امسال سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران در حالی به پایان رسید که بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی از ۸۰ کشور جهان در این رویداد حضور داشتند. در دو بخش اصلی این رقابت‌های قرآنی یعنی رشته حفظ کل، نماینده جمهوری اسلامی ایران به مقام نخست دست یافت و در رشته قرائت نیز نماینده کشورمان، حائز رتبه دوم شد.

حرکت‌های قرآنی در کشور کُند و بدون انسجام است

قدس آنلاین- امسال سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران در حالی به پایان رسید که بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی از ۸۰ کشور جهان در این رویداد حضور داشتند. در دو بخش اصلی این رقابت‌های قرآنی یعنی رشته حفظ کل، نماینده جمهوری اسلامی ایران به مقام نخست دست یافت و در رشته قرائت نیز نماینده کشورمان، حائز رتبه دوم شد.

«مصطفی اصفهانیان» حافظ ایرانی اهل کاشان، متولد سال ۱۳۶۳ است. او که ۲۰ سال پیش یعنی از ۱۴ سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده در کمتر از سه سال یعنی در سال ۸۰ موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است. اصفهانیان اکنون در کسوت معلمی و در شهر کاشان مشغول خدمت است و در مقطع متوسطه اول، علاوه بر فعالیت‌های پرورشی به تدریس قرآن و درس تفکر و سبک زندگی می‌پردازد و در مراکز دارالقرآن نیز نسبت به پرورش نوجوانان قرآنی اهتمام دارد. رتبه سوم مسابقات سراسری قرآن، رتبه سوم مسابقات بین‌المللی کشور تونس، دو رتبه اول مسابقات دانشجویی کشوری و چند رتبه‌ استانی و منطقه‌ای و نیز کسب مقام دوم مسابقات بین المللی قرآن اندونزی، در مهرماه سال ۹۴ از دیگر افتخارات این حافظ جوان است.

با این قاری و حافظ کل قرآن کریم که موفق به کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی امسال شده و افتخار این پیروزی قرآنی را به نام ایران ثبت کرده است گفت و گویی قرآنی داشته‌ایم.

* جناب اصفهانیان؛ با تبریک به مناسبت افتخار قرآنی که این روزها برای کشورمان کسب کردید، بفرمایید که ارزیابی شما از سطح مسابقات امسال بخصوص در رشته «حفظ» چیست؟

** با تشکر از شما و رسانه شما که به موضوع قرآن توجه دارید؛ سطح مسابقات امسال در رشته حفظ، قابل قبول بود. ۱۰ نفر از ۴۵ نفر شرکت‌کننده، تلاوت خوبی داشتند و ۷ نفر که از سطح بالاتری برخوردار بودند به مرحله پایانی راه یافتند. البته باید تأکید کنم که سطح این مسابقات بین‌المللی نسبت به مسابقات داخلی کشور، سطحی به مراتب پایین‌تر بود.

* عجب! یعنی سطح عمومی حافظان ایرانی از میانگین جهانی بالاتر است؟
** بله، همین‌طور است.

* شما در این روزها با قاریان و حافظان و شخصیت‌های قرآنی از کشورهای مختلف گفت و گو و همراهی داشتید. فکر می‌کنید این مسابقات بزرگ قرآنی چه آثاری در سطح جهان اسلام و چه آثاری برای کشور دارد؟

** جمهوری اسلامی ایران پرچمدار وحدت در جهان اسلام است. به رغم تبلیغات منفی برخی کشورها که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی خودباخته هم در بین آن‌ها هستند، وقتی متسابقین از کشورهای مختلف شیوه برگزاری مسابقات و پذیرایی خوب ایرانی‌ها و برخورد گرم مردم ایران را می‌دیدند نظرشان نسبت به جمهوری اسلامی ایران مثبت می‌شد و این در حالی است که من از خود آن‌ها می‌شنیدم که پیش از سفر به ایران، آن‌ها را از حضور در ایران ترسانده‌اند و به آن‌ها پیام داده‌اند که ممکن است در ایران در خطر حمله، دستگیری و شکنجه باشید! اما آن‌ها با حضور در کشورمان باورهای کاملاً متفاوتی از ایران و ایرانی پیدا می‌کنند. به همین دلیل این مسابقات نقش بسیار مثبتی در همگرایی و وحدت مسلمانان دارد.

