قزوین_ در این روزها که شهر قزوین از تبلیغات سیاه فروش کلیه در سطح شهر بی نصیب نمانده، این موضوع از نظر یک متخصص مورد بررسی قرار گرفت.

 دانشگاه علوم پزشکی هیچ سهمی در تبلیغات فروش کلیه ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، امروزه با ترویج فست فود ها و جایگزینی موادغذایی جدید، رژیم غذایی انسان تغییر یافته که این تغییراتی گاهی زمینه ساز خطر سلامتی بوده است.

هر فردی در حالت نرمال دو کلیه دارد که در پهلوها و در محل اتصال دنده به ستون فقرات قرار گرفته و نقش اصلی آن انجام دیالیز طبیعی و خارج کردن مواد سمی غیر قابل استفاده به صورت ادرار از بدن است؛ علاوه بر وظیفه اصلی تصفیه خون از بدن، کلیه ها در تولید گلبولهای قرمز و تنظیم الکترولیت ها از قبیل کلسیم و پتاسیم نیز نقش عمده دارد؛ مواد زائد خارج و تصفیه شده از خون به صورت ادرار از حالب ها به مثانه دفع شده و به صورت ادرار خارج می شوند.

کلیه ها در هر ۲۴ ساعت ۲۰۰ لیتر از خون بدن را تصفیه کرده و از آن حدود ۲ الی ۳ لیتر را به صورت ادرار از بدن خارج می کنند و بقیه خون را که حاوی مواد مورد نیاز بدن هستند به خون بر می گردانند؛ اگر به هر علتی کلیه ها کم کار و یا ناکارآمد شود و عمل تصفیه خون و تنظیم بدن را انجام ندهند علائم نارسائی کلیه که به علت جمع شدن مواد سمی در بدن ایجاد می شوند خود را با ضعف، بی حالی، خستگی، بی اشتهایی، بوی بدن دهان و رنگ پریده گی جلوه می دهند و در این مرحله اگر دیالیز مصنوعی و یا پیوند کلیه انجام نشود چه بسا باعث مرگ زودرس می شود.

کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون بوده و دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها است؛ دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند.

بروز مشکلات مختلف در جامعه موجب شده تا برخی افراد به تجارت سلامت خود بپردازند و با تبلیغاتی همچون «فروش کلیه» در سطح شهر مهمترین عضو بدن خود را به حراج گذارند.

استان قزوین نیز از جمله استان هایی است که بیماران دیالیزی را به خود اختصاص می دهد که برای بررسی بیشتر آمار و ارقام این بیماری و موضوع فروش کلیه پای صحبت های زهرا رجبی رییس اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان نشسته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

* آماری از بیماران دیالیزی و مراکز دیالیز استان قزوین را بیان کنید.

براساس آخرین جمع بندی صورت گرفته، به صورت تقریبی می توان گفت که ۴۵۶ بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که البته به علت بهبود یا فوت این بیماران، آمار یاد شده به صورت روزانه متغیر است.

در مجموع می توان گفت که تعداد بیماران دیالیزی آقایان بیشتر است

در حال حاضر ۷ مرکز دیالیزی در استان از جمله مرکز بوعلی سینا به عنوان اصلی ترین مرکز، ولایت، تأمین اجتماعی (رازی) شهرستان قزوین و تاکستان، بویین زهرا، ولیعصر آبیک و مرکز دیالیز خزانه الوند فعال است.

* تعداد تخت بیماران دیالیزی استان چه تعداد است؟

در تمام مراکز دیالیزی استان قزوین این امکان وجود دارد که هم آقا و هم بانوان در مرکز دیالیز به صورت همزمان و با جداسازی در مرکز بستری شوند.

در مرکز آموزشی درمانی بوعلی شهرستان قزوین ۴۰ تخت دیالیزی فعال و به صورت کلی در سطح استان، ۸۴ تخت و دستگاه و ۲۴ دستگاه به صورت کمکی وجود دارد.

* مهمترین مشکل بیماران پیوند بیماران پیوندی استان شامل چه مشکلاتی است؟

در مجموع ۵۵۰ نفر داروهای پیوندی را دریافت می کنند که ماهانه یک یا دو مورد پیوند برای بیماران انجام می شود.

* چه عواملی موجب بروز نارسایی کلیه و مشکلات آن می شود؟

 بیماری های همچون دیابت و فشار خون کنترل نشده به عنوان بیشترین عامل است؛ عفونت ها بر بروز این نوع بیماری نیز تأثیر دارد و سندروم نفروتیک هم آمار کمتری را در این زمینه به خود اختصاص می دهد.

در حال حاضر که شرایط زندگی مردم ماشینی شده و تحرک کاهش یافته، میزان این تحرک بر کارکرد کلیه اثرگذار است.

غذاهای پرانرژی با قند زیاد نیز آمار دیابت و فشار را افزایش داده است.

