ایلام- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: در سال جاری نرخ تورم در استان ایلام زیر ۱۰ درصد است.

تورم ایلام زیر ۱۰ درصد!

به گزارش قدس آنلاین، علی سایه میری در نشست با خبرنگاران و اصحاب مطبوعات و رسانه های استان به مناسبت دهه فجر، با بیان اینکه نفت و گاز یکی از پتاسیل های عظیم استان در جذب سرماگذار است که با وجود آن میزان سرمایه گذاری خارجی در استان، صفر است، اظهارداشت: مدیران دستگاه های اجرایی استان در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی به شایستگی عمل نکرده اند و این موضوع باید به صورت جدی توسط دستگاه های مربوطه استان پیگیری شود تا راه حلی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم و از ظرفیت های موجود استان در این امر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه سستی در کار با موانع ذاتی، زیربنایی، اجرایی، فرهنگی و زیرساختی تجمیع شده و استان در جذب سرمایه گذاری خارجی توفیقی نداشته است، افزود: ایلام نسبت به دیگر استان های کشور گزینه های کمتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد و همه باید تلاش خود را مضاعف کنند در غیر اینصورت در این عرصه بدون نتیجه خواهیم ماند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام بر لزوم آشنایی برخی دستگاه های اجرایی استان برای جذب سرمایه گذارن خارجی تأکید و تصریح کرد: باید برخی از دستگاه ها با وظایف خود در زمینه سرمایه گذاری خارجی آشنا شوند که تکالیف تمامی دستگاه ها به تفکیک احصا و گزارش جامع آن منتشر شده است.

علی سایه میری ادامه داد: با وجود ورود ۵۰ هیات سرمایه گذاری خارجی به استان و رایزنی های انجام شده، نتیجه ای در این زمینه در جذب سرمایه گذار خارجی بعمل نیامده است .

وی با بیان این مطلب که محصول ناخالص داخلی با احتساب سهمیه ۳ درصد نفت، در سال ۹۱ با ۵۵۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۲ با ۸۱۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۳ با ۸۷۰۰ میلیارد تومان که در سال های اخیر به ۹۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: تولید ناخالص داخلی در این استان بدون احتساب بخش نفت از ۳۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۱ به ۵۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ افزایش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام سرانه محصول ناخالص داخلی استان به قیمت جاری را ۱۵۲میلیارد ریال با نفت و بدون نفت ۹۲ میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت: در ایلام متوسط هزینه های یک خانوار شهری در سال ۹۲ حدود ۲۶۱ میلیون ریال و برای خانواده روستایی ۱۳۰میلیون ریال برآورد شده و درآمد خانوار شهری ۲۷۳ میلیون ریال و درآمد متوسط سالانه خانوار روستایی ۱۶۳میلیون ریال است.

علی سایه میری گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال جاری به  ۰۲/۳۹ درصد افزایش پیدا کرده که دارای رشد ۳ درصدی است  .

وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری استان در سال جاری افزود: نرخ بیکاری استان ایلام در سال ۹۵ به  ۱۱و دو صدم درصد و در تابستان ۹۶ نیز به ۱۱و چهارصدم درصد افزایش یافته است  .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام به متغییرهای دیگری در سهم اشتغال در تابستان سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: سهم اشتغال در بخش صنعت حدود ۳۰ درصد، بخش کشاورزی حدود ۲۰ درصد و در بخش خدمات استان حدود ۴۰ درصد است .

وی با اشاره به نرخ تورم در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ بیان داشت: نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه ۹۶ حدود ۴ درصد می باشد اما به طورکلی نرخ تورم استان در سال ۹۶ زیر ۱۰ درصد است .

سایه میری به افزایش نرخ فلاکت در استان اشاره کرد و گفت: نرخ فلاکت کشور در سال ۹۵، ۰۶/۲۱ درصد و استان ایلام ۰۷/۱۹ درصد و تا بهار سال ۹۶ در استان حدود ۲۰ درصد بوده که به علت افزایش نرخ بیکاری، رشد پیدا کرده است.

وی یادآور شد: نسبت منابع استان به مصارف ۸۳ درصد که ضریب خودکفایی استان است و عکس این نسبت مصارف به منابع که ۱۳۳درصد است یعنی بیش از منابع موجود، استان در حال مصرف  کردن است .

وی به ارزش واردات گمرک در ۹ ماهه نخست استان اشاره کرد و بیان داشت: واردات استان ۶۲۳ میلیون دلار با میزان حجمی ۴۵۵ هزار تن است .

وی ادامه داد: ارزش صادرات گمرگ استان در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۶۷ میلیون دلار به میزان یک میلیون تن است.

وی افزود: صادرات انواع محصولات از استان نیز از ۳۹۸ میلیون دلار در سال ۹۱ به ۵۹۱ میلیون دلار در سال ۹۵ افزایش یافته است.

سایه میری بیان داشت: سال ۹۱ بیش از ۱۶۳ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که این تعداد در سال ۹۵ به بیش از ۴۴۲ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: منابع بانک های استان در سال ۹۶ بیش از ۴۷ هزار میلیارد است در حالیکه مصارف آنها بیش از ۴۸ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال است و حجم مصارف بانکهای استان از منابع آنها بسیار بیشتر است.

وی به فروش تمبر در استان اشاره کرد افزود: در مجموع سال ۹۶ فروش حدود ۸۰ میلیون تمبر متفرقه، ۶۳ میلیون تمبر دادگستری و ۶ میلیون برای ارواق ثبت به فروش رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.