* بخش‌هایی از مسابقات کاستی‌هایی داشت که مورد نقد چهره‌های قرآنی و رسانه‌ها قرار گرفت؛ از جمله تبلیغات ضعیف و حضور کمرنگ مردم و... از این کاستی‌ها بگویید و از پیشنهادهایتان برای برطرف شدن آن.

** بله، برگزاری چنین مسابقات بزرگی کاستی‌هایی هم دارد. یکی از آن‌ها بحث اطلاع‌رسانی ضعیف به متسابقین بود که در نوع خود عجیب بود. این مسابقات دارای برنامه‌ریزی دقیقی از ابتدا تا انتها نبود...

* یعنی جدول زمانی برنامه‌ها در اختیار شما نبود؟

** ما چنین جدولی ندیدیم یا اگر بود در اختیار ما قرار نگرفت. مثلاً من که یکی از حاضران در مرحله فینال بودم تا ظهر روز دوشنبه خبر نداشتم که قرار است بعدازظهر دوشنبه بخش فینال برگزار شود و ناگهان ظهر به ما این خبر را دادند! این خیلی عجیب است و قطعاً ما برای برگزاری مسابقاتی در این سطح نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و جامعی داریم.

اشکال دیگر انعکاس ضعیف مسابقات در رسانه‌های دیداری و شنیداری و همچنین مطبوعات بود. بخصوص رسانه ملی، البته به جز شبکه قرآن و معارف که رسالت اصلی‌اش پوشش این رویدادهاست. انتظار می‌رفت دیگر شبکه‌ها هم به اندازه وسع خودشان این رویداد مهم قرآنی را پوشش بدهند. همزمانی مسابقات در بخش‌های مختلف هم از دیگر مشکلاتی بود که پوشش رسانه‌ای را دچار مشکل می‌کرد و امیدواریم از سال‌های بعد برطرف شود.

* روند حرکت جریان حفظ قرآن کریم در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا روند رو به رشدی داریم؟

** متأسفانه روند حفظ در کشور، روند مطلوبی نیست و آنچه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است یعنی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، با این روند به دست نمی‌آید. درست است که روند حرکت ما منفی نیست اما سرعت آهسته‌ای داریم و آنچه مورد انتظار از کشور اسلامی ماست، خیلی بیش از این‌هاست.

* چرا این حرکت کند است؟

** چون در جامعه فرهنگسازی قرآنی نداریم. مردم حافظ و قاری قرآن را نمی‌شناسند، هنر او را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چهره‌های قرآنی چه آثار مثبتی در جامعه می‌توانند داشته باشند.

* و راه حل چیست جناب اصفهانیان؟

** قدم اول، فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی است. در کنار آن مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی نیز باید برای فرهنگسازی قرآنی تلاش کنند. در سال‌های اخیر شاهد یک تشریک مساعی بین سازمانهای مسئول بوده‌ایم اما این کافی نیست و هنوز انسجام کافی وجود ندارد و باید اعتراف کرد که هنوز یک نهضت قرآنی در کشور شکل نگرفته است.
* و سهم آموزش و پرورش در این میان چقدر است؟

** نکته مهمی است؛ آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه دارد زیرا مدرسه خانه دوم بچه‌هاست. به نظر من کار حفظ قرآن به صورت علمی باید از مقطع ابتدایی آغاز شود و مسئله حفظ قرآن کریم باید جایگاه ویژه‌ای در مدارس ما پیدا کند. هم اکنون مدارس قرآنی در کشور داریم اما این کافی نیست و آموزش‌های قرآنی باید فراگیر شود.

* حفظ قرآن چه آثار و برکاتی در زندگی شخصی شما داشته است؟

** حفظ قرآن به انسان توفیق «تقوا» می‌دهد. قرآن کریم خودش می‌فرماید: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»؛ بدین ترتیب بزرگترین برکت قرآن در زندگی انسان این است که همه مشکلات انسان از آنجایی که فکرش را هم نمی‌کند برطرف می‌شود. قرآن انسان را در همه مقاطع زندگی یاری می‌کند و روزی انسان را هم بیشتر و بابرکت‌تر می‌کند و مسلماً این روزی تنها روزی مادّی نیست بلکه روزی معنویِ قرآنی، مهمتر و پایدارتر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.