بوشهر-کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند که بسیاری از اهالی استان بوشهر از این طریق امرارمعاش می‌کنند

ممنوعیت کالای ته لنچی کرکره بازار جنوب را پائین کشید

قدس آنلاین- بابک رحیمیان: پیش‌ازاین بازارهای گسترده مرزنشینان در نقاط مختلف استان بوشهر بر اساس این مصوبه دارای رونق فراوانی بود و افراد زیادی در این عرصه اشتغال داشتند اما اجرای طرح ساماندهی ته‌لنجی باعث شده تا این روزها بازارها از رونق بیفتند.

توقف کالای ته لنچی تاکنون با شیوه‌های مختلف اعتراضی روبرو بوده چنانچه که  بازاریان استان بوشهر در گناوه، بندرریگ، دیر و دیگر بندرهای استان مغازه‌های خود به نشانه اعتراض تاکنون چندین بار بستند.

این موضوع حال کار را برای فرمانداران بندر گناوه و «دیر» نیز سخت کرده است زیرا آن ها را مجبور کرده تا بار ها در میان بازاریان حاضرشده و قول‌هایی برای رفع این مشکل بدهند با علم به اینکه کاری از دست آن‌ها برنمی‌آید.

کالای ملوانی قاچاق نیست

به دلیل گره خوردن معیشت و اقتصاد بسیاری از مردم منطقه با کالاهای ته لنچ حالا این موضوع صدای بسیاری از مردم و ازجمله امام‌جمعه را نیز درآورده است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با تأکید بر لزوم ساماندهی «ته‌لنجی» به‌صورت صحیح و قانونمند اظهار می‌کند: استان بوشهر دارای بیشترین مرز ساحلی است وزندگی مردم استان بوشهر با دریا گره‌خورده است.

استان بوشهر دارای بیشترین مرز ساحلی است و زندگی مردم استان بوشهر با دریا گره خورده استوی اضافه می‌کند: بسیاری از مردم این استان فعالیت‌های مرتبط با دریانوردی دارند و واردات کالاهای همراه ملوان از دیرباز در این استان رونق داشته است و شغل‌های متعددی در سطح استان مرتبط با این کالاها وجود دارد.

وی در این رابطه تأکید می‌کند: فعالیت‌های ملوانی با چالش روبرو شده است و به خاطر نبود مدیریت مناسب در این زمینه شاهد مشکلاتی هستیم.

وی تصریح می‌کند: ماهیت کالای ملوانی، قاچاق نیست چراکه از مبادی رسمی وارد می‌شود ولی نبود نظارت مناسب باعث بروز مشکلاتی شده است.

نان فصلی

در همین راستا عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی است که بیشترین تذکر و انتقاد را نسبت به مصوبه دولت داشته تا آنجا که حتی این موضوع بار ها به ارائه تذکر شفاهی به رئیس جمهور و دولت شده است.

وی با اشاره به این موضوع که اقتصاد مردم این منطقه با کالای ته لنچی گره خورده است و لذا مصوبه ممنوعیت واردات این کالا ها به معیشت مردم آسیب جدی رسانده است.

خدری تاکید می کند: دولت نه تنها عدالت اقتصادی در استان بوشهر انجام نداده، بلکه بالعکس نیز عمل کرده و مردم ساحل نشین با مصوبه هیأت دولت معیشت‌شان به مخاطره افتاده و از رئیس جمهور تقاضا داریم تا این مصوبه دولت کان لم یکن شود زیرا بارها فصلی هستند که توسط لنج‌ها می آیند معطل مانده‌اند و این موضوع به مردم آسیب می زند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌دانیم پشت موضوع ته لنجی‌ها چه مسائلی است، گفت: دادستان کل کشور دیروز تصریح کرده وقتی می‌بینیم برخی مقامات که باید در عرصه مبارزه با قاچاق کالا فعال باشند خودشان، فرزندان، یا وابستگان آنها در امر قاچاق دخیل هستند و چطور انتظار داریم این افراد اقدامی انجام دهند.

راهی برای ارتزاق نیست

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا می گوید: لنج‌داران و ملوانان جنوب هیچ راهی جز ارتزاق از طریق دریا ندارند و این مصوبه به هیچ وجه کافی و لازم برای امرار معاش ملوانان نیست.

سید کمال‌الدین شهریاری اظهار می کند: چندین ماه است که با ابلاغ این مصوبه زندگی و معیشت لنج‌داران جنوب کشور و به ویژه در استان بوشهر و شهرستان‌های دشتی و تنگستان مورد بی‌مهری و بی‌عنایتی قرار گرفته است.

وی با انتقاد از مصوبه دولت در مورد ساماندهی ته‌لنجی اظهار می کند: این مصوبه زندگی و معیشت لنج‌داران و ملوانان جنوب را سخت کرده است.

وی یادآور می شود: مصوبه دولت برای ساماندهی کالای همراه ملوان و ته‌لنجی دارای ضعف‌های فراوانی است که در تذکری به وزیر صنعتٰ معدن و تجارت نیز این موضوع را اعلام کردیم.

شهریاری اذعان می کند: از رئیس جمهور و وزیر صنعت انتظار داریم بر اساس نامه استاندار این مصوبه را متوقف کنند و ته‌لنجی به روال گذشته برای امرار معاش این ملوانان انجام شود و سپس آن مصوبه اصلاح و زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم شود.

در روزهای اخیر، بازاریان در نقاط مختلف استان بوشهر اعتراض خود را نسبت به مصوبه ساماندهی ته‌لنجی اعلام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.