قزوین_ قزوین به دلیل دارا بودن جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری مقصد قابل توجهی از مسافران نوروزی بوده که یکی از ظرفیت های قابل توجه این استان، وجود پیکر چهار تَن از انبیاء الهی است.

قزوین مدفن چهار تن از انبیاء الهی

قدس آنلاین_ گروه استان ها: استان قزوین به عنوان یکی از استان های تاریخی، از جاذبه‌های زیارتی و طبیعی فراوانی برخوردار بوده که همین امر موجب شده است تا هر سال میزبان زائر و گردشگر از سراسر ایران اسلامی باشد.

حضور گردشگران و به ویژه گردشگران مذهبی در استان قزوین طی ایام خاصی از سال همچون نوروز و تابستان به اوج خود می‌رسد چراکه این استان با دارا بودن جاذبه های گردشگری، تاریخی و هنری جلوه های زیبایی را به خود اختصاص می دهد.

وجود اماکن و بقاع متبرکه، آب انبارهای نام آوازه ای همچون آب انبار «سردار» و آب انبار «حاج کاظم» و یادگارهایی از دوران تاریخ همچون سرای سعدالسلطنه همه و همه در کنار هم شهر و استانی تاریخی را در شمال غربی کشور به نمایش گذاشته است.

از استان قزوین به دلیل دارا بودن سنت اصیل، آداب و رسوم و اعتقادات مذهبی مردمش و وجود بقاع مبترکه به عنوان استانی مذهبی یاد می شود؛ آن گونه که مدیر کل اوقاف و امور خیریه این استان عنوان کرده است، ۲۶۳ بقعه در استان قزوین وجود دارد که برنامه های فرهنگی مختلفی در این بقاع طی سال برگزار می شود.

در گذر از خیابان های استان قزوین و شهرستان های آن، مرقد امامزادگانی را خواهی دید که نمادی مذهبی و دینی دوران مختلف تاریخ را به نمایش گذاشته و معنویت خاصی به آن بخشیده است.

*آستان مقدس امامزاده حسین (ع) شهر قزوین، یادگاری برجای مانده از دوره صفوی

از کمربند سبز قزوین در نقطه جنوبی شهر که عبور کنی، در جنب این کمربند گنبدی فیروزه ای رنگ را خواهی دید که چشم ها را خیره می کند.

آستان مقدس امامزاده حسین (ع) یکی از معروفترین زیارتگاه های شهر قزوین و مشهور به «شاهزاده حسین» منسوب به فرزند خردسال علی ابن موسی الرضا (ع) بوده و در خیابان منتظری و خیابان سلامگاه واقع است که بنای بقعه از یادگارهای دوره صفویه و قبل از آن است.

صحن وسیع به مساحت ۴ هزار مترمربع، زیربنای ۷۵۰ متر مربع، ۵۲ طاق نما در پیرامون صحن و کاربرد هنرهایی چون آئینه کاری، منبت کاری، خوشنویسی و کتیبه های قرآنی از ویژگی های بارز معماری بقعه متبرکه به شمار می رود.

امامزاده حسین (ع) استان قزوین به عنوان یکی از آثار ملی بوده چراکه در فهرست آثار ملی به شماره ۲۳۹ به ثبت رسیده است.

بقعه امامزاده حسین (ع) شهر قزوین از جمله بقاع متبرکی است که با موقعیت مکانی مناسب، میزبان گردشگران، توریست ها و گردشگران در ایام مختلف سال به ویژه نوروز است.

در آغوش گرفتن پیکرهای پاک شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم توسط مزار و گلزار شهدا در جوار آستان مقدس امامزاده حسین (ع)، معنویت این امامزاده را دو چندان کرده است و اگر از داخل حیاط حرم به بیرون روانه شوی، عطر و بوی شهدا را استشمام خواهی کرد.

وجود پیکرهای بزرگانی همچون سید موسی زرآبادی در جوار و صحن آرامگاه آستان مقدس امامزاده حسین (ع) فرهنگ ارزشمند و اصیل گذشته قزوین را در ذهن تداعی می کند.

*امامزاده آمنه خاتون (س) از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) در شهر قزوین

از مرکز شهر به سمت خیابان طالقانی که گذر کنی، به خیابانی با مزین شده با عنوان «ملک آباد» می رسی که در ابتدایش، با تابلوی سبز رنگی شما را به سمت امامزاده ای از دوره صفوی به نام «آستان مقدس امامزاده آمنه خاتون» راهنمایی می کند.

 چندین قدم جلوتر که در خیابان ملک آباد حرکت کنی عطر و بوی معنویت را استشمام می کنی؛ بنای تاریخی بقعه که اصالت آن به دوره صفویه بازمی گردد، دارای گنبدی شلجمی با پوشش کاشی های تزئینی بوده که متعلق به دوره قاجاریه است.

حسینیه ای وسیع در قسمت غرب بنای بقعه و تعدادی زائرسرا نیز اخیرا در سمت غرب صحن بقعه برای رفاه حال زائران احداث شده است.

