اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، در روزهای جاری، جزییات طرح دو فوریتی اصلاح نظام ارزی و کاهش نرخ ارز را به بحث و تبادل نظر می¬گذارند تا پس از جمع¬بندی، ظرف همین هفته و یا هفته آتی آن را به مجلس ارائه کنند.

جزییات طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز

قدس آنلاین-  اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، در روزهای جاری، جزییات طرح دو فوریتی اصلاح نظام ارزی و کاهش نرخ ارز را به بحث و تبادل نظر می­گذارند تا پس از جمع­بندی، ظرف همین هفته و یا هفته آتی آن را به مجلس ارائه کنند.

خبرنگار ما روز گذشته با اعضای این کمیسیون تماس گرفت تا از جزییات احتمالی طرح کسب اطلاع کند، اما اغلب اعضا هنوز در این خصوص اطلاعات کافی نداشتند و ارائه جزییات را به امروز یکشنبه موکول کردند.

رئیس این کمیسیون اما در گفت ­وگویی کوتاه به خبرنگار ما گفت: بازار ارز را باید با ابرازهای ارزی کنترل کرد نه با ابزارهای پولی. بنابراین در این طرح با هدف ساماندهی بازار ارز، ایجاد سپرده­های ارزی با سود از طریق حداقل دو بانک و ارائه تضمین بانک مرکزی (با اهدافی نظیر هدف بازگشت اعتماد عمومی به این سپرده­ها، بازگشت ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی به داخل کشور و جذب ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی)، تک نرخی شدن نرخ ارز و کاهش فساد حاصل از ارز چند نرخی، تزریق ارز مبادله­ای به کالاهای اساسی، شفاف­سازی مبادلات ارزی، ساماندهی صرافی‌ها و مواردی از این دست پیش­بینی شده است.

محمدرضا پورابراهیمی همچنین از برگزاری جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی در هفته آینده خبر داد تا چنانچه زمینه و برنامه زمانی اجرای این سیاست‌ها فراهم نشود، طرح دو فوریتی به مجلس ارائه شود.

وی همچنین به مهر گفت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین­المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال‌های اخیر بشدت کاهش یافته و تک رقمی شده و به کمترین حد خود بعد از انقلاب رسیده است، ضمن اینکه از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

*جابه جایی ۲۳۰ هزار میلیاردتومان از منابع بانک‌ها

پورابراهیمی تأکید کرد: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی نبوده است. در طول سال گذشته نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده، اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملاً مثبت است. با افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی از نیمه دوم سال گذشته، هیچ دلیل اقتصادی در افزایش نرخ ارز نقش نداشته است.

به گفته وی مشکل اصلی در بازار ارز نبود مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش نرخ سود سپرده را از ۱۵ به ۲۰ درصد را تصمیمی غیرکارشناسی توصیف و اضافه کرد: این اقدام نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل ضرر ۱۵ هزار میلیارد تومانی به کشور شد و نرخ سود تسیهلات را هم بالا برد.

به گفته وی در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک‌ها جابه جا شد و منابعی به بانکها وارد نشد و تنها حساب‌ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند.

پورابراهیمی ادامه داد: نظام بانکی و تولید به خاطر بی­تدبیری بانک مرکزی دچار چالش اساسی شده است. تولیدکنندگان به دنبال این بودند که وام‌های کم سود بگیرند و تولید را رونق دهند، ما هم برنامه­ریزی کرده بودیم که نرخ سود تسهیلات و سود سپرده­ها را تا ۱۳ درصد و ۱۵ درصد کاهش دهیم، اما این اقدام بانک مرکزی همه برنامه­ریزی‌ها را از بین برد.

*دومینوی قیمت دلار و سکه

با رشد بین ۳۵ تا ۴۰ درصدی نرخ دلار در یک سال گذشته و جهش قیمت از ۳۷۰۰ به بالای ۵۱۰۰ تومان، فاصله نرخ آزاد و دولتی این ارز که بر تمام جوانب اقتصادی کشور به صورت واقعی و روانی تأثیر می­گذارد به ۵۱۰۰ تومان افزایش یافته است.

پس از آنکه بانک مرکزی سال گذشته از برخوردهای امنیتی و تغییر برخی سیاست‌های ارزی برای کنترل بازار بهره برد، اما حداقل نتیجه را حاصل کرد حالا و کمتر از ۶ ماه از دوره ریاست کلی ولی الله سیف بر مسند ریاست کلی بانک مرکزی، بسیاری از صاحب­نظران، تمدید نشدن این پست را برای او محتمل می­دانند.

در شرایطی که بازار ارز همچنان ملتهب است، اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی، عمل به وعده تک نرخی شدن را داروی مؤثر برای بازار به شدت ویروسی ارز می­دانند؛ نرخی که از ۳۵۰۰ تومان مندرج در بودجه سال جاری تا ۵۰۰۰ تومان و حتی ۶۰۰۰ تومان و البته بسته به زاویه دید افراد و حوزه کاریشان در نوسان است.

ناگفته نماند برای رشد بالای ۳۵ درصدی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی به همین میزان، دلایل متعددی مطرح شده؛ دلایلی از قبیل کاهش عرضه ارز توسط بانک مرکزی، رشد نرخ حواله درهم، تحرکات معامله‌گران غیررسمی، بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق، دسترسی نداشتن ایران به منابع ارزی نفتی، فشار بر منابع ارزی بانک مرکزی، افزایش نقدینگی و ورود آن به یکی از بازارهای سوداگری و... و.

کارشناسان همچنین باور دارند نرخ تورم تجمعی پنج سال گذشته در جهش شدید نرخ دلار نقش بالایی داشته چرا که اقتصاد کشور از سال ۹۲ تاکنون مجموعاً ۶۰ درصد تورم سنواتی داشته بر همین اساس افزایش نرخ دلار از آن سال تاکنون بیش ۳۵ درصد بوده که بر مبنای علم اقتصاد امری طبیعی است.

این گروه معتقدند نرخ ارز سالانه باید ۱۰ درصد افزایش یابد، اما از آن جا که در چند سال اخیر، به صورت مصنوعی از افزایش این نرخ ممانعت شد، واکنش‌های روانی و هیجانی امروز، نرخ ارز را به بالای ۵۰۰۰ تومان رسانده است.

*بازارپرتلاطم سکه وارز

آخرین خبرها از بازار ارز ودلار حاکی است که افزایش قیمت دلار که چند هفته‌ای است، آغاز شده، دیروز با شروع طوفانی در بازار موجب ثبت قیمتی بیش از ۵۲۰۰ تومان هم شد.

نرخ دلار از صبح دیروز با افزایش قیمت همراه بود و رکورد ۵۲۰۰ تومان را هم زد و تا ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به قیمت ۵۲۵۰ تومان هم رسید.

فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت دلار در روز جاری را بالا بردن قیمت ارز تزریقی از سوی بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز اعلام می‌کنند.

سکه تمام طرح جدید معاملاتی یک میلیون و ۷۴۹ هزار تومان، سکه تمام تک فروشی یک میلیون و ۷۵۳ هزار تومان، سکه تمام فردایی یک میلیون و ۷۴۹ هزار تومان و سکه تمام تاریخ پایین یک میلیون و ۵۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است. در عین حال یک خبرگزاری ازثبت دومیلیونی قیمت سکه برای لحظاتی خبر داده بود که بسرعت کاهش یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.