جوین رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین گفت: آثار بنیانگذار مسلک کبرویه وعرفای قرن هفتم وهشتم شهرستان جوین مورد توجه پژوهشگران وعرفای بسیاری از کشورهای ایتالیا، ایرتند و بوسنی هرزگوین قرار گرفت.

توجه پژوهشگران غربی به آثار بنیانگذار مسلک کبرویه و شاعران قرن هفتم وهشتم جوین

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین گفت: وجود آرامگاه «شیخ نجم الدین کبری» بنیانگذار مسلک کبرویه و «شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی» از عرفای قرن هفتم هجری و نیز «آرامگاه معین الدین جوینی» شاعر و عارف قرن هفتم و هشتم و صاحب کتاب نگارستان باعث شد تا مورد توجه پژوهشگران و عرفای بسیاری از کشورهای ایتالیا، ایرلند، بوسنی و هرزگوین قرار گرفته و به این شهرستان سفر کنند.  

محسن سلاطینی در خصوص تعداد آثار تاریخی شهرستان جوین اظهار داشت: در شهرستان جوین ۸۱ اثر تاریخی وجود دارد، که ۱۲ اثرآن به ثبت ملی رسیده است.  

وی در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان جوینعنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان جوین پنج خانه قدیمی پتانسیل ایجاد اقامتگاه بومی گردی را دارند، اما تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی در دست اقدام و تکمیل آن می باشد.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی بحر آباد در کنار آرامگاه شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی «قلعه اوغلان قیژ قلعه» و «قراول خانه» و «محوطه تاریخی بحر آباد»  و همچنین «امامزاده آدم (ع)»  وجود دارد، که جهت بازدید گردشگران امکانات خاصی مانند راهنمای گردشگر و وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است.  

سلاطینی خاطر نشان کرد: طبیعت سبز و کوهستانی و همچنین وجود مزارع سرسبز در اطراف بومی گردی  می‌تواند در جذب هرچه بیشتر گردشگران موثر واقع شود، و برنامه تهیه غذاهای محلی گوناگون به همراه توضیحات کامل در رابطه با آن‌ها توسط مسئول اقامتگاه نیز مورد توجه قرار دارد.  

وی یاد آور شد: از صنایع دستی مهم شهرستان جوین می‌توان به  «تنور مالی» ساخت تنورهای گلی و گلیم بافی و فرد بافی و سبد بافی با چوب بید و تابلو فرش و فرش بافی و معرق چوب و نیز آهنگری سنتی اشاره کرد.  

سلاطینی اظهار داشت: وجود کشت و صنعت در شهرستان جوین که در زمینه استحصال شکر از چغندرقند و اسید سیتریک و سایر فرآورده های صنعتی و دامی فعالیت می‌کند، باعث جذب، تردد همکاری مستمر کارشناسان و مهندسین مشاور از کشور آلمان به شهرستان جوین شده است.

 وی با بیان اینکه معادن سنگ کرومیت و کارخانه فولاد و کارخانه جمکو معدن‌کاران و متخصصان فنی خارجی را به این شهرستان جذب کرده است، ادامه داد: طبیعت سرسبز و آبشار زیبای بید محصولات باغی و خشکبار عالی و همچنین عاری از سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی نیز توانسته است،  تاثیر بسزایی در رونق گردشگری این منطقه داشته باشد.  

یکی از پژوش گران شهرستان جوین گفت: آثار باستانی و کهن شهرستان جوین از دید مسئولین و رسانه ها برای حفظ آثار و اطلاع رسانی مغفول مانده است.  

براتعلی ملایجردی خاطر نشان ساخت: یکی از آثار باسابقه و قدمت تاریخی بیش از سه هزار ساله به نام «قوچ تپه» که در زمان های قدم خوشه تپه می گفتند، در حال حاضر مورد تاخت وتاز دامداران و کشاورزان قرار گرفته، واخیرا زباله هارا نیز در این منطقه تلنبار می کنند.  

وی تاکید کرد: در دوران طفولیت ما کشاورزان از خاک های این آثار تاریخی مهم به عنوان کود استفاده می کردند، و امروزه با وجود کود شیمیایی از خاک قوچ تپه استفاده نمی کنند.  

براتعلی ملایجردی از مسئولین در خواست کرد: حداقل اطراف ای اثر تاریخی مهم را فنس کشی کنند تا از نابودی آثار پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.