جوین_ فرماندار شهرستان جوین گفت: همایش هفته فرهنگی با هدف تولید جریان فرهنگی مبتنی بر فرهنگ خراسانی، ایرانی، مختص شهرستان جوین با تکیه بر اعتقادات اسلامی و محلی برپا می شود.

 برگزاری همایش هفته فرهنگی جوین با تکیه بر اعتقادات اسلامی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین درجلسه همایش  هفته های فرهنگی که با دستور العمل استان خراسان رضوی تشکیل شده بودگفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های استانداری خراسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش،  ورزش جوانان موظف شده اند برنامه های برگزاری هفته فرهنگی شهرستان ها را با هدف تولید جریان فرهنگی غنی مبتنی بر فرهنگ خراسانی و ایرانی مختص شهرستان خودشان تهیه کرده که با تکیه بر اعتقادات اسلامی و محلی باشد تا این فرهنگ محلی را غنی سازی کنیم.   

حسین جمشیدی تأکید کرد:  انسجام ملی و دینی، ایجاد فضای همگرایی و انسجام در سطح شهرستان، شناخت ظرفیت‌های هنری اجتماعی و همچنین هویت‌بخشی احساس تعلق، ایجاد سرمایه و سلامت اجتماعی، احساس روحیه امید برزندگی و ایجاد فضای بانشاط و جمعی با پرهیز از رفتارهای ساختارشکنانه از دیگر کارکردهای هفته فرهنگی شهرستان است.  

 وی خاطرنشان کرد: اهداف هفته فرهنگی در شهرستان جوین  تقویت هویت و انسجام فرهنگی اجتماعی و ارتقای شاخص ها و عناصر فرهنگ عمومی، شناسایی و معرفی و اجرای فرهنگ بومی محلی شامل (میراث فرهنگی و مفاخر، سوغات، آداب و رسوم شهرستان جوین)  هویت بومی و محلی در اقشار مختلف به ویژه جوانان، گسترش فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی  در بخش های مختلف شهرستان، کیفیت‌ بخشی برنامه‌های فرهنگی اجتماعی، ارتقاء فرهنگ مناطق در ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی، تقویت تعاملات فرهنگی و اجتماعی گسترش و تقویت گفتمان اقتصاد فرهنگ و هنر است.  

جمشیدی اضافه کرد: در حوزه های فرهنگی و هنری جشنواره بازی های بومی محلی روستایی و تقویت پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی در فضای مجازی تولید سرود شهرستان و ترانه‌های محلی به عنوان معرفی شهرستان،  برگزاری شب شعر، برگزاری نمایشگاه فعالیت های هنری، تجسمی، عکس، فیلم، موسیقی، تئاتر خیابانی، برگزاری نشست های فرهنگی با رویکرد احیای هویت اجتماعی در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی، برگزاری جشنواره صنایع دستی و معرفی اماکن گردشگری، معرفی روستاهای هدف گردشگری، برگزاری جشنواره‌های غذاهای محلی، برگزاری جشنواره اقوام و پوشاک محلی از دیگر برنامه های این همایش است.  

نماینده عالی دولت اضافه کرد: در حوزه علمی و نخبگان هم  تکریم مفاخر شهرستان جوین، برگزاری جشنواره کارآفرین محلی، رونمایی از کتاب ها و آثار علمی پژوهشی مرتبط با احیای هویت اجتماعی از دیگر اهداف تشکیل هفته فرهنگی است.

 وی تصریح کرد: ساختار اجرایی کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی شهرستان شامل فرماندار، روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی(دبیر) میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، شورای اسلامی شهر، شهرداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وروسای دانشگاهها، اداره اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، فرماندهی نیروی انتظامی و نماینده رسانه برای اطلاع رسانی هستند.

جمشیدی اظهار داشت: کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی از شناسایی گروه های هنری و فعالین حوزه گردشگری بررسی و تصویب برنامه های اجرایی، تامین نیازهای اعتباری و پشتیبانی تشکیل می شود.  

شهردار نقاب تصریح کرد:  راه‌اندازی کاروان‌ها به صورت ارائه تولیدات داخلی در سطح شهر و آشنایی مردم با محصولات محلی، تهیه نماد های نوین در خصوص استفاده از لباس های محلی و بومی درسطح جامعه گسترش یابد.  

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان جوین گفت:  این شهرستان با سابقه تاریخی در مورد کشتی با چوخه، بازی های بومی و محلی، عرضه غذاهای سنتی، می‌تواند برای گردشگران جاذبه خاصی داشته باشد، پس در این مورد هم برپایی نمایشگاه می‌تواند، سوابق تاریخی شهرستان جوین را بازگو کند،

 در پایان این جلسه هر کدام از شرکت کنندگان نظرات خود را در مورد برگزاری هفته فرهنگی شهرستان جوین اعلام کردند. نامگذاری روزی به نام شهرستان جوین، عرضه محصولات تولیدی شهرستان در نمایشگاه، تجلیل از معلولان شهرستان جوین و دکور و صحنه آرایی در حوزه بخش عطاملک،جمع آوری خاطرات آزادگان و جانبازان و رزمندگان از پیشنهادات  و نظراتی بود که در این جلسه مطرح شد و موارد پیشنهادی با رای اکثریت اعضاء مورد تصویب قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.