جوین_ مدیر جهادکشاورزی شهرستان جوین اعلام کرد: مبارزه زمستانی با آفات پسته در طول زمستان و به ویژه در ماه پایانی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از کاهش محصول پسته است.

 باغداران، آفات پسته را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی جوین اعلام کرد: مبارزه زمستانی با آفات پسته به خصوص در اسفند ماه یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از کاهش محصول پسته است.  

علی رضا هاشم آبادی خاطر نشان کرد: امروزه سعی می شود که کنترل آفات با روش های مناسب که دارای اثرات نامطلوب زیست محیطی کمتری بر روی طبیعت و جانداران غیر هدف و همچنین انسان باشند صورت گیرد.  

وی تاکیدکرد: در زمستان حشرات آفت به طور طبیعی به فرم یا شکل زمستانه ای تبدیل می شوند، که آمادگی تحمل شرایط دمای سرد، بارندگی ها، عدم دسترسی به غذا و سایر شرایط طبیعی زمستان را داشته باشند، که در مورد آفات پسته هم به همین ترتیب است.  

هاشم آبادی گفت: بعضی آفات پسته درون اندام های گیاهی بعضی دیگر داخل پناهگاه و یا پیله هایی که در مکان های بخصوصی خود را مخفی می سازند، و بعضی دیگر در زیر خاک و پوشش های گیاهی سطح باغ و یا پوششهای گیاهی خارج از باغ زمستان را می گذرانند.  

مدیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در باغهایی که زنبور پسیلافاگوس فعالیت خوبی دارد، می توان از شخم محلهای تجمع برگهای خزان شده پسته به منظور حمایت از جمعیت این زنبور خودداری نمود، و سایر محل ها را شخم زد، برای کاهش جمعیت آفت پسیل پسته همچنین می توان از تله های زرد رنگ هم در اواخر زمستان برای بدام انداختن پسیل هایی که موفق به زمستان گذرانی شده اند استفاده کرد.  

وی اظهار داشت: رعایت بهداشت زراعی می تواند، جمعیت بعضی از آفات پسته را کاهش دهد، به عنوان مثال برای کاهش جمعیت و حتی کنترل زنبورهای مغز خوار پسته می توان به تاثیر قاطع و بسیار خوب برداشت کامل محصول (حتی پسته های پوک و کال) و جمع آوریی دانه های باقیمانده روی درخت و همچنین پسته های پوک حاصل از عملیات پوست گیری و فرآوری در اطراف ترمینال های ضبط و زیر خاک کردن و یا سوزاندن آنها در زمستان اشاره کرد، که می تواند جمعیت این آفت را به خوبی کنترل کند، البته این عمل باید همگانی و در سطح وسیع صورت گیرد.

وی افزود: برای کاهش خسارت آفت شب پره خرنوب در محصول برداشت به موقع و سریع محصول یکی از نکات مهم است، ولی اگر آفت به همراه محصول به انبار منتقل شد لازم است مانند سایر آفات انباری با آن مبارزه شود.  

هاشم آبادی تصریح کرد: برای مبارزه با سایر آفات انباری از قبل باید انبار را ضد عفونی نمود، همچنین برقراری تهویه مناسب برای کاهش رطوبت انبار به منظور کاهش آلودگی های قارچی مفید است، اگر بتوان دمای انبار را به طور مداوم زیر ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داشت آفات انباری قادر به خسارت نمی باشند.  وی گفت: هرس و حذف شاخه های ضعیف شده در باغ های پسته باعث کاهش جمعیت لاروهای سوسک سرشاخه خوار پسته که زیر پوست شاخه های ضعیف شده درختان پسته زمستانگذرانی می کنند، خواهد شد،  همچنین تله گذاری به این صورت که چوب های تازه هرس شده را به مدت ۱۵ روز تا یک ماه در باغ نگهداری کرده تا حشرات کامل این آفت به این شاخه ها جلب و با ایجاد کانال های مادری روی آنها تخم گذاری نمایند،  و پس از آن جمع آوری و سوزانده شوند، در کاهش جمعیت این آفت موثراست.  

وی اضافه کرد: مبارزه زمستانه علیه آفات پسته اغلب به روش های غیر شیمیایی، فیزیکی و زراعی انجام می شود، که از جمله آنها می توان به روش های زیر اشاره نمود:
 شخم و یخ آب زمستانه (آبیاری کرتها در زمان یخبندان) به منظور از بین بردن و زیر خاک کردن مراحل زمستان گذران آفت و یا بهم زدن پناهگاه زمستانی آفاتی که در زیر خاک بسر می برند، مانند پسیل معمولی پسته (شیره خشک)، زنجرک (شیره تر)، پروانه کراش، پروانه برگخوار، سرخرطومی، مینوز و غیرو می توانند موثر باشند، بعنوان مثال در رابطه با پسیل معمولی پسته، چنانچه در زمستان کرت ها به عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر شخم زده شوند، به نحوی که خاک تقریبا زیر و رو شود، جمعیت پسیل زمستان گذران به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت، این عمل در قسمت هایی از باغ که دارای علف هرز هستند، تلفات بیشتری بر آفت وارد می کند.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.