کرمان - وزیر نیرو با بیان این که طرح همیاران آب کرمان الگویی برای سایر استان های کشور می باشد، گفت: این طرح به روز ترین طرح برای حل مشکلات آب کشور است.

طرح همیاران آب کرمان الگویی برای سایر استان های کشور است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضا اردکانیان شامگاه دوشنبه در جلسه شورای همیاران آب استان کرمان با اشاره به اینکه گام های ارزنده ای در استان کرمان در بخش صنعت آب و برق برداشته شده است، افزود: بهترین استفاده برای مصرف صحیح آب، طرح همیاران آب است که در استان کرمان پیش گرفته شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اقدامات استان کرمان در دنیا نیز همواره مطرح بوده و سال گذشته در سازمان ملل «دهه بین المللی آب و توسعه پایدار» از فروردین سال ۲۰۱۷ به مدت ۱۰ سال در دنیا اجرایی شد که نشان می دهد راه استان کرمان در حوزه نحوه صحیح مصرف آب درست بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه خشکی و نیمه خشکی جزء طبیعت اقلیم کرمان است، یادآورشد: طرح همیاران آب طرح عملیاتی است که امید می رود وزارت نیرو نیز بتواند کمک یار چنین ایده و طرحی در استان کرمان باشد.

اردکانیان طرح همیاران آب کرمان را الگویی برای سایر استان های کشوردانست و خاطرنشان کرد: یک سوم متوسط بارش جهانی در کشور صورت می گیرد، به طوری که در فصل پاییز حدود ۲۵ درصد پایین تر از سال گذشته و بیش از ۵۰ درصد کمتر از متوسط دراز مدت شاهد کاهش بارش ها بوده ایم و پیش بینی می شود تا پایان فصل زمستان نیز ۱۵ درصد در بهترین حالت کمتر از گذشته بارش داشته باشیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه قطعا فراهم شدن چنین فضایی کار ساده ای نبوده اما سخت تر از فراهم شدن چنین فضایی، حفاظت از طرح همیاران آب است، ادامه داد: علاوه بر اختیارات و مواظبت از این طرح، حفظ کردن این جمع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده وتوانایی تعیین و تدوین اهدافی مشترک، توانایی امکان دیدن نقش آب در توسعه همه سازمان ها، توانایی عملی کردن طرح آمایشی آب محور و ... در استان تضمین کننده چنین حفاظتی خواهد بود.

وی با قدردانی از وجود چنین مشارکت و همکاری شکل گرفته در استان کرمان اظهار کرد: یکی از برنامه های وزارت نیرو در دولت دوازدهم ایجاد ارزش افزوده به ازای هر مترمکعب آب به بهترین نحو ممکن است که باید مشوق های لازم برای رسیدن به این مهم را ایجاد کنیم.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه طرح همیاران آب به روز ترین طرح برای حل مشکلات آب استان و حتی کشور است اظهار کرد: وزارت نیرو و بنده موظف هستم از وجود چنین عزم جزمی به نحو مقدور حمایت کنم ضمن آنکه از حیث اختیارات و ایجاد تسهیل برای اجرای بهینه چنین تشکلی آمادگی خود را اعلام می کنم.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به مصوبه تشکیل بازار آب در کشور خاطر نشان کرد: دستورالعمل تشکیل بازار آب در مرداد ماه سال جاری تدوین شد و هم اکنون آماده اجرایی شدن است که می توانیم این طرح را در استان کرمان اجرایی و عرضه کنیم.

مشوق هایی برای اجرای طرح همیاران آب داده نشده است

استاندار کرمان نیز در جلسه شورای همیاران آب استان کرمان، گفت: کرمان استان کویری و کم آبی است که با تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی، پیامدهای زیادی از جمله مهاجرت‌ها، ایجاد حاشیه‌نشینی و ... را در بر داشته است.

علیرضا رزم‌حسینی از کرمان به عنوان استان با وضعیت قرمز از نظر منابع آب در کشور نام برد و یادآورشد: نقشه آب استان مشخص شده و مجوزهای لازم برای انتقال آب و احداث سد در جهت رفع مشکلات آبی استان صادر شده است.

وی یکی از مشکلات را مدیریت متمرکز حوزه آب و خاک دانست و تصریح کرد: در کرمان طرح همیاران آب با استفاده از تجمیع مدیریت مصرف آب، در حوزه های کشاورزی و صنعت، به بهینه سازی مصرف آب پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه خاموشی موتور پمپ ها در فصول مختلف فرهنگ شده است، گفت: میزان صرفه جویی آب در استان کرمان را باید وزارت نیرو مشخص کند.

استاندار کرمان با انتقاد شدید از جریمه کردن استان کرمان در راستای اجرای طرح همیاران آب، افزود: به جای اینکه برای اجرای طرح همیاران آب مورد تشویق قرار گیریم از سوی برخی مسئولین مورد بازخواست قرار گرفته و جریمه شدیم و این در حالیست که تنها در سه سال اجرای همیاران آب بیش از  ۱۰۰۰و پانصد میلیون مترمکعب صرفه جویی آب صورت گرفته است.

رزم حسینی تراز تولید و مصرف برق در استان کرمان را در گذشته منفی دانست و یادآورشد: در گذشته تراز تولید و مصرف برق استان کرمان منفی ۶۵۰ مگاوات بوده است اما امروز این تراز مثبت شده و استان کرمان به غیر از مصرف برقی خود حدود ۱۴۰ مگاوات به شبکه برق کشور تزریق می‌کند.

