بوشهر-احداث خط ریلی شیراز - بوشهر- عسلویه یکی از خواسته های دیرینه مردم استان بوشهر و فارس است.

پایتخت انرژی کشور چشم انتظار رسیدن قطار

قدس: این پروژه که از سال ۸۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده است در طی سال های گذشته به دلیل کمبود منابع اعتباری با کندی پیش رفته است.

کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد این مسیر ریلی اظهار می کنند: احداث خط ریلی استان بوشهر- فارس ضمن خارج ساختن خط ریلی شیراز از بن بست موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل بار، صرفه جویی در سوخت، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه، کاهش آلودگی محیط زیست و رونق اقتصادی استان‌های مختلف می شود.

راه آهن بوشهر به شیراز شامل ۱۸ قطعه است که در فاصله شیراز تا بوشهر ۱۱ قطعه و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم در  شهرستان تنگستان تا عسلویه قرار دارد.

طولانی شدن روند احداث این پروژه در طی سال های گذشته همواره با اعتراضات بسیاری از مردم و نمایندگان آن ها روبرو بوده است.

اعتبار با سخنرانی تامین نمی شود

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه با این روش تخصیص اعتبار این پروژه راه به جایی نمی برد اظهار می کند: در بودجه سال آینده ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی پیش بینی شده که اعتبار مورد نیاز این طرح صد  برابر این رقم است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری اظهار می کند: تنها با نشست و تاکید بر این موضوع که باید اعتبار خط آهن تامین شود مشکلی از این پروژه حل نمی شود.

راه آهن بوشهر- شیراز یکی از مسیرهای اصلی راه آهن کشور است و اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است

وی با اشاره به این موضوع که تمامی استان های همجوار استان بوشهر به شبکه ریلی کشور متصل هستند ولی استان بوشهر با وجود جایگاه بی نظیرش در تامین بودجه کشور، از این شبکه ریلی محروم اس یادآور می شود: در عرصه اهمیت بوشهر کمتر شخصی شکی دارد اما متاسفانه ملاحظه می کنید یک سری بی مهری هایی شامل این استان می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر عدم اتصال این استان به شبکه ریلی کشور را یکی از این بی مهری ها عنوان کرده و اظهار می کند: استان های هم جوار بوشهر همه به خطوط ریلی متصل هستند اما استان بوشهر که همجوار خلیج فارس است و موقعیت مهم دارد فاقد راه آهن و حمل و نقل ریلی است در حالیکه مصوبه آن مربوط به سال های گذشته است.

خطیب جمعه بوشهر با انتقاد از دولت که در بودجه سال ۹۷ اعتباری برای راه آهن بوشهر اختصاص نداده ابراز می کند: این استان گنج کشور است اما در عرصه تخصیص اعتبارات برای امور اساسی توجه نمی شود.

دولت قادر به تامین منابع نیست

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این پروژه عنوان می کند: تاکنون اقدامات بسیاری در خصوص فعال کردن راه آهن شیراز-بوشهر انجام شده اما برغم پیشرفت پنجاه درصدی در چهار قطعه آن، عملیات متوقف شده و سرمایه‌های عظیم ملی در این بخش بلااستفاده باقی مانده است.

سید کمال الدین شهریاری با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه دو هزار میلیارد تومان اعتبارات مورد نیاز است بیان م یکند: تامین این میزان اعتبار از محل منابع عمومی امکانپذیر نیست لذا باید برای تکمیل این طرح از محل فاینانس خارجی و مشارکت فاینانس داخلی  تامین اعتبار شود.

وی تاکید می کند: اگر مراحل تصویب این طرح در شورای اقتصاد در اولویت‌های لیست استفاده از فاینانس قرار گیرد، امکان فعال کردن و به نتیجه رساندن آن وجود خواهد داشت.

ضرروت تسریع در روند پروژه

رییس کمیسیون عمران مجلس نیز که ماه گذشته به منظور پیگیری روند اجرای طرح راه آهن شیراز -بوشهر در استانداری بوشهر حضور بهم رسانیده بود اظهار می کند: باتوجه به وجود بنادر با ظرفیت مناسب و پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید توسعه شبکه ریلی در این بخش به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

رضایی کوچی عنوان می کند: راه آهن بوشهر- شیراز یکی از مسیرهای اصلی راه آهن کشور است و اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است.

وی با بیان اینکه اکنون سهم حمل و نقل بار توسط شبکه ریلی کشور ۱۱ درصد است اظهار می کند: این ظرفیت براساس برنامه چشم اندازی پیش بینی شده ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به این موضوع که زمان زیادی است که درگیر فاینانس این طرح هستیم اذعان می کند: اما چون ۱۵ درصد سهم دولت تامین نشده فاینانس به نتیجه نرسیده است.

کوچی ادامه می دهد: پیشنهاد شده از ظرفیت های پیش بینی شده در بودجه ۹۷ و صندوق توسعه ملی زمینه استفاده از فاینانس خارجی تحقق پیدا کند که برای این امر ورود وزارت نفت می تواند به تسریع اجرای این طرح ملی کمک کند.

وی تاکید می کند:  مهمترین دستگاه کمک دهنده در این راستا وزارت نفت است که می تواند به تحقق اتصال ریلی پایتخت کشور به قطب اقصادی کشور در عسلویه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.