فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ما باید ناوگان اطفای حریق برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور داشته باشیم.

هر بالگرد اطفای حریق ۵۰ میلیارد تومان!

قدس آنلاین-فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ما باید ناوگان اطفای حریق برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور داشته باشیم.

سرهنگ «قاسم سبزعلی» در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس که گفته است سوءمدیریت سازمان جنگل‌ها سبب شد شاهد از بین رفتن سطح گسترده‌ای از عرصه‌های منابع طبیعی باشیم و در زمان اطفای حریق از نیروهای مبتدی و تجهیزات قدیمی استفاده می‌شود، گفت: اینکه بگوییم بخشی از نیروهای ما نیروهای حرفه‌ای اطفای حریق نیستند، درست است؛ اما بخش دیگر ماجرا این است که باید به ما بودجه و اعتبار لازم داده شود تا در سطح کشور تیم‌های اطفای حریق تخصصی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای ۷۰ هزار هکتار یک نیرو در اختیار داریم که باید گشت و مراقبت، برخورد با متخلفان در عرصه‌های منابع طبیعی، رفع تصرف، برخورد با قاچاقچیان چوب و... را انجام دهد، تصریح کرد: استاندارد درجایی مثل برخی از کشورهای همسایه برای هر ۲ تا ۱۰ هزار هکتار یک نیرو تعریف شده است و نیروی در نظر گرفته شده نیز در تخصص خود فعالیت می‌کند، نه اینکه مجموعه‌ای از وظایف را به او واگذار کنند.

 وی با بیان اینکه باید در این بحث‌ها و اظهار نظرها وضعیت بودجه کشور را در نظر گرفت، افزود: یگان حفاظت اگر خواسته باشد یک بالگرد اطفای حریق بخرد، باید ۵۰ میلیارد تومان هزینه کند که بودجه ما در سال کفاف انجام این کارها را نمی‌دهد.

سبز علی با بیان اینکه اگر قرار است ناوگان پرنده‌ای داشته باشیم، باید حداقل ۲۰ دستگاه داشته باشیم، افزود: این اول ماجراست؛ چون به همین نسبت باید تیم پروازی، آشیانه، تجهیزات لازم و... هم فراهم شود و فراموش نکنیم که هزینه نگهداری ماهانه این تجهیزات ۲ میلیارد تومان خواهد شد، پس نباید کنار گود بنشینیم و بگوییم لنگش کن.

وی در بخش دیگری از گفته هایش با بیان اینکه هزینه سوخت هر بالگرد برای هر ساعت پروازی ۴ تا ۶ میلیون تومان است، تأکید کرد: پس در حال حاظر بضاعت ما این است که نخست فرهنگ سازی را مورد توجه قرار دهیم و دیگر اینکه از مشارکت جوامع محلی و گروه‌های مردمی بهره گیری کنیم و به جوامع محلی که نزدیک به حوزه‌های ایجاد حریق هستند، آموزش بدهیم تا کمتر شاهد ایجاد آتش سوزی باشیم.

وی همچنین درباره وضعیت طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها نیز گفت: در طرح جامع به تمامی جوانب حریق پرداخته شده است و انتظار ما هم در یگان این است که چه زودتر این طرح جامع اجرایی شود، اما وضعیت بودجه‌ای کشور به گونه‌ای است که طرح همچنان منتظر اختصاص بودجه است.

وی تصریح کرد: البته با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، سازمان محیط زیست و... توانستیم فضایی را به وجود بیاوریم تا مقداری از خلأ کمبود بودجه و امکانات را پوشش داده و چالش‌های فراروی این موضوع را برطرف کنیم.

سرهنگ سبز علی با تأکید بر اینکه باید در بخش فرهنگ سازی کارهای بیشتری انجام شود، تأکید کرد: در ۱۵ روز نخست سال جاری نسبت به ۱۰ سال گذشته حریق‌های بیشتری را در استان‌های شمالی کشور شاهد بودیم؛ به طوری که بیشتر شهرستان ها، بخصوص در استان گیلان درگیر ماجرای آتش سوزی‌ها شدند و نزدیک به ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی ما طعمه حریق شدند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار کار فرهنگی به دنبال اجرایی کردن منع روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع نیز هستیم؛ چون تنها درخواست کردن پاسخگو نبوده است، پس مجبوریم از قوه قهریه هم استفاده کنیم تا بتوانیم مراتع و جنگل‌های سرزمینان را حفظ کنیم.

 فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان تأکید کرد: عاجزانه از مردم می‌خواهیم که به کمک ما بیایند؛ چون ما امانتی را از نسل گذشته در اختیار داریم و باید آن را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم و اگر دلمان برای فردای بچه‌های خودمان می‌سوزد، باید به فکر منابع طبیعی کشور و از جمله مراتع و جنگل‌ها باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.