کرج - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هکتار زمین از دست متصرفان آزاد شده است، گفت: آنچه که اثرات بیشتری درحفظ اراضی ملی دارد تثبیت و حاکمیت دولت  برای اخذ سند اراضی دولتی و رفع دغدغه های مردم در اداره ثبت است.

آزاد سازی ۳۰۰ هکتارزمین از متصرفان اراضی ملی در البرز

حامد فرضی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین  با اشاره به اینکه برای پیشگیری و تصرف اراضی ملی استان با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری البرز قریب ۳۰۰ هکتار زمین ازدست متصرفان خارج شده است، اظهار کرد: بالغ بر ۷۰ درصد از آزاد سازی اراضی به استناد تبصره یک ماده ۵۵ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع بدون تشکیل پرونده و تفویض اختیار به منابع طبیعی و آبخیز داری انجام شده است.
وی با بیان اینکه با این رویه از اتلاف وقت در پرونده های حقوقی و مراکز قضایی جلوگیری می شود، افزود: بیشترین تصرفات  در زمین هایی صورت گرفته که ازجهت ارزش افزوده مطرح بوده اند.
فرضی تصریح کرد: از جمله این اراضی در ساوجبلاغ، طالقان و محدوده جاده چالوس بوده که با ویژگی های  خاص خود بیشترین تصرفات را دارند اما با تحت کنترل در آمدن این مناطق تصرفات نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.
فرضی در خصوص برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری در سال جاری گفت: حفاظت و حراست از اراضی ملی و جلوگیری از تصرفات اراضی ملی با ایجاد ظرفیت های جدیدی در یگان حفاظت و افزایش نیرو با همکاری نیروی انتظامی در شهرستان های استان ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه استان البرز کانون ریزگردهای داخلی است، تصریح کرد: در سال گذشته با مساعدت دولت و تخصیص اعتبار در سفر هیئت دولت به استان برای جلوگیری از ریزگردها در دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد با همت سایر نهادها  اقدامات خوبی صورت گرفت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری افزود: بالغ بر ۱۰ هزار هکتار از اراضی در این دو شهرستان اقدامات اولیه و بستن قرارداد در زمینه جلوگیری از ریزگردها انجام شد و در حال اجرای این پروژه هستیم.
فرضی با اشاره به اجرای برنامه های اداره کل منایع طبیعی و آبخیز داری در سال جاری، تصریح کرد: : کنترل ورود دام های غیر مجاز به اراضی استان، اجرای پروژه های آبخیز داری در بالادست حوزه های آبخیز سدهای کرج و طالقان که از جمله سدهای استراتژیک برای کشور است همچنین به جهت کاهش سیل خیزی و بروز رسوب به مخازن سطح ها که در عمر مفید سدها حایز اهمیت است و تقویت سفره های زیر زمینی با برنامه های منسجم تر و با تامین اعتبار انجام خواهد شد.
وی  به جنگل کاری سنواتی که یکی از برنامه های مهم اداره منابع طبیعی و ابخیزداری است اشاره داشت و گفت:  استان البرز بالغ بر ۲۰ هزارهکتار جنگل دارد که  توسعه و مراقبت جنگل ها یکی از برنامه های  جدی ما است.
فرضی در ادامه گفت: آنچه که اثرات بیشتری درحفظ اراضی ملی دارد تثبیت و حاکمیت دولت  برای اخد سند اراضی دولت و کاهش دغدغه های مردم در اداره ثبت  می باشد چراکه  در این صورت  کمتر شاهد تصرفات خواهیم بود.
 وی در پایان با بیان اینکه نوعی از تصرفات به جهت عدم آگاهی مردم  از اراضی ملی و شخصی می باشد، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزهایی که با شوراها و دهیاری ها در حال انجام  است با قرار دادن نقشه  در اختیار مردم ازاین برنامه ها آگاهی یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.