روند اوضاع پیرامون حمله شیمیایی در شهر دومای سوریه و اتهامات غرب علیه روسیه به‌خاطر حمایت از دمشق، در شرایطی که بحران در روابط مسکو و غرب تعمیق شده، امکان درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و آمریکا در خاک سوریه را افزایش داده است.

آیا اتفاقات غوطه شرقی باعث درگیری روسیه و آمریکا در سوریه خواهد شد؟

به گزارش قدس آنلاین،   روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: وزارت خارجه آمریکا به شکل بی سابقه‌ای مسئولیت اینکه گویا نیروهای دولتی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند را به گردن روسیه انداخته است. "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نیز هشدار داده که مسکو و تهران مجبور خواهند شد «بهای سنگینی» بابت حمایت خود از دمشق بپردازند.

در شرایطی که بحران در روابط روسیه و آمریکا عمیق تر شده است، ظاهرا طرف آمریکایی تصمیم گرفته قاطعیت خود در برخورد با مسکو را نشان دهد که این مسئله می تواند خطر درگیری نظامی مستقیم بین دو کشور در خاک سوریه را در پی داشته باشد. طبق اطلاعات منابع خبری این روزنامه در وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید این هفته قصد دارد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه را بررسی کرد.

به نوشته «کامرسانت»، روز شنبه چند سازمان غیردولتی، از جمله «کلاه سفیدها» که مواضع آنها علیه دولت سریه بر همه آشکار است، مدعی شدند که ارتش سوریه در حمله به نیروهای گروه تروریستی «جیش الاسلام» در شهر دوما در منطقه غوطه شرقی، از سلاح شیمیایی، یعنی بمب حاوی گاز کلر، استفاده کرده است. مقامات دمشق و مسکو بشدت این اطلاعات را تکذیب کرده اند.

وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، هدف از انتشار این اخبار دروغ را بهانه به دست تروریست‌ها و مخالفان تندروی سوری نامید که از حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه خودداری کرده و بطور همزمان تلاش می کنند تا شرایط را برای حمله نظامی خارجی به نیروهای دولتی سوریه، فراهم سازنند.

هفته گذشته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در پایان مذاکرات خود با "رجب طیب اردوغان" همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا، نیز به امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه اشاره کرده و گفته بود که شواهد گویای فراهم سازی اقدامات تحریک آمیز از سوی گروه‌های تروریستی برای استفاده مجدد از مواد سمی در سوریه است.

تحریکات جدید تنها بهانه‌ای برای حمله نظامی خارجی به سوریه است

در همین رابطه "یوری ایوتوشینکو" رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه نیز با تکذیب خبر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما، تاکید کرد که توافق روز یکشنبه بین نظامیان روسی با رهبران جدید گروه «جیش الاسلام» در مورد خروج ۸ هزار نیروی مسلح این گروه از این، تایید کننده بی پایه و اساس بودن چنین ادعایی است.

به گفته این مقام نظامی، تحریکات جدید در منطقه غوطه شرقی در شرایطی صورت گرفته که مبارزه بر سر رهبری در گروه «جیش الاسلام» به پایان رسیده و رهبران جدید آن با خروج نیروهای نظامی این گروه از شهر دوما موافقت کرده و تخلیه این نیروها دیگر آغاز شده است.

به نوشته این روزنامه، در طول جنگ داخلی در سوریه، حادثه استفاده از سلاح شیمیایی بارها مطرح شده است. بر اساس اطلاعات سازمان ملل ۳۳ مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه طی ۵ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.   

البته تفاوت حادثه رخ داده در شهر دوما با سایر موارد این است که این اتفاق در شرایطی رخ داده که بحران در روابط روسیه و آمریکا و بطور کلی غرب، به خاطر قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" افسر سابق اطلاعاتی روس در انگلیس، ابعاد تازه تری پیدا کرده و تعمق یافته است. به همین دلیل تصادفی نیست که آمریکا و انگلیس، از همان ابتدا، مسکو را مسئول این حمله شیمیایی در سوریه معرفی کرده‌اند.

حتی "دونالد ترامپ" تهدید کرده است که روسیه و ایران مسئول حمایت از دمشق هستند و باید بهای سنگینی به این خاطر بپردازند. وی حتی "باراک اوباما" را مقصر دانسته که چرا سناریوی نظامی را برای فیصله دادن به کار دولت بشار اسد، انتخاب نکرده است.

برخی مقامات دولت آمریکا امکان اقدام نظامی این کشور در رابطه با حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه را نیز بعید ندانسته‌اند.

مسکو در مقابل حمله نظامی آمریکا به سوریه، سکوت نخواهد کرد

در این رابطه، سرهنگ "سرگئی رودسکی" رئیس اداره عملیاتی ستادکل نیروهای مسلح روسیه نیز اعلام کرده است که شواهدی مبنی بر آمادگی آمریکا و متحدانش برای حمله به نیروهای دولتی سوریه دیده شده و به نطر می رسد از هم اکنون گروه‌های ضربت در کشتی‌های نظامی غربی مستقر در دریای مدیترانه و دریای سرخ تشکیل شده است. ژنرال "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه نیز به نوبه خویش هشدار داده که در صورت به خطر افتادن جان نظامیان روسی مستقر در خاک سوریه، مسکو به حملات موشکی خارجی، پاسخ متقابل خواهد داد.

یک مقام نظامی روس به روزنامه «کامرسانت» گفته است که فعلا نشانه‌ای از آمادگی آمریکا برای حمله موشکی فوری به سوریه دیده نمی شود، ولی این امکان همواره وجود دارد و در صورت تصمیم گیری سیاسی در واشنگتن، ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه، امکان اجرای حملات موشکی به تاسیسات نظامی در سوریه را دارند و در این صورت امکان در خطر بودن جان مشاورین نظامی روسی نیز وجود دارد.

بحران در سوریه در شرایطی در حال تشدید است که روابط مسکو و واشنگتن نیز بشدت تیره شده است. یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا به این روزنامه گفته است که کاخ سفید این هفته قصد دارد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه را بررسی کند. اصلی ترین فردی که قرار است گزارشی در باره اقدامات مسکو ارائه دهد، "جان بولتون" مشاور جدید امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکاست که به خاطر تمایلات شدیدا ضدروسی خود معروف است.   

منبع:  روزنامه «کامرسانت»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.