*مدفن چهار تن از پیامبران در خیابان پیغمبریه قزوین

اگر در مسیر میدان آزادی به سمت خیابان پیغمبریه حرکت کنی، یادگاری از دوره نوادگان امام حسن مجتبی (ع) را در بارگاهی فیروزه ای رنگ خواهی دید؛ بارگاهی که زیباییش در فاصله های دورتر نیز به چشم می خورد.

آستانه متبرکه چهار انبیاء، بارگاهی که در مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان پیغمبریه و در غرب چهلستون واقع است.

بقعه چهار انبیاء همانگونه که از نامش پیداست، مدفن چهار تن از انبیاء الهی به نام های سلام، سلوم، سهولی و اقلیا و نیز یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بنام صالح ابن مجتبی (ع) است.

همه روزه تعداد زیادی از زائران به این مکان مقدس مشرف می شوند.

بقعه مزبور دارای بنای قابل توجه با هنرهای تزئینی معماری شده و داخل حرم نیز آئینه کاری شده است.

آستان مقدس چهارانبیاء در نخستین روز از ماه میزبانی بسیاری از زائران قزوینی است و براساس اعتقادات مردم این استان، حضور در نخستین روز از ماه در این مکان، موجب حاجت روا شدن می شود و به توزیع آجیل مشکل گشا در این روز می پزدازند.

این بقعه در جوار آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) قرار دارد.

*یادگاری دیگر از دوره قاجار در خیابان شهید انصاری قزوین

اندکی که از محل مدفن چهار انبیاء می گذری در سمت راستت، گنبدی فیروزه ای دیگری با طراحی اسلامی و ایرانی را می بینی به دلیل شباهتش با برخی از بناهای تاریخی دیگر، انسان را لحظه ای گمراه می کند.

بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) در کوچه احمدیه واقع در خیابان شهید انصاری قرار دارد و در اصل و نسب این امامزاده می توان گفت که نسب آن با چندین واسطه به امام جعفر صادق (ع) منتهی می شود.

از زیبایی طراحی بقعه، گنبد دوپوش با کاشی های زیبا، صندوق چوبی منبت کاری، آئینه کاری، گچبری و کتیبه های گچی به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی است؛ بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) به دوره قاجار بر می گردد که از جمله میراث فرهنگی محسوب می شود و دارای ضریح نقره ای در برخی نقاط طلائی است.

امامزاده اسماعیل (ع) یکی از قدیمی ترین بقاع متبرکه استان قزوین که هر سال میزبان عزاداران در مناسبت های سال به ویژه شبهای قدر و ایام عاشورا و تاسوعا است که به دلیل حضور بخش قابل توجهی از این عزاداران در بنای یاد شده، حیاط بنا برای حضور عزاداران نیز در نظرگرفته می شود.

آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) استان قزوین از جمله بناهای مذهبی ارزشمند بوده که همچنین میزبان مراسم های ترحیم بزرگان است.

گوشه گوشه این بنای مذهبی جلوه ها و زیبایی های خاص خود را دارا است و یاد تاریخی را در ذهن زنده می کند.

*احمد و محمود (ع) دو برادر در جوار هم

اگر از شهر قزوین به سمت تهران در حرکت باشی، در مسیر به تابلوهایی با عنوان شهرهای متعدد از جمله شهر محمدیه روبه رو خواهی شد.

در ۲۰ کیلومتری شهر قزوین و جاده قدیم قزوین_ تهران، جلوه های معنوی خاصی و آستان مقدس امامزادگان احمد و محمود (ع) از نوادگان امام کاظم (ع) را خواهی دید.

ساختار خاص این دو امامزاده که دارای وسعتی بالغ بر ۵ هزار متر مربع است، انسان را مجذوب خود می کند؛ ساختاری که نه تنها به عنوان مکانی مذهبی، ظرفیت گردشگری را نیز به خود اختصاص می دهد.

آستان مقدس امامزاده احمد (ع) دارای گنبدی به شکل سروری و از جنس استیل به زنگ سبز و ضریحی از فلز، نقره و کمی طلائی است.

چندین قدم جلوتر و در فاصله یک هزار متری از امامزاده احمد (ع) که حرکت می کنی، امامزاده محمود (ع) برادرش را می بینی که دارای ساختاری زیبا است.

 وجود امکانات رفاهی از جمله تربت خانه، چایخانه و ساختاری تاریخی زیبایی های این دو امامزاده را بیشتر کرده است.

بهار که می رسد، گردشگری در این دو امامزاده فرصت مناسبی برای رقم زدن لحظه های خوش زندگی است و جلوه های معنویت در کنار آب و هوای مناسب، روح و روان انسان را نوازش می دهد.

بنا به این گزارش، قزوین مقصدی برای گردشگری می تواند باشد که آشنایی با بناها و اماکن مذهبی و تاریخی این شهر مسلما تجربه تازه ای را در نوروز ۹۷ برای انسان رقم می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.