اهواز - معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: از مسئولان انتظامی و قضایی استان انتظار دارم تا کمک کنند از مرگ نخیلات استان جلوگیری کنیم و سهمیه آب را به آنها برسانیم.

مسئولان انتظامی و قضایی کمک کنند از مرگ نخیلات جلوگیری کنیم

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی شبه در نشست خبری در خصوص خشکسالی امسال استان خوزستان اظهار کرد: قاعدتا چون متولی برنامه ریزی منابع و مصارف هستیم؛ تصمیم اینکه چه برنامه ای مورد اجرا قرار بگیرد برعهده ستاد خشکسالی استان گذاشته شده ولی ما هم بر اساس تجربیات، علم و تکلیف اجازه اظهارنظر در مورد میزان برنامه ریزی مصرف را داریم. منابع آبی در عین حال که مصرف کنندگان و مشتریان را منتفع می کند بلکه از این محل کسب درآمد دارد و آن را برای به روز رسانی، توسعه و سایر بخش های آبی خوزستان سرمایه گذاری می کند.

وی افزود: کاهش تولید رابطه مستقیم با منابع آبی دارد ولی برای جایی مثل نیروگاه رامین که برای خنک کردن توربین و سیستم تأسیساتی از آب استفاده می کند، تأمین آب برای آنها به منظور تولید انرژی نیروگاه دارای اهمیت است. میزان احجام آب تعیین شده را به ستاد خشکسالی اعلام تا بر اساس آن میزان مصرف را در بخش های مختلف معین کنند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۷۵ درصد منابع آبی را بخش کشت کشاورزی مصرف می کنند که عدد قابل ملاحظه ای است و در شرایط بحرانی باید تصمیم گیری جدی برای این وضعیت داشته باشیم. برای اجرایی شدن برنامه نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها از جمله قضایی، انتظامی و غیره هستیم. در تمام حوزه ها یکی از مسائلی که برای خشکسالی مطرح است؛ حوزه کارون و دز خشکسالی بسیار شدید و نادر داریم و اثرات آن به مراتب بیشتر از سایر حوزه ها خواهد بود.

شبه با اشاره به اینکه در پائین دست برخی از حوزه های آبی شوری آب بین ۶ تا هفت هزار متغیر بوده است، یادآور شد: حدود ۷۰ هزار کشت دائم غیر از نیشکر داریم که امکان قطع آب آنها وجود ندارد و افزایش شوری آب علاوه بر کمیت بر کیفیت آثار تولیدی این حوزه تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه در سد کوثر بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره داریم، گفت: از این سد نهایتا اگر هم آبی رهاسازی شود، قطعا فقط برای مصرف شرب خواهد بود. در حوزه زهره یکی از شهرهایی که مشکل دارد شهرستان هندیجان است؛ در فصل زمستان بهترین دبی آب در حوزه زهره شاید به ۱۰ متر هم نمی رسد. سال گذشته در حوزه مارون ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف کردیم تا آبرسانی به نخیلات شادگان برسانیم؛ امسال در این حوزه فقط ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داریم و باید برای حوزه مارون کشت های غیر از دائم باید صفر منظور شود.

شبه در خصوص تأمین آب شهرستان بهبهان گفت: امسال توان تأمین آب یونجه که بیش از سه هزار هکتار در بهبهان است را نداریم. انتظار از مسئولان قضایی و انتظامی این است که به کمک ما بیایند تا از مرگ نخیلاتی که مانند انسان هستند، جلوگیری شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه کارون برای کشاورزی پیشنهاد عدم کشت را داریم، ادامه داد: اشتغالزایی برای کشاورزانی که بیکار می شوند در حیطه اختیارات آب و برق نیست.

شبه با بیان اینکه در حال حاضر نگران ضمانت اجرایی برای برنامه مصرف آب در بخش های مختلف هستیم، گفت: وقتی ابلاغ برنامه مصرف مورد توجه قرار نگیرد همه برنامه ریزی های مصرف آب را تحت شعاع قرار می دهد.  

وی با تاکید بر اینکه شاید حوزه کرخه شرایط مساعدتری نسبت به مابقی حوزه ها داشته باشد، اضافه کرد: برنامه ریزی برای این حوزه نیز انجام و به ستاد خشکسالی ابلاغ می شود؛ سال گذشته بالغ بر ۶۵ هزار هکتار کشت برنج در خوزستان داشتیم که پنج برابر تولید گندم آب مصرف می کند. همچنان که وزارت جهاد اعلام کرده به غیر از دو استان، کشت برنج در استان های دیگر ممنوع است، اعلام می کنیم که به هیچ عنوان زیربار کشت برنج در خوزستان نمی رویم. فصل گذشته را پشت سر گذاشتیم ولی امسال باید این مسئله را از ذهن پاک کنند که امسال کشت شلتوک و برنج داشته باشیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.