۲۴ نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به برخی از مقامات رسمی این کشور، ایران را به نقض مواردی از مفاد برجام متهم کردند.

بازی جدید سناتورها با برجام

قدس آنلاین- ۲۴ نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به برخی از مقامات رسمی این کشور، ایران را به نقض مواردی از مفاد برجام متهم کردند. این نمایندگان در نامه خود به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نیز جیمز متیس، وزیر دفاع و همچنین تیلرسون وزیر امور خارجه ادعا کردند که ایران ۸ مورد از تعهدات برجام را زیر پا گذاشته است. این ادعای نمایندگان آمریکا درحالی مطرح می‌شود که تاکنون آژانس انرژی اتمی در گزارش‌های خود ۹ بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

این نمایندگان مدعی شده‌اند که ایران در نقض برجام بیش از مقدار تعیین‌شده سانتریفیوژ تولید کرده است و نه‌تنها به روح برجام متعهد نبوده، بلکه متن آن را نیز نقض کرده است.

همچنین در این نامه آمده است که ایران مجوز ورود و دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی را محدود کرده است. این اظهارات درحالی است که مسئولان و متخصصان جمهوری اسلامی نهایت همکاری‌ها با آژانس را داشته‌اند، طوری‌که آژانس در گزارش‌های خود به آن اذعان کرده است.

با توجه به این‌که کنگره در ماه گذشته درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام موضع خاصی نگرفته و تصمیم‌گیری در این رابطه را به ترامپ سپرده، به‌نظر می‌رسد با ادعای نقض برجام و برشمردن مواردی برای آن در پی مقدمه‌چینی و بسترسازی برای اقدامات و محدودیت‌های بیشتری علیه ایران هستند.

گرچه هریک از مقامات کنگره و دولت ترامپ تبعات خروج از برجام را می‌دانند، اما گویا آن‌ها می‌خواهند با ناقض عهد خواندن ایران و برشمردن فهرست طویلی از فعالیت‌های منطقه‌ای، در افکار عمومی جهان و دولت‌ها به دشمن‌سازی ازطریق خطرناک خواندن ایران اقدام کنند. همچنین این اقدامات اعضای کنگره می‌تواند درجهت فراهم کردن زمینه‌ای برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد تا از این‌طریق ایران را به سمت‌وسوی خروج از برجام سوق دهند و ازسویی فشارهایی را برای قبول برخی شرایط آنان از جمله مذاکرات موشکی و مسائل منطقه‌ای به ایران وارد کنند.

چنانچه در همین زمینه در روزهای اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با نمایش تکه آهن‌هایی مدعی شد که ایران در حمله موشکی ریاض دست داشته و موشک‌های پرتابی به عربستان ساخت ایران بوده است. این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده‌اند که به گروه‌های یمنی کمک نظامی نکرده و موشک تولید خود آنان است.

این‌که آمریکا از برجام خارج شود یا نه و این توافق چه سرنوشتی خواهد داشت، تفاوت چندانی برای ایران ندارد، زیرا در حال‌حاضر که آمریکا در توافق برجام حضور دارد، به هیچ‌یک از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده است و در عمل ما شاهد پوسته ظاهری از برجام هستیم، درحالی‌که از درون خالی است و این جمهوری اسلامی است که تنها به‌طور یک‌سویه درحال اثبات پایبندی خود به برجام و دادن امتیازات بیشتر به طرف مقابل است.

ردپای زیاده‌خواهی آمریکا

به اعتقاد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نامه اعضای کنگره مبنی‌بر نقض برجام ازسوی ایران حرکت جدیدی نیست و آمریکایی‌ها در گذشته هم این اقدامات را انجام داده‌اند. آمریکایی‌ها با توجه به این‌که خوی استکباری دارند، مطمئناً به‌دنبال بهانه هایی هستند تا به یک‌نحوی قرارداد برجام را به‌هم بزنند، اما این درحالی است که آژانس انرژی اتمی پایبندی جمهوری اسلامی به برجام را تأیید کرده و این جوسازی‌ها بیشتر به زیاده‌خواهی آمریکا برمی‌گردد که درصدد است تا ما را به قبول شرایط و محدودیت‌ها وادار کند.

نانواکناری افزود: بعید است که آمریکایی‌ها خودشان بخواهند از برجام خارج شوند، اما برنامه‌ای که آن‌ها در پیش گرفته‌اند این است که این اتفاقات را به سمت‌وسویی سوق بدهند که ایران ناقض برجام باشد و به‌نوعی خودشان را در افکار عمومی مثبت جلوه بدهند و در واقع با این رفتارها اقدامات پیش دستانه ای در پیش گرفته اند.

اقدامات فرافکنانه کنگره علیه برجام

اللهیار ملکشاهی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نیز معتقد است که گزارشات و اقدامات آمریکایی‌ها از جمله اظهارات اخیر نیکی‌هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و همچنین تحرکات اعضای کنگره نوعی فضاسازی و اقدامات فرافکنانه علیه جمهوری اسلامی است تا به تعهدات خود در برجام عمل نکنند و ایران را به قبول دیگر مذاکرات درباره توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای وادار کنند. آمریکایی‌ها که دم از حقوق بشر و پایبندی به تعهدات بین‌المللی می‌زنند، درطول این‌مدت یک‌سری تصمیمات ضدبرجامی درراستای تحریم‌های بیشتر انجام داده‌اند و چنانچه شاهدیم هرروز محدودیت‌های جدیدی نیز علیه ما به‌کار می‌برند.

اقدام کنگره مقدمه‌ای برای خروج از برجام

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدامات ضدبرجامی کنگره و دولت آمریکا اظهار کرد که در شرایط کنونی، جایگاه سیاسی و وجهه آمریکا در بین کشورهای منطقه و افکار عمومی جایگاه مناسبی نیست و متزلزل شده است؛ چنانچه شاهدیم که موقعیت ما در بین ملت‌های منطقه بهتر از موقعیت آمریکاست و مردم منطقه پی برده‌اند که آمریکا چه در مسائل ایران و چه در دیگر مسائل، تنها در پی تنش‌آفرینی و دستیابی به اهداف غیرقانونی خود است.

علی مطهری نماینده مردم تهران در ادامه اظهار داشت:  اقدامات نمایندگان آمریکا برای اعلام نقض برجام علیه ایران راه به جایی نخواهد برد و ما از مواضع قانونی خود کوتاه نخواهیم آمد. ترامپ باید هرماه یک‌بار گزارش خود درباره پایبندی یا عدم پاینبدی به برجام را ارائه دهد و این رفتار آمریکایی‌ها می‌تواند به‌نوعی آماده‌سازی و مقدمه‌ای برای اعلام خروج آمریکا از برجام در ماه ژانویه باشد. البته اگر این موضوع هم مدنظر آن‌ها باشد، بازهم به‌نفع ایران خواهد بود و این آمریکاست که از خروج برجام و عدم عمل به آن متضرر خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.