*امکانات دیالیزی استان نسبت به تأمین نیازهای بیماران چگونه است؟

  آماری از فشار خون و دیابت در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جمع آوری نمی شود و این آمار از سوی مراکز بهداشت جمع آوری می شود.

امکانات موجود، پاسخگوی نیازهای بیماران دیالیزی و کلیوی در حوزه بیماران دیالیزی است؛ براساس قانون باید در هر استانی مرکز دیالیز وجود داشته باشد تا مردم برای انجام دیالیز در طی هفته، جابه جا انجام نشوند که این شرایط در استان به وجود آمده است.

در حال حاضر در تمام شهرستان های استان قزوین از جمله تاکستان، الوند، آبیک، قزوین، بویین زهرا مرکز دیالیز وجود دارد و طی چند ماه آینده نیز این مرکز در شهر آوج راه اندازی می شود.

مرکز دیالیز آبیک طی چند سال فعال بوده و جزو مرکزی است که بیماران از آن رضایت دارند؛ در حال حاضر هیچ گونه مشکلی درحوزه دیالیز در این شهرستان وجود ندارد.

*گاها در سطح شهر تبلیغاتی مبنی بر فروش کلیه به صورت پوستر صورت می گیرد، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت چه نظارتی بر این امر دارد؟

 دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند در این حوزه اقدامی مبنی بر نظارت را انجام دهد و معمولا این امر اتفاق نمی افتد؛ چنین تبلیغاتی از سوی افرادی انجام می شود که برای سایر فعالیت های خود همچون تغییر خودروی خود برنامه ریزی کرده اند و کلیه خود را به فروش می گذارند.

فروش کلیه با این روش معمولا در استان قزوین به ندرت صورت می گیرد و البته پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی این استان اتفاق نمی افتد؛ به دلیل عدم وجود مرکز پیوند کلیه در قزوین، افراد برای انجام پیوند باید به مرکز پیوند تهران و استان های دیگر مراجعه کنند.

بیمارستان ها معمولا به جز شرایط استثنایی به این شکل پیوند کلیه را نمی پذیرند؛ پذیرش چنین پیوندی در صورتی انجام می شود که فرد اهداکننده کلیه یکی از بستگان درجه یک فرد گیرنده باشد و با توافق های دو طرف پیوند کلیه صورت می گیرد.

پیوند کلیه به راحتی برای افراد صورت نمی گیرد و برای انجام پیوند، مراحلی همچون انجام آزمایش های کلیه برای افراد باید طی شود.

از آنجایی که مرکز پیوند کلیه در استان قزوین وجود ندارد، دانشگاه علوم پزشکی این استان هیچ ارتباطی با افرادی که اطلاعیه هایی را در سطح شهر برای فروش کلیه نصب می کنند، ندارد؛ به عبارت دیگر دانشگاه علوم پزشکی قزوین هیچ ارتباطی با تجارت اعضای بدن انسان ندارد.

* آماری از بیماران نیازمند پیوند کلیه و کبد در استان را بیان کنید.

 به صورت تقریبی در استان ۵۵۰ نفر بیمار پیوندی وجود دارد که پیوند کلیه و کبد برای درصدی از بیماران نیازمند انجام می شود و تمام این بیماران اگر شرایط اولیه را داشته باشند در نوبت پیوند قرار می گیرند.

تمام بیماران پیوندی از جمله بیماران پیوند مغز و استخوان، قرنیه چشم، کبد و کلیه از خدمات واحد بیماران خاص بهره مند می شوند.
بیمارانی که برای دیالیز می روند باید شرایط خاصی را از نظر سنی و سلامتی داشته باشند که برای پیوند به لیست انتظار واحد پیوند تهران ارجاع داده می شوند.

*مهمترین سیاست دانشگاه علوم پزشکی در حمایت از انجمن بیماران کلیوی چیست؟

نهادهای مردمی یک رابطی بین بیماران و دانشگاه علوم پزشکی است تا کمک هایی را به بیماران ارایه شود.

جلسات مختلفی با مسوولان این انجمن و نهادهای مردم برگزار می کنیم اما این انتظار می رود که ثمن ها از دانشگاه حمایت کنند نه اینکه دانشگاه از آنها حمایت کند.

موظف هستیم تا بیماران دیالیزی را برای انجام دیالیز به مراکز دیالیز منتقل کنیم؛ انتظار می رود که ثمن ها در بخش هزینه های حمل و نقل بیمار حمایت هایی را انجام دهند.

از رسانه ملی و صداو سیما گلایه داریم تا در الگوسازی عادات غذایی مردم فعالیت کنند زیرا ضریب رشد بیماران دیالیزی و دیابتی در استان قزوین رو به افزایش است.

تبلیغاتی از انواع خوراکی ها از جمله چیپس های مضر برای استان مناسب نیست و باید از صداو سیما خذف شود چراکه این خوراکی ها ذائقه افراد را تغییر می دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.