اراک- سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی در آبان ماه سال ۹۵ انجام شد که رهاورد آن برای مردم این خطه ۵۴ طرح با ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوبه بود.

مصوبات دولت در استان مرکزی از وعده تا عمل

قدس :دولت یازدهم با تاکید بر داشتن نگاهی ویژه به محیط زیست ابتدا کار خود را آغاز کرد و لذا در همان سال نخست سفرهای رئیس سازمان محیط زیست کشور با این رویکرد به استانهای مختلف به ویژه استان مرکزی آغاز شد.

در این راستا خانم ابتکار در مهرماه سال ۹۲ و مرداد ماه ۹۴ به منظور بررسی وضعیت محیط زیست به ویژه بررسی آلودگی هوا به اراک سفر کرد.

سفر دوم ابتکار در حالی انجام شد که هنوز مصوبات سفر قبلی رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان مرکزی اجرایی نشده بود.
در دو سفر خانم ابتکار به اراک مصوبات زیادی در جهت کاهش مشکلات زیست محیطی اراک تصویب شد که متاسفانه بیشتر این مصوبات عملیاتی نشد.

در این زمینه خوب است بدانیم، در سفر اول رئیس سازمان محیط زیست کشور مصوب شده بود که کارخانه احیا قدیم ایرالکو (از صنایع آلاینده اراک) تعطیل شود و خط تولید جدید در منطقه ای دیگر احداث شود که این موضوع تا زمان دومین سفر ابتکار به اراک اجرایی نشد.
رسیدگی به وضعیت تالاب میقان اراک و تدوین طرح جامع ویژه این تالاب از دیگر موارد مصوب در سفرهای ابتکار به استان مرکزی بود که نتیجه ای از آن حاصل نشد و بی توجهی به این مسئله امروز ریزگردها را میهمان دائمی ریه های مردم استان مرکزی کرده است و آلودگی هوای اراک نیز هم چنان در وضعیت اضطرار قرار دارد.

اعتباراتی که محقق نشد

با سفر ریاست جمهور در آبان ماه سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۴ طرح با ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوبه شد که بنا بر گفته نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی محقق نشده است.

محمدمهدی مقدسی در این رابطه اظهار می کند: به رغم قول آقای نوبخت مبنی بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات مصوب سفر دولت به استان مرکزی اما این وعده محقق نشد.

دولت قول داده تخصیص اعتبار سفر تا پایان امسال به ۱۰۰ درصد برساند اما به نظر می رسد به بخشی از این اعتبار در سال ۹۷ تخصیص یابد

وی ادامه می دهد: مشکل تالاب میقان، هشداری است تا محیط زیست و منابع طبیعی پرداخت ۱۱ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته را تسهیل بخشند.

وی با بیان اینکه از وزیر کشور تاکنون ۲ بار درخواست کردیم که مشکل باشگاه شهرداری اراک برای فعالیت های حرفه ای جوانان رفع شود ادامه می دهد: در برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی برای استفاده از زنان در جایگاه های مدیریتی نیز دیده شده، اما محقق نشده و در حقیقت اقدامات قابل توجهی مشاهده نمی شود.

۴۰ درصد اعتبارات محقق شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی در همین راستا از تحقق ۴۰ درصدی اعتبارات سفر رئیس جمهوری خبر می دهد.

رقیه یادگاری اظهار می کند: اعتبارات این سفر برای استان مرکزی در مجموع ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه دولت موظف شده در سال آینده، ۹۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند یادآور می شود: پیش بینی شده اگر قیمت حامل های انرژی در سال ۹۷ افزایش یابد، درآمد حاصل از این بخش نیز در زمینه اشتغالزایی صرف شود.

کاهش بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی وی عنوان می کند: بودجه عمرانی این استان در سال ۹۷ نیز از ۷۱۰ هزار میلیارد ریال به ۴۸۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم کاهش ۳۲ درصدی را نشان می دهد.

یادگاری اضافه می کند: در سال جاری ۴۰ درصد از پاداش بازنشستگان در سال ۹۵ به مبلغ ۳۱ میلیارد ریال پرداخت شده و هنوز ۵۰ میلیارد ریال دیگر از پاداش های مشمولان در این سال پرداخت نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خود ابراز می کند: مشکل کسری رقم برای پرداخت حقوق در استان مرکزی تا پایان سال جاری حل شده اما در قسمت سایر مشکلاتی برای پرداخت وجود دارد.

وی با اشاره به طرح های نیمه تمام اظهار می کند: تعداد ۶۵ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که یکهزار و ۲۰۰ طرح آن در استان مرکزی است.

وی در همین رابط یادآور می شود: دولت قول مساعد داده که تخصیص اعتبار سفر به این استان را تا پایان امسال به ۱۰۰ درصد برساند اما به نظر می رسد به دلیل برخی محدودیت های منابع، بخشی از این اعتبار در سال ۹۷ تخصیص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.