وی از اجرای ۲ هزار مگاوات پروژه برقی در استان خبر داد و گفت: امید می رود ۱۰۰ مگاوات آن تا سال آینده به بهره‌برداری برسد، ضمن این که ۷۳ سرمایه گذار خصوصی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی استان کرمان، اعلام داشته اند.

استاندار کرمان میزان تولید انرژی خورشیدی در استان را ۲۳ مگاوات عنوان کرد که در سال آینده این رقم به ۲۰۰ مگاوات خواهد رسید و تصریح کرد: کرمان در حال تبدیل شدن به شهر آفتاب است که در این راستا باید مجوزهای لازم برای تولید ۲ هزار مگاوات انرژی خورشیدی صادر شود.

رزم حسینی نیاز برقی را از مشکلات صنعت جنوب استان کرمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در استان کرمان ۹ درصد از  فاضلاب استفاده می‌شود و این در حالیست که متوسط استفاده از فاضلاب در کشور ۴۰ درصد است و این امر نشان دهنده فقر استان کرمان در این زمینه می‌باشد.

 
کاهش روز به روز کیفیت آب شرب

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به مصرف ۶.۴ میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان، گفت: ۱۲۰ درصد آب‌های تجدید ناپذیر استان استفاده می‌شود که با متوسط ایران و جهان سازگار نیست.

ابراهیم علیزاده با تاکید براینکه اجرای طرح همیاران آب موجب کاهش بیلان منفی استان شده است، یادآورشد: مرکز استان کرمان در خصوص آب شرب دچار چالش است به گونه ای که افت سطح آب در برخی نواحی استان به ۳۵ متر رسیده است.

 وی نشست زمین را یکی از پیامدهای بی‌رویه مصرف آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: ۹۷ درصد آب شرب استان کرمان از منابع آب‌های زیرزمینی است که روز به روز کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان از مسدود کردن ۳ هزار و ۴۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: از محل مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

علیزاده به تدوین طرح جامع آب شرب با همکاری وازرت نیرو، نمایندگان مجلس و مدیریت استان در خصوص رفع مشکل بحران آب استان اشاره کرد و گفت: انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری تنها راه تامین آب شرب شهر کرمان است که تلاش خواهیم کرد طی دو سال آینده آب این سد به کرمان برسد.

وی با تاکید براینکه دولت برای تامین آب شرب مردم جنوب استان، ۲۵ میلیون مترمکعب با شیرین سازی آب دریای عمان خرید تضمینی خواهد داشت، افزود: انتقال حوزه به حوزه آب یکی از راه های رفع مشکل آب شرب استان است که در این راستا انتظار می رود برای انتقال آب از سد شهیدان تیموری دولت اعتبار ویژه‌ای اختصاص دهد.

صرفه جویی ۱۵۵۸ میلیون متر مکعبی طرح همیاران آب

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان شامگاه دوشنبه در جلسه شورای همیاران آب استان کرمان که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با تشریح طرح همیاران آب که در سال ۹۳ به تصویب رسید و وارد مرحله اجرایی شد، افزود: آمار و ارقام نشان می دهد که با کمتر از هزینه پیش بینی شده، طرح همیاران آب از برنامه های تعیین شده ۱۰ ساله برای اجرای آن در سال سوم جلوتر است.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه وضعیت متوسط بارندگی در جهان ۷۶۰ میلیمتر و در استان کرمان ۱۲۹ میلیمتر است که میزان خشک بودن استان کرمان را نمایان می کند، تصریح کرد: سالانه بارش در استان کرمان ۱۲۹ میلیمتر بوده که ۷۷ درصد آن تبخیر و ۱۴ درصد به آبهای زیرمینی نفوذ می کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با تاکید براینکه۷۰ درصد چاه های استان مجاز و ۳۰ درصد غیرمجاز بوده که در سنوات گذشته حفر شده اند، خاطرنشان کرد: ۹۳ درصد چاه های استان برای مصارف کشاورزی می باشند.

موسوی بیلان منفی آب استان را ۸۲۲ ملییون متر مکعب عنوان کرد و افزود: ۹۴ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، ۲.۵ درصد شرب و ۱.۵ درصد در صنعت مصرف می شود.

وی با اشاره به ۱۷ مصوبه طرح همیاران آب، یادآورشد: ۳ مصوبه این طرح مدیریتی بود که به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده ضمن آنکه ۶ مصوبه در حوزه جهادکشاورزی شمال و جنوب، ۴ مصوبه مربوط به شرکت های آب منطقه ای، ۳ مصوبه شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و یک مصوبه مربوط به شرکت توزیع برق بوده که مجموعا طی سه سال، هزار و ۵۵۸ میلیون مترمکعب آب در استان صرفه جویی صورت گرفت.
 
نیاز به ۴۶۰۰ مگاوات برق درحوزه صنعت و معدن استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی آب استان کرمان موجب شده است تا نگاه ویژه ای به حوزه صنعت و معدن بشود، گفت: استان کرمان سهم تولید ناخالصی ۳.۴ درصد کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی حسینی نژاد افزود: از مجموع تولید ناخالصی در استان کرمان، ۳۹.۷ درصد در حوزه صنعت و معدن قرار دارد که در پایان برنامه ششم توسعه به ۴۸ درصد افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ذخایر خدادادی فراوانی در استان کرمان وجود دارد که شاهد ۵.۸ درصد رشد اکتشافات در استان بودیم ضمن آنکه به دنبال جلوگیری از خام فروشی بودیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه نرخ رشد ۱۱.۵ درصدی برای استان کرمان در حوزه صنعت و معدن پیش بینی شده که برای رسیدن به این مهم ۱۴۱ میلیون مترمکعب آب و ۴۶۰۰ مگا وات برق نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.