قاریان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و با رشد جدی تلاوت قرآن کریم در کشورمان همواره در مسابقات بین‌المللی قرآن از بهترین‌ها بوده‌اند و بارها در رقابت تنگاتنگ با رقبای مختلف بخصوص قاریان کشور مصر که مهد تلاوت قرآن است، گوی سبقت را ربوده‌اند.

رسانه ملی باید بهای بیشتری به «قرآن» بدهد

قدس آنلاین: قاریان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و با رشد جدی تلاوت قرآن کریم در کشورمان همواره در مسابقات بین‌المللی قرآن از بهترین‌ها بوده‌اند و بارها در رقابت تنگاتنگ با رقبای مختلف بخصوص قاریان کشور مصر که مهد تلاوت قرآن است، گوی سبقت را ربوده‌اند.

امسال و در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد درخشش یک قاری جوان ایرانی بودیم که در رقابتی تنگاتنگ با قاری کشور افغانستان، به رتبه دوم دست یافت.

«سید مصطفی حسینی» البته نامی است که پیشتر نیز از او بسیار شنیده‌ایم. این چهره جوان قرآنی کشورمان از دوران نوجوانی موفق به فتح قله‌های تلاوت در مسابقات داخلی و خارجی شده و با پیشرفت روزافزون در این رشته، به مقام دوم رشته قرائت در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران، دست یافت.

«حسینی» که قرآن را به سبک مرحوم استاد محمدصدیق منشاوی قرائت می‌کند و از صدایی صاف و رسا برخوردار است، در فینال مسابقات این دوره نیز یک قرائت مجلسی کامل و متشکل از اوج و فرود در نغمه‌های مختلف قرآنی ارائه داد و با تسلط خوبی که بر تجوید داشت، تلاوتش مورد پسند داوران قرار گرفت.

این قاری جوان اهل قزوین که اکنون ۲۳ سال دارد در ۱۸ سالگی موفق به کسب مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور کویت و در ۲۰ سالگی نیز حایز رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه شده است.

گفت و گوی ما با این قاری جوان کشور که یک بار دیگر سبک زیبا، محزون و پرطرفدار استاد منشاوی را در بالاترین سطح قرائت قرآن جهان مطرح کرد می‌خوانید.

* جناب حسینی! ضمن تبریک برای کسب این موفقیت بزرگ قرآنی به شما و جامعه قاریان قرآن کشور، دوست داریم نظر شما را درباره سطح برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران بدانیم.

** این دوره از مسابقات از لحاظ سطح برگزاری بسیار بالا بود؛ یعنی مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران همواره در بالاترین سطح و حتی بالاتر از مسابقات کشورهایی مانند مالزی برگزار می‌شود.

* درباره آثار بین‌المللی این همایش بزرگ قرآنی و تأثیرهایی که در جهان اسلام بر جا می‌گذارد چه نظری دارید؟

** مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی باعث اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی و اعتصام جمعی این کشورها حول محور قرآن می‌شود بخصوص که در این دوره که با شعار «مصحف واحد، امة واحدة» یعنی «یک کتاب و یک امت» برگزار شد توجه بیشتری به این وحدت و یکپارچگی در جهان اسلام شده است.

یکی از پیام‌های مهم دیگر این مسابقات این است که کشورهای حاضر در این رقابت‌ها می‌توانند پاسخ کوبنده‌ای به «وهابیت» داشته باشند که می‌گویند قرآن ما با دیگر مسلمانان فرق می‌کند، در حالی که چنین نیست و همه قاریان، حافظان و پژوهشگران قرآنی حاضر در این مسابقات در تعاملات خود بخوبی می‌بینند که فرهنگ قرآنی در کشورهای حاضر در مسابقات، با همان چیزی که دنیای اسلام از قرآن می‌شناسد، مطابق است.

این مسابقات پیام دیگری هم به دشمنان اسلام دارد و آن این است که امت اسلامی هر زمانی اراده کند می‌تواند حول محور اشتراکات خود که بالاترینِ آن قرآن کریم است، متحد شود.

