یاسوج-شهرستان کهگیلویه با ۱۳۱ هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است که۴۵ درصد از جمعیت این شهرستان در ۳۶۵ روستای بزرگ و کوچک سکونت دارند.

کهگیلویه بی‌تاب در برابر بحران

قدس: بررسی‌های انجام‌شده در این شهرستان حاکی از آن است که ۵۰ درصد بافت شهری و ۶۰ درصد بافت روستایی این شهرستان فرسوده است که نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند و تاب مقاومت در برابر حوادث غیرمترقبه ازجمله، سیل و زلزله را ندارد.

وضعیت کهگیلویه در زمان بحران بنا بر گفته مسئول ستاد بحران نگران‌کننده خواهد بود زیرا سرتیپ خادمی در این رابطه می‌گوید: بحران شامل چهار مرحله پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و توانایی است که شهرستان کهگیلویه برای سه مرحله اول هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط منتظر رخ‌داده بحران و بازسازی آن نشسته است.

نبود امکانات

فرماندار شهرستان کهگیلویه بابیان اینکه این شهرستان امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با بحران را ندارد اظهار می‌کند: شهر دهدشت با نیم ساعت بارندگی زیرآب می‌رود.

۵۰ درصد بافت شهری و ۶۰ درصد بافت روستایی شهرستان کهگیلویه فرسوده است و تاب مقاومت در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله، سیل و زلزله را نداردعلی پوزش با اشاره به اینکه شهرستان کهگیلویه در مواقع بحرانی با شرایط خاصی روبه‌رو است ادامه می‌دهد: با یک رعدوبرق معمولی گیرنده‌های دیجیتال در این شهرستان به‌طور کامل قطع می‌شود.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد بافت شهری و ۶۰ درصد بافت روستایی کهگیلویه فرسوده است ادامه می‌دهد: بیشتر این بافت‌ها با کمترین زمین‌لرزه به‌صورت کلی تخریب می‌شوند.

وی با اشاره به بافت ۴۴ هکتاری تاریخی دهدشت نیز عنوان می‌کند: خانوارهای زیادی در این بافت زندگی می‌کنند که نیاز است تمهیدات لازم برای آن‌ها اندیشیده شود.

پوزش تصریح می‌کند: شهرستان کهگیلویه در برابر کوچک‌ترین بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است و لذا نیاز است آموزش‌های تخصصی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی برای مدیران ارائه می‌شود.

۵ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم

رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه نیز بابیان اینکه تعداد ۵ هزار واحد مسکونی در کهگیلویه نیاز به مقاوم‌سازی دارد اظهار می‌کند: باوجوداینکه از سال ۸۵ تاکنون قریب به ۶ هزار و ۸۵۰ مورد تسهیلات بهسازی در روستاهای شهرستان کهگیلویه و لنده پرداخت‌شده است اما تعداد بیش از ۵ هزار واحد مسکونی در این شهرستان نیازمند مقاوم‌سازی است.

مهرداد متقی با اشاره به این موضوع که متأسفانه عدم همکاری بانک‌ها روند اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی را کند کرده است ادامه می‌دهد: تسهیلات اعطایی به‌منظور مقاوم‌سازی از سال ۱۳۸۵ از مبلغ ۶ میلیون تومان شروع شد و در حال حاضر به ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

وی با گلایه از عدم همکاری بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات اظهار می‌کند: متأسفانه این عدم همکاری باعث برگشت خوردن اعتبارات می‌شود.

اقدامات بی‌نتیجه

مسئول ستاد بحران فرمانداری شهرستان کهگیلویه بحران را شامل چهار مرحله پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و توانایی عنوان می‌کند و می‌گوید: شهرستان کهگیلویه برای سه مرحله اول هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط منتظر رخ‌داده بحران و بازسازی آن هستیم.

سرتیپ خادمی با ابراز نگرانی از امکانات موجود در این شهرستان به‌منظور مقابله با حوادث احتمالی اظهار می‌کند: ۴۴ هکتار از بافت تاریخی شهر دهدشت در اختیار میراث فرهنگی شهرستان قرار دارد که تعداد زیادی خانوار در این بافت سکونت دارند و لذا در صورت وقوع زمین‌لرزه ۱۰۰درصد تخریب خواهد شد.

خادمی بابیان اینکه استان ما روی گسل زلزله قرار دارد و هرلحظه احتمال وقوع زمین‌لرزه وجود دارد، خواستار بازسازی و یا خریداری خانه‌های داخل بافت از میراث فرهنگی است.

نیاز به اورژانس هوایی

وی بابیان اینکه بستر اسکان اضطراری پد بالگرد در شهرستان بسیار ضروری است اظهار می‌کند: مجوز واگذاری قریب ۱۵ هکتار زمین از منابع طبیعی اخذ و تحویل جمعیت هلال‌احمر شهرستان شده است اما باوجود گذشت مدت‌زمان زیادی از این موضوع عملاً هیچ‌گونه کاری روی این محل انجام نگرفته است و لذا جای این سؤال باقی است که اگر بحرانی در سطح شهرستان رخ داد آیا نباید محلی جهت اسکان اضطراری و پد بالگرد داشته باشیم؟

وی یادآور می‌شود: در بخش‌های تابعه نیز زمین جهت پد بالگرد صورت‌جلسه و آماده‌شده اما هیچ‌گونه کاری روی این زمین‌ها هم انجام نگرفته است و لذا باید این موضوع با پی‌جویی مقامات استانی و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دنبال شود تا در مواقع بحرانی بتوانیم در راستای امدادرسانی و کمک به مردم حادثه‌دیده و جهت اسکان بهره ببریم.

بافت‌های فرسوده

مسئول ستاد بحران شهرستان کهگیلویه تصریح می‌کند: ۶۰درصد بافت روستاهای شهرستان کهگیلویه و بیش از ۵۰ درصد بافت شهر دهدشت فرسوده هست که با کوچک‌ترین زمین‌لرزه خسارات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد و متأسفانه تاکنون هیچ کار مؤثری برای این موضوع صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.