چهار سال پیش وقتی تلگرام برای اولین بار در ایران شروع‌ به کار کرد، هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این نرم‌افزار دست چندم به مهمترین بستر مجازی ارتباطات اجتماعی ایرانی‌ها تبدیل شود.

حمایت روحانی از رقبای ایرانی تلگرام

قدس آنلاین-چهار سال پیش وقتی تلگرام برای اولین بار در ایران شروع‌ به کار کرد، هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این نرم‌افزار دست چندم به مهمترین بستر مجازی ارتباطات اجتماعی ایرانی‌ها تبدیل شود. نرم‌افزاری که در بهمن ۱۳۹۴ از سوی بنیاد مرزهای الکترونیکی، که یک سازمان غیرانتفاعی در آمریکاست، به لحاظ امنیت مورد بررسی قرار گرفت نمره چهار از ۷ گرفت.   این نرم‌افزار حساسیت دستگاه‌های امنیتی کشورهایی مثل روسیه را هم برانگیخته است. طبق گزارش رسانه‌های روسی، تلگرام روز گذشته برای دومین بار از رأی دادگاه عالی روسیه برای همکاری با نهادهای امنیتی این کشور در راستای مقابله با تروریسم سرپیچی کرد. در صورت شکایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی روسیه به دادگاه، احتمال فیلترینگ تلگرام در ماه‌های آینده در این کشور پهناور وجود دارد. در این‌سو با افزایش ضریب نفوذ این اَپ موبایلی در بین هم‌میهنان مان حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌ها هم درباره این نرم‌افزار روزبه‌روز بالاتر گرفت تا جایی که فیلتر کردن یا نکردن این نرم‌افزار به یکی از اخبار مهم رسانه‌ها و مسئولان کشور تبدیل شده است.

 ورود چندباره روحانی به ماجرای تلگرام
روز گذشته روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان بار دیگر درباره این نرم‌افزار سخن گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزیران، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رأی داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تأکید کرد: داشتن پیام رسان های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان ها انجام شود.

 خطرات اقتصادی تلگرام جدی‌تر است
با وجود این، دیگر مسئولان فضای مجازی کشور به این راحتی با نرم‌افزار تلگرام کنار نمی‌آیند. تاکنون در محافل مختلف سخن از آسیب‌های امنیتی و اجتماعی تلگرام بود و موافقان و مخالفان این نرم‌افزار عمده مباحثات خود را به همین دو محور اختصاص می‌دادند هرچند مخالفان فیلترینگ از رکود کسب‌وکارهای مجازی می‌گویند اما فیروز آبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز گذشته ابعاد جدیدی از آسیب‌های تلگرام را فاش کرد و با تأکید بر خطرات اقتصادی تلگرام، گفت: شرکت‌های بزرگی همچون «آمازون» و «اوبر» اقدام به ورود به اقتصاد کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن منافع آن کشورها کرده‌اند، اما تا به حال با موانعی برای جابه‌جایی پول مواجه بودند. حالا تلگرام مبادرت به ایجاد ارز رمزگذاری شده‌ای کرده که با سرعت جابه‌جا می‌شود تا فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده کند. به اعتقاد وی، تلگرام در حال تبدیل شدن به شرکت هرمی مجازی است با این تفاوت که شرکت‌های هرمی با چندصد هزار نفر فعالیت غیرقانونی خود را ادامه می‌دادند اما در تلگرام چندین میلیون نفر فعال هستند. به همین دلیل در شورا به این نتیجه رسیدیم که باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم تا سکویی چند منظوره و اقتصادی باشد. اما آیا این پیام‌رسان‌های بومی که فیروزآبادی از آنها سخن گفته است ساخته خواهد شد؟ آیا زیرساخت‌های سخت‌افزاری لازم برای چنین اتفاقی در کشور موجود است؟ و از همه مهم تر آیا عزمی جدی در مسئولان امر برای رفع وابستگی به پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد؟ باید صبر کرد و دید!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.