* مسئله‌ای که امسال از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و قاریان حاضر در مسابقات مورد انتقاد قرار گرفت، بحث تبلیغات ضعیف و ناکافی درباره این رویداد بزرگ قرآنی بود که سبب شد استقبال مناسب مردمی در سالن برگزاری مسابقات دیده نشود. نظر شما در این باره چیست و فکر می‌کنید مسئولان بخصوص رسانه ملی در این خصوص چه رویکردی باید داشته باشند؟

** جالب است که مسابقات قرآن مالزی هر روز در شبکه یک یا همان مهم‌ترین شبکه تلویزیونی آن‌ها پخش زنده می‌شود و دیگر شبکه‌هایشان هم به تناسب بصورت پررنگ به آن می‌پردازند. در رسانه ملی ما هم اهتمام نسبت به تبلیغات مسابقات تا حدی دیده می‌شد ولی اینکه شاهد پخش زنده این مسابقات از شبکه‌های مختلف باشیم یا دست کم بخش‌های مهم و حساس این مسابقات از شبکه‌های اصلی سیما پخش شود، متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاد در حالی که این مسابقات پنج- شش روز بیشتر طول نمی‌کشد و از سویی مهم‌ترین رویداد فرهنگی معنوی جهان اسلام است و رسانه ملی باید بهای بیشتری به آن بدهد و در تبلیغ آن کمک کند.

* آیا کاستی‌های مهم دیگری هم دیدید که باید دست‌اندرکاران برای سال‌های بعد تلاش کنند آن‌ها را برطرف کنند؟

** مسابقات ما از نظر «نظم» هم مشکل دارد و مثلاً اگر از این لحاظ مسابقات را با کشور مالزی مقایسه کنیم می‌بینیم کار آن‌ها از نظم بالاتری برخوردار است. به عنوان نمونه در مواردی نوبت اجرای قرائت متسابقین که قبلاً اعلام می‌شود، جابه جا شده و از صبح به عصر یا بالعکس تغییر کرده و زودتر باید اجرا کنند که این مشکلاتی را برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورد یا اینکه جدول برگزاری دچار تعجیل یا تأخیر می‌شد که چنین مواردی در شأن مسابقاتی در این اندازه و در شأن نام بزرگ جمهوری اسلامی ایران نیست.

* آن هم با هزینه‌های سنگینی که باید دستاوردهای بزرگ هم داشته باشد.

** بله؛ مثلاً ببینید هزینه‌های زیادی صرف بخش‌های جنبی این مسابقات می‌شود و انرژی‌های زیادی هم صرف می‌شود که گاهی موجب می‌شود مسابقات، آن تمرکز و وحدت رویه خود بخصوص در بخش‌های اصلی و مهم‌تر را از دست بدهد. بسیاری از این بخش‌های جنبی مثلاً بخش روشندلان را می‌توان در زمان‌های مناسب دیگر برگزار کرد. ما داریم مرتب به تعدد و تکثر بخش‌های مختلف مسابقات اضافه و از کیفیت کار کم می‌کنیم. مثلاً جوایز بخش‌های اصلی باید در جهان اسلام زبانزد باشد تا این مسابقات تبدیل به برند شود. تعدد بخش‌ها خوب است به شرطی که کیفیت کلی مسابقات بخصوص در بخش‌های اصلی پایین نیاید بلکه هر سال بالاتر برود.

* حتماً پیشنهادهایی هم برای برگزاری بهتر این مسابقه قرآنی مهم در سال‌های آینده دارید؟

** نکته اول این که مصلی مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات نیست و رفت و آمد مردم به این مکان دشوار است و موجب مهجوریت مسابقات می‌شود. سالن اجلاس سران مرکزیت خوبی داشت و همه می‌دانستند که مسابقات به طور کامل در همین مکان برگزار می‌شود و سالن‌های جنبی دیگری در کار نیست. در حالی که مصلا در حال تعمیر و تکمیل است و تعداد زیادی نمایشگاه در آن در حال برگزاری است و این سبب پراکندگی کار می‌شود.

* به عنوان کسی که در سطح عالی قرائت قرآن در حال فعالیت هستید چه راهکارهایی را برای رونق جلسات قرآنی و فرهنگ قرآنی در کشور بخصوص در میان نوجوانان پیشنهاد می‌کنید با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد کاهش رونق جلسات قرآنی در کشور هستیم.

** همان راهکاری که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند. ایشان که خودشان نقش جدی در رشد فضای قرآنی در کشور داشته‌اند، فرمودند که قهرمانان قرآنی را تکریم کنید. الان برای رواج پیدا کردن هر چیزی در جامعه نیاز به برندسازی است. مثلاً وقتی می‌خواهند کارهای یک خواننده را در جامعه رواج دهند سعی می‌کنند ابتدا او را تبدیل به یک برند و الگو کنند. در حوزه موسیقی در کشور این کار بیش از اندازه انجام شده اما متأسفانه در حوزه قرآن اصلاً چنین تلاشی صورت نگرفته است. ما اگر موفق شویم چند قاری و قهرمان قرآنی را در سطح بالا تبدیل به الگو کنیم خود به خود رونق جلسات قرآنی و تمایل و اشتیاق نوجوانان به قرآن کریم و تلاوت و حفظ آن بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.