طرف های جمهوری اسلامی ایران باید این را بفهمند که ایران درمورد برجام هیچ مذاکره‌‎ای انجام نخواهد داد مگر اینکه آنها را مجبور به انجام تعهدات قبلی کند.

ایران برای برجام جدید مذاکره نمی‌کند

قدس آنلاین-خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت، در خبری عجیب به نقل از رویترز مدعی شد که مقامات ایران و اروپا گفت‌وگوهای خود بر سر تحولات منطقه و به خصوص موضوع یمن آغاز کرده‌اند.

ایرنا از قول رویترز نوشته است: با نزدیک شدن ضرب الاجل ترامپ برای اصلاح برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان با مقام های آمریکایی برای طراحی راهبردی به منظور ارتقای توافق هسته‌ای و ماندن آمریکا در برجام مذاکره می‌کنند.

براساس این گزارش، همزمان با این مذاکرات، سه قدرت اروپایی به همراه ایتالیا و اتحادیه اروپا گفت و گو با ایران درباره مسائل منطقه ای را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با تمرکز بر نقش ایران در یمن آغاز کرده اند. رویترز همچنین به نقل از دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی مدعی شد، دور بعدی این گفت‌وگو در ماه جاری میلادی در ایتالیا برگزار خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: ما در مونیخ انتظارات خود از تهران را ارائه دادیم. آنها (ایران) آشکارا گفتند که (در یمن) نقشی ندارند، اما ما جمع‌بندی‌هایی کردیم تا با همراهی هم پیش برویم. وی افزود: ایرانیان به خوبی همکاری می‌کنند، اما دیدار مثبت به این معنا نیست که شاهد تاثیری در جهان واقعی خواهیم بود.

به نوشته رویترز، یک مقام ایرانی گفت: بسیاری از شکاف‌ها با غرب را می‌توان رفع کرد. اما این نیازمند حسن نیت و کار فراوان است. غرب باید دوباره اعتماد ما را جلب کند. توافق هسته‌ای به صورت کامل اجرا نشده است، ما چگونه می‌توانیم درباره مسائل دیگر به آن‌ها اعتماد کنیم؟

این مقام ایرانی گفت که اروپایی‌ها می‌خواهند در دور بعدی مذاکرات در ایتالیا درباره گروه‌های نزدیک به ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند. اروپایی ها همچنین ۱۵ ماه جاری میلادی (۲۴ اسفند ۹۶) در برلین با مقام‌های آمریکایی دیدار خواهند کرد.

ترامپ ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی‌ فرصت داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق را برطرف کنند. وی به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورت عدم برطرف شدن معایب، این آخرین باراست که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌ کند.

برای مردم منطقه مذاکره می‌کنیم نه برای برجام

محمد جواد جمالی معتقد است اصل مذاکره در مورد مسایل منطقه موضوعی نیست که ایران آن را انجام ندهد کما اینکه در مورد عراق و افغانستان هم ما این کار را انجام دادیم و در مورد سوریه هم اجلاس آستانه را برگزار کرده و از آن حمایت کردیم. اینها خط قرمز ما نیستند چون سرنوشت مردم منطقه و کشورهای مسلمانی که مورد هجوم تروریسم و برخی متجاوزین هستند برای ما بسیار مهم است اما این که بخواهیم به بهانه این مسایل درباره برجام مذاکره جدید انجام داده و چیزی به ان اضافه کرده یا از آن کم کنیم هرگز مورد نظر ما نبوده و نخواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با قدس افزود: این که ما برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم و بیگناه یمنی مذاکره کنیم کار بدی نیست. یا اینکه با انجام رایزنی‌های خود از دردهای مردم سوریه بکاهیم نیز مورد تاکید ماست اما اگر اتحادیه اروپا یا شرکای آمریکا به دنبال کشاندن بحث به موضوع موشک‌های ما هستند یا در نظر دارند به این بهانه حرفی از توان دفاعی ما به میان آورند دچاز اشتباه شده اند. ایران هیچ مذاکره‌ای درباره توان دفاعی خود انجام نخواهد داد و متممی نیز به برجام نخواهد زد.

برجام خط قرمز ماست و مذاکره‌ای نداریم

سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین هم معقتد است: موضع جمهوری اسلامی ایران درباره برجام شفاف و غیر قابل تغییر است. از نظر ما مذاکره درباره برجام پایان یافته و نه قابل پیوست جدید است و نه متمم تازه. طرف های جمهوری اسلامی ایران باید این را بفهمند که ایران درمورد برجام هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد داد مگر اینکه آنها را مجبور به انجام تعهدات قبلی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی به خبرنگار قدس گفت: ما فقط صحبت می‌کنیم که آنها به تعهداتشان عمل کنند اما وقتی طرف اروپایی به هواپیمای وزیر خارجه ما بنزین نمی‌دهد مشخص است که چه رویکرد و وضعیتی در برابر تعهداتش دارد.

وی ادامه داد: در مورد مسایل منطقه هم استراتژی ما کاملاً شفاف است. ما با همه کشورهایی که مورد هجوم تروریسم قرار گرفته‌اند همکاری می‌کنیم در یمن هم هیچ نوع دخالت نظامی نداریم حتی اگر آمریکایی‌ها و رژیم اشغالگر قدس نمایش کمدی اجرا کنند و آهن‌پاره‌هایی را نشان رسانه‌ها بدهند و مدعی دخالت نظامی ما در یمن یا جای دیگر شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.