زاهدان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان‌ و بلوچستان گفت: ۱۲۰ برنامه در سطح سیستان و بلوچستان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر اجرا می‌شود.

اجرای ۱۲۰ برنامه در سیستان‌ و بلوچستان در هفته کار و کارگر/ افزایش حقوق کارگران امسال اجرایی می شود

مهرداد جهاندیده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبریک به مناسبت بزرگداشت هفته کار و کارگر، اظهار داشت:در سیستان و بلوچستان ۲۴۰هزار نفر جمعیت کارگری مشمول قانون کار هستند از این تعداد ۱۹۲ هزار نفر بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند که در واحدهای مختلف و بخش های سه گانه اقتصاد ( کشاورزی ، خدمات، صنعت ) فعالیت دارند.

وی افزود : در سال گذشته ۳ هزار دادخواست در مراجع حل اختلاف ثبت شده از این تعداد درخواست ۲ هزار و ۵۷۰ رأی صادر شده است که خوشبختانه حضور توام با احساس مسئولیت تشکل های کارگری در کنار مراجع حل اختلاف منجر به کاهش ۶ درصدی میزان شکایت وارده درسال ۹۶ به نسبت مشابه در سال ۹۵ و سازش ۳۰ درصدی آرا در مراجع حل اختلاف شده است.

وی بیمه سازمان تامین اجتماعی کارگران توسط کارفرمایان را اجباری اعلام کرد و گفت: کارفرمایان به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار موظفند کارگران خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کنند چنانچه نیروی به کار گرفته شده از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار نباشد می‌تواند به هیئت حل اختلاف و سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند تا کارفرما مکلف شود لیست بیمه افراد را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

جهاندیده در خصوص تعاونی های فعال در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۲هزار و ۱۳۳ تعاونی فعال در سطح استان در گرایش های توزیعی ، تولیدی و خدماتی فعالیت دارند.

 مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه تعاونی های مرزنشین جزو تعاونی های مزیت دار در سیستان و بلوچستان است اذعان داشت:در حال حاضر ۱۱۶ تعاونی مرزنشین در سطح استان در قالب فعالیت هایی که برای مرزنشینان تعریف شده مشغول هستند.

جهاندیده افزود: در سال گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ مورد در خصوص اجرای قوانین و مقررات قانون کار از واحد های کارگری در سطح استان بازرسی صورت گرفته است.

وی ادامه داد : آنچه که مراجع حل اختلاف ما ورود پیدا می‌کنند اختلافات و مناقشات ناشی از عدم اجرای قانون کار است و همچنین تمام مراجعاتی که تاکنون صورت گرفته در ارتباط با موضوعات قانون کار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی حفظ عزت و کرامت و شأن نیروی کار است و تاکنون هرگونه مراجعه و شکایتی که مطرح شده است در چارچوب قانون کار رسیدگی شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان‌ و بلوچستان از عوامل کار و تولید و کارگران  خواست که در خصوص نحوه انجام کار ، بیمه ، حقوق و مزایا هرگونه شکایتی دارند علاوه بر حضور مستمر بازرسین می‌توانند به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی در سراسر استان و سازمان تامین اجتماعی نسبت به موضوعاتی که وجود دارد مراجعه و طرح خواسته کنند.

جهاندیده خاطرنشان کرد: افزایش حقوق کارگران از فروردین ۹۷ قابلیت اجرایی دارد.

وی اذعان داشت: در استان کمیسیون ها و کمیته های مرتبط به حوزه کارگری را داریم که دائما مباحث و مشکلات و مطالبات کارگری اعم از دستمزد،بیمه و دیگر مزایا بررسی می‌شود بطوریکه طی سال ۹۶ تقریبا ۲۸ واحد مورد حمایت قرار گرفت و از این طریق مشکلات و معوقات ۱۴۰۰ نفر کارگر مرتفع شد.

 جهاندیده به نقش موثر تعاون در کشور اشاره کرد و افزود: تعاون یک ظرفیت و مزیت در کشور است به دلیل اینکه انجام کار گروهی و تیمی اثرات مثبت در پی دارد و اقتصاد تعاون یک اقتصاد مردمی به شمار می‌رود و فعالیت در آن مزیت های متفاوتی دارد.

وی افزود: رویکرد جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بویژه در سال ۹۷ توانمند سازی تعاون و کمک به رفع مشکلات تعاونی هاست که حمایت دولت از تعاونی ها در بخش مشوق های مالیاتی و معافیت بیمه ای انجام می‌گیرد.

وی اذعان داشت: روند خوبی در جهت حمایت از تعاونی ها در سال جاری شکل گرفته است که امیدواریم اقتصاد تعاون کمک کند تا یکی از دغدغه های اصلی مردم کشور و استان که مقوله اشتغال است در این مسیر رونق خاصی بگیرد .

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان‌ و بلوچستان به طرح روستا تعاون اشاره کرد و گفت: طرح روستا تعاون چند ماهی است که در استان آغاز شده است و طی این مدت ۷۶ روستا تعاون در نقاط مختلف استان تشکیل شده است که شاخص و مولفه اصلی در تشکیل این تعاونی ها مزیت منطقه ای و بومی محلی است.

جهاندیده به شرایط کنونی منطقه سیستان‌ بویژه خشک سالی های پی در پی که کسب و کار مردم را تحت شعاع قرار داده اشاره کرد و افزود: کارگرانی که در منطقه سیستان شغل خود را از دست داده اند بخاطر ایام بیمه پردازی تحت حمایت دولت بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه سیستان تسهیلات اشتغال روستایی نیز می‌تواند منجر به اشتغال در منطقه شود .

وی با اشاره به برنامه های هفته کار و کارگر افزود: ۱۲۰ برنامه در سطح استان در هفته گرامیداشت کار و کارگر انجام می‌گیرد که این برنامه ها با غبار روبی مزار مطهر شهدا آغاز شد.

این مسئول در پایان حضور و مشارکت جامعه کارگری و کارفرمایی در برگزاری مراسم هفته کار و کارگر را موثر خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.