بندرعباس- آلوئه ورا گیاهی علفی است که از ژل آن به دلیل «گلیکوپروتئین» غنی به‌منظور جلوگیری از تورم و درد استفاده می‌کنند.

گیاه «صبر زرد» ثروتی که از دید سرمایه‌گذاران پنهان مانده است

قدس: در چند سال اخیر کشت این گیاه و همچنین محصولات آن از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده است.

به‌احتمال‌زیاد در بسیاری از داروخانه با پمادها و یا کرم‌های مرطوب‌کننده این گیاه آشنا شدید و یا در هنگام خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی نوشیدنی آلوئه ورا و یا برگ‌های سبز و ضخیمی که بر روی پیشخوان مغازه‌ها چیده شده نظر شمارا برانگیخته است؟

گیاه آلوئه ورا در بسیاری از استان‌ها در گلخانه کاشته می‌شود درحالی‌که استان‌های بوشهر و هرمزگان ظرفیت تولید طبیعی این گیاه رادارند اما بنا بر گفته برخی تولیدکنندگان تضمینی برای خرید محصولات آن‌ها وجود نداشته و این مراکز تولید از وجود صنایع تبدیلی محروم هستند.

در حال حاضر استان هرمزگان با کشت سالانه  بالغ‌بر ۱۰ الی ۱۵ هزار تن  در جایگاه دومین استان ازنظر کشت طبیعی آلوئه ورا  پس از استان بوشهر قرار دارد اما نبود صنایع تبدیلی و ناتوانی کشاورزان از صادرات این محصول جهانی پسند اجازه کاشت و تولید بیشتر را به آن‌ها نمی‌دهد.

مشکلات پیش رو

حمزه هرمز یکی از تولیدکنندگان آلوئه را در استان هرمزگان به خبرنگار قدس می‌گوید: این گیاه در برابر کمبود آب و شرایط اقلیمی بسیار سازگار و مقاوم است و ازآنجاکه بیش از ۵ سال قابل‌برداشت است برای تولید بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

هرمزگان به لحاظ کشت در فضای باز بعد از بوشهر رتبه دوم کشور را در کشت آلوئه ورا به خود اختصاص داده است.وی ادامه می‌دهد: باوجوداینکه این گیاه در برابر شرایط محیطی مقاوم و سازگار است اما پس از برداشت بسیار آسیب‌پذیر می‌شود و لذا حمل‌ونقل آن در شرایط فروش حائز اهمیت است.

هرمز بیان می‌کند: متأسفانه در این استان به‌ویژه در میناب افراد زیادی به کشت این محصول می‌پردازند اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی اکثر این محصول باید به استان‌های دیگر به‌ویژه تهران انتقال داده شود.

وی بیان می‌کند: نبود وسایل بسته‌بندی نیز موجب می‌شود تا برگ‌های آلوئه ورا در حین جابجایی آسیب‌دیده و از ارزش اقتصادی آن کاسته شود.

وی بابیان اینکه کشت آلوئه ورا بسیار مقرون‌به‌صرفه و درآمدزا است اذعان می‌کند: در صورت حمایت کشاورزان و ایجاد صنایع تبدیلی و از طرفی بازاریابی در کشورهای همسایه می‌توان کمک شایانی به اقتصاد و معیشت مردم داشت.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار سطح زیر کشت بیش از ۱۰۰تن برگ گیاه آلوئه ورا برداشت می‌شود می‌افزاید: باغ‌های هرمزگان توان تولید این محصول را بیش از تولید امروزی در اختیاردارند اما واقعیت این است که محصولات تولیدی خریداری ندارد و بازار کشش تولید این‌همه محصول را ندارد.

هرمز اظهار می‌کند: از همین رو کشاورزان ترجیح می‌دهند به کشت برخی از صیفی‌جات مانند خیار و گوجه که بازار بهتر و خریداران بیشتری دارد روی آورده و از توسعه کشت آلوئه ورا خودداری کند.

نبود صنایع تبدیلی سد راه توسعه

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پاسخ به چرایی عدم رغبت کشاورزان به کاشت آلوئه ورا  اظهار می‌کند: هرمزگان به لحاظ کشت در فضای باز بعد از بوشهر رتبه دوم کشور را درکشت آلوئه ورا به خود اختصاص داده است.

رمضان پور بابیان اینکه امسال تولید آلوئه ورا نسبت به سال گذشته با ۴۰ درصد کاهش روبرو بوده است بیان می‌کند: در سال جاری از ۱۰۰ هکتار زمین‌های زیر کشت در این استان ۱۲ هزار تن گیاه آلوئه و را برداشت‌شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

وی اذعان می‌کند: کشاورزان پایین آمدن قیمت آلوئه ورا به علت ورود پودر و برگ این گیاه از کشور چین باقیمت پایین، نبود کارخانه فرآوری و دلال‌بازی را عامل دلسردی خود از توسعه کشت این گیاه اعلام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: نبود صنایع فراوری یکی از دلایلی است که کشاورزان برای تولید بیشتر رغبتی نشان نمی‌دهند.

رمضان پور با اشاره به اینکه این گیاه به بی‌آبی و خشکی بسیار مقاوم و استان هرمزگان در این رابطه استعداد بسیار مناسبی برای کشت این گیاه دارد می‌افزاید: از همین رو بومیان منطقه نام این گیاه را «صبر زرد» نامیدند.

وی یادآور می‌شود: آلوئه ورا از جمله محصولاتی است که در هر فصلی می توان آن را کاشت و برداشت کرد و با تولید پاجوش های فراوان هزینه های کمتری را برای کشاورزان به همراه دارد.

کاربرد درمانی

اسم اصلی این گیاه از واژه عربی آلوئه به معنی تند، تیز و تلخ رفته شده و نام دیگر آن صبر زرد می باشد که علت نام گذاری به صبر شاید میزان تحمل گیاه به خشکی و کم آبی است که در زمان خشکی به رنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید و به زندگی خود ادامه می دهد.

برای این گیاه خواص متفاوتی ذکر شده که به عنوان مثال شیره برگ آلوئه ورا دارای آنتراکنترون است و به عنوان ملین به کار می رود همچنین در کاهش قند خونف بهبود التهابات دستگاه گوارش، التیام زخم های پوستی، جلوگیری از آفتاب سوختگی، قابلیت جذب اشعه بنفش،ضد آلرژی، ضد میکروب، و دارای دیگر خواص درمانی می باشد.

آلوئه ورا به شکل های مختلفی مانند مایع، پودر، کرم، لوسیون، کپسول، عصاره و نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

ژل خاص این گیاه که از برگهای آن بدست می آید در استفاده از کرمها و شامپو ها کاربرد دارد و به طور کلی در صنایع غذایی، درمان بیماری ها و بیماری های پوستی مفید است.

/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.