یزد- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سبک غذایی نامناسب یکی از علل اصلی شیوع بیماری های غیرواگیر در استان یزد است.

سبک غذایی نامناسب مهمترین دلیل شیوع بیماری های غیرواگیر

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدحسن لطفی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر در استان یزد در حال شیوع هستند و متاسفانه یکی از علل اصلی این موضوع، سبک غذایی نامناسب در استان یزد است. 

وی گفت: شیوع این بیماری‌ها بخاطر تعداد بالای فست فودها و استفاده مردم از تنقلات ناسالم است و لازم است که اطلاع‌رسانی مناسب و هشدارهای کافی نسبت به این بیماری‌ها به مردم استان یزد داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که در سطح دنیا انجام شده، بحران‌های اصلی که سلامت انسان در آینده با آن روبرو  هستند، بحران‌های مربوط به چاقی، کم تحرکی و دخانیات است.

لطفی اظهار داشت: ۳۰ درصد غذای مصرفی مردم اضافه و برای سلامتی آنها مضر است و منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه عدم رفتار صحیح تغذیه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه در حال اجرا است، طرح بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه است که از ۱۰ دی شروع شده و اطلاعات لازم به مردم در ارتباط با بیماری‌های غیرواگیر منتقل می‌شود.

وی گفت: اگر مردم اطلاعات درست و مناسبی در ارتباط با تغذیه مناسب داشته باشند، قطعا برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌شان به سمت غذاهای ناسالم نمی‌روند.

لطفی افزود: متاسفانه افزایش دو برابری ابتلا به انواع سرطان در کمین مردم استان یزد و کشور است   و ۶۸ درصد خانم‌ها و ۵۷ درصد آقایان بالای ۲۰ ساله در استان یزد اضافه وزن دارند و چاق هستند.

مدیر گروه علوم تغذیه دانشکده بهداشت استان یزد در این نشست اظهار داشت: الگوی بیماری‌ها و شرایط حاکم بر نظام سلامت در حال تغییر است وافزایش روابط بین انسان‌ها و همچنین تأثیرگذاری فرهنگ‌های مختلف بر یکدیگر یکی از مهمترین دلایل افزایش این تغییرات است .

حسن مظفری گفت: بد آموزی‌های مختلف از جمله معضلات ارتقای سطح آموزشی و آگاهی افراد جامعه است و در این زمینه رسانه‌ها باید سعی کنند با استفاده از قدرت اطلاع رسانی در این حوزه جامعه را آگاه کنند.

وی افزود: بد خوردن و خوردن ماده غذایی بد را دو مشکل جدی در حوزه تغذیه است و در این زمینه سازمان‌های نظارتی و مدیریتی باید بیش از پیش در حوزه عرضه مواد غذایی اقدام کنند .

مظفری اظهار داشت: مهمترین عامل تأمین سلامت عمومی جامعه، اصلاح رفتار تغذیه‌ای است و افراط و تفریط مهمترین مشکل رفتار غذایی ناسالم در سطح جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.