گلستان- واگذاری نخستین پارک ملی ایران به استان خراسان شمالی از جمله سوژه‌هایی است که پیرامون آن حرف‌وحدیث‌های فراوانی در رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی هرچند یک‌بار شنیده می‌شود.

واگذاری مدیریت پارک ملی گلستان شایعه یا واقعیت

قدس: برگزاری برنامه نکوداشت پارک ملی با حضور استانداران و روسای قوه قضائیه دو استان گلستان و خراسان شمالی نیز یکی دیگر از بهانه‌هایی است که به این شبهه بیشتر دامن زد.

پارک گلستان

هرچند مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کنند برنامه‌ای برای واگذاری نخستین پارک ملی ایران به استان خراسان شمالی ندارند اما اسماعیل مهاجر مدیرکل سابق محیط‌زیست استان می‌گوید که مسئله واگذاری این پارک به استان همسایه، امری دیرینه و ریشه‌دار است که عده‌ای در سازمان حفاظت محیط‌زیست و در استان‌های گلستان و خراسان شمالی پیگیر آن هستند.

البته وی علت این موضوع را ریشه در مافیای قاچاق حیات‌وحش و شکار عنوان می‌کند و اعتقاد دارد برخی تلاش می‌کنند تا برای خود حیات خلوتی درست کنند تا از همین طریق به تجارت پرسود  بپردازند.

کارشناسان محیط‌زیست در حالی نگرانی‌های خود را از تفکیک پارک ملی گلستان ابراز می‌کنند که سهم خواهی خراسان مربوط به شرایط فعلی نیست و تعدادی از نمایندگان خراسان شمالی از سال ۸۹ به بعد با اعتراض‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی خواستار مدیریت بر این پارک به‌رغم نگهداری از دوسوم آن بودند.

شایعه تا واقعیت

اسماعیل مهاجر در این رابطه اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد پارک ملی گلستان را می‌خواهند تحت یک فرایندی به خراسان شمالی واگذار کنند تا برای مافیای شکار و قاچاق حیات‌وحش و پرندگان شکاری حیات خلوت و گوشه امنی فراهم کنند.

وی اظهار می‌کند: این مسئله تازه‌ای نیست و اسناد و مدارک تخلف‌های این عده در دوره‌های مختلف نیز موجود است.

 مهاجر با اشاره به اتفاقاتی که در سال ۱۳۸۴ افتاد بیان می‌کند: مجموعه رخدادهایی در همین راستا باعث شد برای من پرونده درست کنند. همان وقت بحث واگذاری پارک ملی گلستان به استان خراسان شمالی عنوان شد و اصلاً درگیری ما با مدیریت وقت، از همین‌جا شروع شد.

وی ادامه می‌دهد: سال ۸۴ که من مدیرکل محیط‌زیست گلستان بودم، از من خواسته شد  تا برای این واگذاری با آن‌ها همکاری کنم.
وی می‌افزاید: خاطرم هست در سفری که به گرگان داشتند در اتاق من در اداره کل دراین‌باره صحبت کردند. همان زمانی بود که خراسان شمالی می‌خواست استان مستقلی شود و در پی موقعیت سرزمینی به‌عنوان یک پتانسیل بودند لذا از من خواسته شد تا نامه‌ای با این مضمون بنویسم که ما حاضریم پارک ملی گلستان در اختیار بجنورد قرار بگیرد که من این درخواست را رد کردم.

مدیرکل سابق محیط‌زیست گلستان با اشاره به غیرقانونی بودن این درخواست عنوان می‌کند: طبق قانون مدیریت مناطق حفاظت‌شده در دست هر استانی است که مساحت بیشتری از مناطق در آن قرارگرفته باشد. بر اساس اسناد و مدارک و نقشه‌های رسمی، نزدیک به ۷۵ درصد پارک ملی گلستان در استان گلستان قرارگرفته است.

امکانات اندک حفاظت

مهاجر مشکل پارک ملی گلستان را در درجه نخست کمبود بودجه، کارکنان و تجهیزات عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ۹۰ هزار هکتار مساحت این پارک تنها با ۱۳۰ ردیف پستی، تعداد ۴۰ نیروی نوبتی اداره می‌شود.

وی اظهار می‌کند: محیط بان ها با حداقل حقوق و مزایا، تجهیزات و امکاناتی که طی سال‌های گذشته فرسوده شده و بودجه لازم برای تهیه دوباره آن وجود ندارد و با چنگ و دندان و دور از خانه و خانواده و کاشانه، از پارک ملی گلستان حفاظت می‌کنند. وی اظهار می‌کند: از ۱۴ پاسگاهی که در پارک هست به دلیل نداشتن نیروی کافی و کارکنان تعداد ۶ پاسگاه تعطیل است.

اسماعیل مهاجر مدعی است کم‌رنگ کردن اختیارات معاونان و کارشناسان و به دست گرفتن تمامی امور بدون حضور و اظهارنظر آنان از سوی مدیریت فعلی سازمان و اجرای غیرمنتظره برنامه نکوداشت پارک ملی نگرانی از تفکیک را قوت می‌بخشد.

وی می‌گوید: سال‌ها است خراسان شمالی درصدد مدیریت بر بخش‌های از این پارک است که با برخورد قاطع مدیران قبلی موفق به اجرای این ایده نشد.

تشکیل شورای نظارتی

این نگرانی‌ها در حالی مطرح‌شده است که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان بابیان اینکه مسئله واگذاری این پارک به خراسان کذب است اظهار می‌کند: تشکیل شورای راهبردی متشکل از استانداران دو استان گلستان و خراسان شمالی، روسای دادگستری دو استان، نمایندگان شهرستان‌های حوزه تقسیمات سیاسی پارک ملی گلستان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی دو استان و تعدادی از معتمدین تنها برای حفاظت و حراست بیشتر این پارک است و نه برای تقسیم اراضی و یا واگذاری.

امیرعبدوس می‌افزاید: برای حفاظت و حراست بیشتر از پارک ملی گلستان بر آن شدیم تا در طرحی جدید با ایجاد شورای راهبردی گامی نو در جهت ارتقاء حفاظت از آن برداریم.

وی بیان می‌کند: این شورا صرفاً نقش مشورتی داشته و به‌هیچ‌عنوان در امور اجرایی، نظارتی و وظائف حاکمیتی سازمان حفاظت محیط‌زیست مداخله‌ای نخواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بیان می‌کند: با توجه به اینکه پارک ملی در چند سال اخیر از برخی کمبودها رنج‌برده و دچار حوادث زیادی ازجمله آتش‌سوزی‌ها، شکار و کشتار برخی گونه‌های جانوری شده است، این شورا نقش زیادی در رفع این بحران‌ها خواهد داشت.

وی بابیان اینکه این شورا فقط نقش مشورتی برای صیانت از پارک ملی را دارد، گفت: اعضای این شورا به‌هیچ‌عنوان در امور اجرائی و نظارتی سهمی ندارند و اجازه مداخله در وظایف سازمان را نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.