گرانی کاغذ، دامن همه محصولاتی را که حیاتشان به کاغذ وابسته بود گرفت. روزنامه‌ها و نشریات مکتوب هم از این قاعده مستثنا نبودند و بالا کشیدن ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در بازار، گریبان‌گیر آن‌ها هم شد، به‌طوری‌که برخی از روزنامه‌های بخش خصوصی مجبور شدند تعداد صفحاتشان را کم کنند، تعدادی از هفته‌نامه‌ها هم درشماره‌های اخیرشان توقف انتشار داشتند.

راهکار برون رفت از بحران کاغذ در مطبوعات

قدس آنلاین- دکتر مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم معتقد است روزنامه‌نگاران نباید خیلی وارد این موضوع شوند و وزارت بازرگانی و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیشنهاد می‌دهد: رسانه‌های مکتوب چه دولتی و چه خصوصی، نامه مشترکی را به وزیر صنعت، معدن و تجارت بنویسند تا به این مشکل رسیدگی شود.  اگرچه رضاییان نسبت به اجرایی‌شدن این پیشنهاد تردید دارد، مطبوعات دولتی، کاغذشان را دارند و بخش خصوصی هم در هیچ دولتی حمایت نشده است. با وجود این اما تأکید دارد: مطبوعات و نشریات بخش خصوصی باید با هم متحد شوند و رسانه‌های دولتی هم حمایت کنند و طی نامه‌ای، راهکارهایی را به وزارت صنعت و بانک مرکزی برای برون‌رفت از این بحران ارائه بدهند، ضمن این‌که پیگیر مطالباتشان هم باشند.

مشکل در کجاست؟

او مشکل اصلی در بالا رفتن قیمت کاغذ را در بازار داخلی، حذف ارز مبادله‌ای دانسته و خاطرنشان می‌کند: وقتی بانک مرکزی ارز مبادله‌ای را تخصیص نمی‌دهد، خرید کاغذ با ارز آزاد انجام می‌شود و فشار روی خریدار داخلی می‌آید که بخشی از این خریداران همیشگی، مطبوعات کاغذی هستند.

این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی، انتشار اخباری از قبیل حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ را تکذیب کرده و گفته است: این موضوع شایعه است. ولی ا... سیف اضافه کرده که اعطای ارز مبادله‌ای به کالاهای اساسی و کاغذ مطابق روال قبل ادامه می‌یابد.

چندی پیش اما نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ یکی از دلایل اصلی گران شدن کاغذ را افزایش قیمت ارز مبادله‌ای عنوان کرده بود که ابتدای سال، هر دلار سه‌هزار و ۱۰۰ تومان بود، اما امروز به سه‌هزار و ۵۳۰ تومان رسیده است. به‌گفته غلامرضا شجاع، دلیل دوم هم افزایش قیمت خمیر کاغذ در جهان است، چون تعدادی از کارخانه‌های تولید کاغذ در چین برای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی تعطیل شده‌اند و چین که روزی صادرکننده کاغذ بود، امروز کاغذ وارد می‌کند و تعطیلی این کارخانه‌ها در گرانی کاغذ نقش داشته است. البته بعضی از این کارخانه‌ها به تولید برگشته‌اند.

درحالی اظهارات ضدونقیض درباره حذف ارز مبادله‌ای و تأثیر آن بر قیمت کاغذ در بازار داخلی ازسوی مسئولان گفته می‌شود که برخی مطبوعات و نشریات در چنین شرایطی، مجبور به کم‌کردن صفحاتشان یا توقف موقت انتشار شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.