وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: فعلاً نقشه راه مشخصی در این باره در کشور نمی‌بینم اما با جمع کردن نخبگان و دانشگاهیان نخبه معتقد به اسلام و وارد به اصول آن، می‌توان نقشه راهی برای این کار تهیه کرد.

گلشنی ادامه داد: در هر علمی، اصولی عام حاکمند، این اصول عام می‌توانند از دین گرفته شوند یا از فلسفه. اگر در علمی ‌این اصول از دین گرفته شده باشند، آن را علم اسلامی ‌می‌نامیم، چه علوم فیزیکی باشد و چه علوم انسانی.

گلشنی با بیان اینکه باید علوم فعلی انسانی را که عمدتاً از غرب اخذ شده‌اند با جهان بینی اسلامی ‌سنجید، افزود: آنچه که با این جهان‌بینی سازگار باشد، قابل جذب است. البته عالمان مسلمان می‌توانند در پرتو جهان‌بینی اسلامی، تجارب تازه یا نظریه‌پردازی نوین در علوم‌انسانی داشته باشند. باید عالمان حوزوی و دانشگاهی درمورد هر یک از حوزه‌های علوم انسانی با هم نشست داشته باشند و اولاً تعارض یا عدم تعارض یافته‌های فعلی این رشته‌ها را با اصول مسلم اسلام بسنجند و ثانیاً در پرتو قرآن و روایات مسلم اسلامی، اصول حاکم بر هر یک از حوزه‌های علوم انسانی را مشخص کنند و در پرتو آن‌ها به نظریه‌پردازی و نو آوری در آن حوزه‌ها بپردازند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.