۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 595225

دلار ۶۰۰۰ تومانی، سکه ۲ میلیون تومانی، سکوت دولتمردان در برابر افت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی ظرف ۴ ماه گذشته، توقف خرید و فروش ارز، از سرگیری برخوردهای امنیتی در بازار و خروج زیر پوستی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور، اقتصاد ملی را در «جزیره سرگردانی» گرفتار کرده؛ جزیرهای که تا چشم کار میکند از همه طرف در محاصره ناامنی و بیتدبیری است.

دلار  سرکش رام می شود؟

قدس آنلاین- دلار ۶۰۰۰ تومانی، سکه ۲ میلیون تومانی، سکوت دولتمردان در برابر افت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی ظرف ۴ ماه گذشته، توقف خرید و فروش ارز، از سرگیری برخوردهای امنیتی در بازار و خروج زیر پوستی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور، اقتصاد ملی را در «جزیره سرگردانی» گرفتار کرده؛ جزیرهای که تا چشم کار میکند از همه طرف در محاصره ناامنی و بیتدبیری است.

شواهد عینی از بازار ارز تهران در روز گذشته نشان از التهابی بیسابقه دارد. مأموران امنیتی دوباره به محل برگشتهاند. صف‌های طولانی تقاضا فشردهتر از روزهای گذشته شده و خلاصه با سکوت سنگینی که دولتمردان اقتصادی را فرا گرفته، بازار حدس و گمان در خصوص دلایل شکل‌گیری این جوّ متشنج و چگونگی روزگار ارز و متعاقب آن معیشت به تنگ آمده مردم در روزهای آینده، حسابی داغ داغ است و مجلس هم وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را برای ارائه توضیحات فرا خوانده.

امابعداز جهش قیمت ارز درروزهای آغازین هفته جاری، دیروز دوشنبه روزمتفاوتی بوداگر چه برخی زمزمه دلار ۶۰۰۰ تومانی را در بازار مطرح می‌کنند، اما این نرخ در بازار عملیاتی نشد با این حال در معاملات بازار آزاد تهران سکه طرح جدید با ۱۶ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۹۵۱ هزار تومان معامله می‌شود. هر سکه طرح قدیم یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان، نیم سکه ۹۲۴ هزار تومان، ربع سکه ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی و ۳۵۷ هزار تومان است.

نرخ یورو ۶۹۷۵ تومان و پوند هم با ۱۰۰۰ تومان افزایش با قیمت ۸۸۰۰ تومان فروخته شد. درهم نیز ۱۵۸۰ تومان قیمت خورده است.

*سکوت صرافان

در این شرایط، صرافان هم مهر سکوت بر لب زدهاند و اظهار نظر نمیکنند. گویی نگرانند دولتمردان و افکار عمومی از هر اظهارنظر و پاسخشان به سؤال مشتریان و متقاضیان، دستاویزی بسازند برای حمله به جماعت صرّاف.

علی ‌اکبر پور احمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از تشدید برخورد با قاچاقچیان ارز در تهران از عصر دیروز خبر داده است.

در همین حال دادستان کل کشور از اینکه دولتمردان، در قَبال دلار ۶۰۰۰ تومانی سکوت کرده‌اند، متعجب است. منتظری اظهار داشت: به طور قطع سیاست دولت این نبوده و دولتمردان وعدههای دیگری داده بودند. وقتی احتمال دارد دست‌هایی، ارز، اقتصاد و ارزش پول ما را در معرض آسیب قرار دهد آیا عقل و منطق حکم نمیکند که ارزیابی کنیم و ببینیم کجای کار اشکال دارد؟ چرا باید اجازه داده شود عدهای سودجو که معلوم نیست از کجا آمدهاند، در میدان فردوسی، چهار راه استانبول و سبزه میدان بازار ارز را در اختیار بگیرند؟

اما چرا دلار به اینجا رسید و اقتصاد ایران را پس از یک دوره آرامش نسبی دوباره به تلاطمی کم سابقه وارد کرد؟

خبرگزاری فارس مستند به گزارش میدانی بلومبرگ و به نقل از صرافان در خصوص دلایل گرانی لجام گسخته ارز مینوسید: ارز دو نرخی، برجام نافرجام، فشارهای سیاسی، تعطیلی مشاغل و هجوم آن‌ها به سمت معاملات دلار و شاید هم بحران مهندسی شده از سوی برخی‌ها مهمترین این دلایل هستند. گزارش بلومبرگ، از کاهش ۵/۱ درصدی ارزش ریال در یک روز به عنوان رکوردی تازه یاد کرده است.

این خبرگزاری همچنین به آخرین مقاله بیژن خواجه پور در المانیتور استناد کرد و نوشت: در سال گذشته ریال ایران حدود یک سوم از ارزش خود را برابر دلار از دست داد. اما با وجود اینکه ارزش دلار به تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد ایران منجر شده نمی‌تواند به طور مستقیم دلیلی بر ضعف اقتصاد ایران باشد. از سوی دیگر بالا رفتن قیمت ارز در بازار ایران بیش از آنکه اقدامی برای حفظ ارزش دارایی افراد باشد، به نظر حباب قیمتی است که به دلیل هجوم مردم برای خرید دلار شکل گرفته است.

بلومبرگ با تحلیل دلایل افت ارزش ریال ایران نوشت: برخی صرافی‌ها کاهش قابل توجه ارزش ریال را به «احتکار خوش بینانه» دلالانی نسبت داده‌اند که به دنبال سوء استفاده از نگرانی‌های موجود در مورد سلامت کلی اقتصاد ایران هستند.

*خروج ۳۰ میلیارددلار ارز

در شرایط پرالتهاب و بحرانی بازار ارز، بحث خروج زیر پوستی منابع ارزی در ماه‌های اخیر حساسیت برانگیز شده است.

در حالی که بانک مرکزی آمار مربوط به حساب سرمایه در دی ماه گذشته را از جداول خود حذف کرده، صندوق بین المللی پول تخمین زده در سال گذشته حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده باشد؛ خروج سرمایه بدان معنا که فعالان اقتصادی، ارز ناشی از صادرات را به کشور وارد نکردهاند. در همین حال و به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در چند ماه پایانی سال ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده است.

این آمار خروج ارز از کشور در حالی است که نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم از احتمال خروج ۲۰ میلیارد دلاری ارز از کشور برای ویلاسازی در خارج کشور خبر داده است. مجیدرضا حریری با اشاره به افت ۲۰ درصدی ارزش ریال در سه ماه گذشته میگوید: مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. آن رقمی که به واردات ما مربوط می‌شود حدود ۵۰ میلیارد دلار است و اگر فرض کنیم که آمار دولت در مورد قاچاق درست است، سالانه ۱۳ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم. از طرف دیگر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه ارزی مثل مسافرت مردم، دانشجوی خارج از کشور و... داریم که این نشان می‌دهد ۸۰ میلیارد دلار هزینه ارزی و ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم؛ بنابراین ۲۰ میلیارد دلار مازاد ارزی داریم که دولت باید شفاف توضیح دهد که آیا این منابع ارزی به شکل واقعی در دسترس هست یا به دلیل تحریم‌های بانکی این منابع برای دولت در دسترس نیست!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.