وزیر کشور ترکیه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک درباره مهم‎ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تقویت روابط دیپلماتیک، دیروز به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار داشت.

فصلی نو در همگرایی بین تهران - آنکارا

قدس آنلاین- وزیر کشور ترکیه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تقویت روابط دیپلماتیک، دیروز به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار داشت.

سفر سویلو با دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران با هدف گفت‌وگوهایی برای افزایش همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم در منطقه و موضوعات امنیتی و مرزی دوجانبه صورت گرفت.

مسائل و تحولات منطقه‌ای همچون موضوع سوریه و یا مسئله همه‌پرسی اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر باعث نزدیکی راهبردی هرچه بیشتر دو کشور شده و مقامات رسمی دو طرف بر حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی تأکید دارند. در حاشیه دیدار اجلاس سوچی روسیه نیز که در هفته‌های اخیر صورت گرفت، رؤسای جمهور ایران و ترکیه بر تداوم همکاری‌های نظامی و اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشتند.

سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به ترکیه و دیدارهای وی با اردوغان و مقامات نظامی بلندپایه این کشور، فصل مهمی در روابط میان دو کشور به‌عنوان قدرت‌های منطقه‌ای درراستای مبارزه با تروریسم گشود. تحولات منطقه کم‌کم به‌سویی پیش رفت که مقامات ترکیه‌ای پی به اهمیت این موضوع بردند که برای ثبات منطقه‌ای و دستیابی به اهداف خود باید با جمهوری اسلامی ایران ائتلاف تشکیل دهند، گرچه برخی دلایل فرامنطقه‌ای نیز در تغییر استراتژی ترکیه از غرب به‌سمت ایران و سایر کشورهای آسیایی همچون سوریه مؤثر بوده است که در این‌خصوص می‌توان به تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و نیز حمایت‌های آمریکا از جدایی‌طلبان کردستان اشاره کرد.

سفر خلوصی ‌آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران نیز در تقویت همکاری‌های نظامی مؤثر بود. سفر اردوغان به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و دیگر مقامات نیز در جهت بهره‌مندی از قدرت منطقه‌ای ایران دربرابر تجزیه‌طلبی کردستان عراق و جلوگیری از تبعات آن به دیگر کشورهای منطقه و گامی رو به جلو برای خنثی‌سازی توطئه جدایی‌طلبی و تأکید بر امنیت مرزی بود.

همچنین درکنار رایزنی و گفت‌وگوهای دو کشور حول مسائل منطقه‌ای و امنیتی، توافق‌های اقتصادی و تجاری نیز شکل گرفت تا به‌نوعی مقام‌های بلندپایه دو کشور تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را به‌عنوان چشم‌انداز روابط تجاری خود رقم بزنند.

بنابراین سفر و دیدارهای رسمی دو کشور نشان از تمایل جدی این دو طرف برای بهره‌مندی از همکاری‌های مشترک و همه‌جانبه با یکدیگر و آغاز برگ جدیدی در روابط دو کشور دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.