توفان دلاری که از اواخر سال گذشته کشتی اقتصاد ایران را دچار تلاطم کرده، این روزها با چنان سرعتی بازار ارز را دچار تکانه‌های قیمتی کرده که صرافی‌ها کرکره‌هایشان را پایین کشیده‌اند تا با معامله ۵۸۰۰ تومانی دلار در سود احتمالی زیان نکنند!

سکوت دولت در آشوب دلار

قدس آنلاین-توفان دلاری که از اواخر سال گذشته کشتی اقتصاد ایران را دچار تلاطم کرده، این روزها با چنان سرعتی بازار ارز را دچار تکانه‌های قیمتی کرده که صرافی‌ها کرکره‌هایشان را پایین کشیده‌اند تا با معامله ۵۸۰۰ تومانی دلار در سود احتمالی زیان نکنند!

با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی بهمن ماه به مردم توصیه کرد برای متضرر نشدن، وارد بازار ارز نشوند و رئیس جمهور به مردم اطمینان داد که خیالشان بابت دلار راحت باشد، اما سیر صعودی گرانی ارز به جایی رسیده که تنها در یک روز با افزایش ۶۵۰ تومانی از ۵۱۵۰ تومان به کانال ۵۸۰۰ تومان وارد شد. با فضا سازی و جو روانی حاکم بر بازار که رسیدن دلار به ۶ هزار تومان را در همین روزها پیش بینی می‌کند، وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که صرافی‌ها تابلوی فروش خود را خاموش کرده و حاضر نیستند دلارهایشان را بفروشند. در این میان سکه نیز در رکوردی بی سابقه در مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ایستاده و به تبع آن طلا نیز قیمت ۱۷۳ هزار تومانی برای هر گرم را تجربه می‌کند.

 

علل خیز گران

محمدقلی یوسفی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مجموعه‌ای عوامل اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی را در سیر گرانی ارز دخیل دانسته و به خبرنگار ما می‌گوید: بهترین شاخصی که نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی از ثبات کافی برخودار نیست، نرخ ارز است که با وجود ادعاهایی که بانک مرکزی و مسئولان مبنی بر آرامش بازار ارز کردند، نرخ آن سیر صعودی خودش را طی می‌کند. وی تأکید کرد: با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران، افزایش نرخ ارز اجتناب ناپذیر است و می‌توان پیش بینی کرد که به طور فزاینده سیر افزایشی در قیمت دلار را شاهد باشیم.

وی می‌گوید: شرایط روابط بین المللی بخصوص با آمریکا و اروپا و مسئله برجام تأثیر روانی بر این بازار داشته است، از طرفی با توجه به کم شدن تولیدات داخلی که نیاز کشور را برآورده نمی‌کند، واردات کالا سودآوری بالایی دارد، به همین دلیل بخش وسیعی از منابع ریالی به سرمایه گذاری در بازار ارز سوق پیدا می‌کند تا صاحبان این منابع بتوانند در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند، این مسائل بر گرانی ارز، دامن می‌زند.

این کارشناس خبره تأکید کرد: در این مسیر مشکل اساسی و اشتباه دولت این بوده است که درآمد و زندگی مردم را به دلار وصل کرده است، اگر تولیدات داخلی را رونق می‌داد و اشتغال ایجاد می‌کرد و مردم درآمد داشتند، تولید داخلی را مصرف می‌کردند، خیلی مهم نبود که نرخ ارز چه تغییری می‌کند.

یحیی آل اسحاق عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در مورد قیمت دلار و وضعیت اقتصادی کشور گفته است: افزایش قیمت دلار ناشی از عرضه و تقاضا نیست، براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نرخ دلار باید بین ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان باشد و هر چقدر نرخ دلار بیش از این رقم باشد، این فاصله غیر واقعی است.

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با انتقاد از وضعیت نابسامان در بازار ارز و کاهش شدید قدرت پول ملی، تصریح کرده است: تیم اقتصادی دولت دوازدهم، باید پاسخگوی وضعیت موجود در بازار باشد؛ زیرا اگر قیمت دلار حتی براساس نرخ تورم نیز افزایش می‌یافت، باید قیمت این ارز در نهایت به حدود ۴۴۰۰ تومان می‌رسید. وی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی با مدیران بانک مرکزی در بعد از ظهر امروز، تأکید کرده است که بسنده کردن به ارائه گزارش کلیشه‌ای درباره وضعیت بازار ارز، برای مجلس غیرقابل قبول است؛ زیرا قیمت روزافزون دلار، اقتصاد کشور را با چالش جدی روبه رو کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.