گیلان- معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:هیچ کتابی نیست که زایمان سزارین را روش ارجح علمی زایمان در کشور بداند.

هیچ کتابی در دنیا زایمان سزارین را روش ارجح علمی نمی داند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین.دکتر آشوبی در اولین جشنواره زایمان طبیعی که با حضور مادران باردار، ماماها،  پزشکان و مسئولین استانی صبح امروزدر بیمارستان الزهرا رشت برگزار شد ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری با بیان اینکه  اکثر عوارض به وجود آمده در مادر و کودک  ناشی از زایمان سزارین است خاطر نشان کرد: با زایمان طبیعی  فرزند خوش صدا و خوش سیما متولد میشود .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: زایمان طبیعی  برای ارتقا سلامت مادر و فرزند و کاهش مرگ و میر  از اهداف  و شاخص کشوری و سازمان بهداشت است.

وی گفت:در حال حاضر آمار سزارین در کشور و استان گیلان بالا است و بعضی ها موردی بر اساس تشخیص پزشک زنان  زایمان سزارین می شوند.

وی گفت:شاخص سزارین تا سال ۹۲ سیر آن صعودی بود که  اگر به همین منوال پیش میرفت تا کنون تمام زایمان ها سزارین باید انجام می شد.

آشوبی ادامه داد:از سال ۹۳ با مقدمات فراهم شده اکنون زایمان طبیعی رو به افزایش است .در سال ۹۲ از ۳۰ هزار تولد در استان گیلان ۷ هزارو ۱۰۹ زایمان ،  طبیعی بود و از سال ۹۳ به بعد با دنبال کردن بحث شاخص سلامت سیر زایمان سزارین کاهش و زایمان طبیعی رو به افزایش بوده است .که این آمار سالانه ۱۰ هزار مورد است .

آشوبی اذعان داشت :در کشور چیزی حدود ۵۰ درصد زایمانها سزارین اما در استان گیلان بیش از ۷۶ درصد زایمانها در ابتدای طرح تحول سلامت سزارین بوده اما با اجرای برنامه طرح تحول سلامت با کاهش ۱۰ درصدی این آمار به ۶۶ دصد رسیده است .

وی با اشاره به آمار زایمان سزارین در ۶ ماهه امسال گفت: در شش ماهه اول سال ۹۶ با کاهش یک دهم درصدی  زایمان سزارین روبرو بودیم .

وی با اشاره به فرهنگ سازی زایمان طبیعی خاطر نشان کرد: توانمند سازی مادران باردار توسط  همکاران دانشگاه علوم پزشکی با راه اندازی کلاسهای آموزشی یکی از محور های ترویج زایمان طبیعی است .

وی با بیان مجموعه کارهای ترویجی زایمان طبیعی در استان گقت: نظام  مراقبت مادر ناشی از زایمان طبیعی و سزارین از برنامه های کشوری و استانی است و در این راستا بیمارستان شهید امینی رودسر از بیمارستانهای نمونه در ترویج زایمان طبیعی موفق به کسب لوح تقدیر از کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.