بندرعباس-جزیره هنگام یکی از جزایر چهارده‌گانه خلیج‌فارس است که در همسایگی بزرگ‌ترین جزیره هرمزگان و جنوب جزیره قشم واقع‌شده است و بومیان منطقه این جزیره به‌صورت هنجام، هنیام تلفظ می‌کنند.

جزیره هنگام غنی از گردشگر فقیر از امکانات

قدس: سواحل مرجانی ،سواحل زیبای صخره‌ای و شنی ، وجود زیستگاه لاک‌پشت‌های بزرگ و دلفین‌های در اطراف جزیره ، آکواریم های طبیعی و آهون،تأسیسات بندری انگلیسی‌ها، کوه‌های قرمز و پارک کروکدیل نوپک از جاذبه‌های توریستی جزیره هنگام محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور و جهان به خود جذب می‌کند.

حضور دلفین‌های بازیگوش در اطراف آب‌های جزیره گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند و ساکنان جزیره با ایجاد بازارچه سنتی درزمینهٔ  فروش انواع زیورآلات و وسایل تزئینی فعالیت دارند.

سوغات هنگام

در این جزیره بازار فروش صنایع‌دستی و اشکال متفاوت ساخته‌شده با استفاده و توسط صدف‌ها در هنگام حضور گردشگران گرم است.

اردیبهشت سال ۹۴ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت جزیره هنگام  را به عنوان نخستین محل احداث دهکده گردشگری حلال انتخاب کردصدف‌های بزرگ را قایقرانان و ماهیگیران از دریا با خود به ساحل می‌آورند و می‌فروشند اما در طول ماه با جزر و مد دریازنان به ساحل می‌روند و صدف‌هایی که هدیه دریاست را جمع‌آوری می‌کنند و می‌شویند و به رشته می‌کشند.

بنا بر گفته مدیرعامل جامعه اقامتگاه‌های بومگردی قشم در حال حاضر مرواریدی در این صدف‌ها وجود ندارد چراکه باران نمی‌بارد و علاوه بر خشک‌سالی، همان مسئله عدم نظارت بر اکوسیستم دریا موجب شده تعداد مرواریدها به حداقل برسد.

افشین عباس نژاد اظهار می‌کند: توجه به فرهنگ و صنایع‌دستی در این جزیره ضروری است.

وی عنوان می‌کند: بی‌گمان، گردشگرانی که به استان هرمزگان، ازجمله جزیره هنگام می‌آیند دلشان می‌خواهد، آنچه ویژه این منطقه است را به‌عنوان سوغات با خود به همراه ببرند. ازاین‌رو توجه به فرآورده‌های دستی هر منطقه هم موجب رونق گردشگری و هم عامل درآمدزایی برای مردم این خطه می‌شود.

کشتی به‌گل‌نشسته وعده‌ها

اردیبهشت سال ۹۴ بود که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت کشور جزیره هنگام  را به‌عنوان نخستین محل احداث دهکده گردشگری حلال در نوار ساحلی جنوب کشور انتخاب کرد و  گفت: این جزیره با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به کانون گردشگری حلال کشور و منطقه تبدیل می‌شود.

وی افزود: عملیات مکان‌یابی احداث هشت دهکده گردشگری در نوار ساحل جنوبی کشور از سوی سازمان گردشگری کشور آغازشده و با مشارکت بخش خصوصی و همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌ها توسط دولت، عملیات احداث آن‌ها شروع خواهد شد.

اکنون باگذشت بیش از دو سال از این وعده‌ها هیچ اقدامی برای عمل به وعده‌های پوچ دولت یازدهم انجام‌نشده و مردم این جزیره امیدی برای توسعه و رونق هنگام ندارند.

هنگام غنی از گردشگر فقیر از امکانات

نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری، فقدان مجتمع‌های توریستی و اقامتی در هنگام حتی سرویس بهداشتی مناسب و درخورشان گردشگرانی که سختی هزاران کیلومتر راه را به جان خریده‌اند از مشکلات این حوزه است.

گردشگرانی که بالغ‌بر ۳۰مایل دریایی را طی می‌کنند تا از طبیعت بکر و زیبایی‌های هنگام بهره ببرند در صورت طوفانی شدن دریا و توقف تردد شناورهای باید در جزیره‌ای فاقد هرگونه خدمات رفاهی ماندگار شوند و یا میهمان بومیانی شوند که خود ازنظر معیشت در تنگنا قرار دارند.

محرومیت خودنمایی می‌کند

یکی از اهالی جزیره با گلایه از وضعیت نابسامان هنگام اظهار می‌کند: معیشت ساکنان جزیره تا قبل از ورود گردشگران در وضعیت نامناسبی بود و فقر و نداری در هنگام بیداد می‌کرد و این بخش از قشم مانند بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده از زرق‌وبرق سازمان منطقه آزاد فاصله‌دارند.

جاسم اظهار می‌کند: حضور گردشگران و توریست‌ها در جزیره هرچند زمینه اشتغال و کار را فراهم کرده اما هیچ‌کدام از نهادهای دولتی اقدامی برای رونق هنگام انجام نداده‌اند چنانچه اگر خود اهالی دست‌به‌کار نشده بودند به‌جای جذب گردشگر با عدم حضور مسافر همراه بودیم.

این جوان عنوان می‌کند: مردان جزیره که تنها دارای آن‌ها قایق‌های کوچک صیادی است با حضور در بندرگاه قشم مسافران را به هنگام می‌آورند و آن‌ها در بازدید از زیبایی‌های جزیره همراه می‌کنند ازاین‌رو تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی و بهبود وضعیت قایق داران انجام‌نشده و تنها به بهانه نظارت هزینه گزافی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محرومیت جزیره بیش‌ازپیش در چشم گردشگران خودنمایی می‌کند یادآور می‌شود: بازارچه سنتی ساحل هنگام توسط اهالی به‌وسیله برگ‌های خرما و تکه‌های چوب و الوار ایجادشده لذا اگر دریا طوفانی شود و یا یاد شدیدی بوزد تمامی بساط دست‌فروشان از بین می‌رود.

جاسم ادامه می‌دهد: مردم هنگام برای تهیه ملزومات زندگی باید کیلومترها را تا مرکز قشم بپیمایند همچنین این جزیره از داشتن پزشک متخصص، مرکز درمانی و خدمات بهداشتی مناسب، مدرسه و آب‌رسانی مناسب محروم است ازاین‌رو تنها امید ساکنان به حضور تیم‌های جهادی پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.