گیلان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰۰ نفر ماما در گیلان گفت:در طرح تحول سلامت، رشته مامایی رشته‌ای نیست که خدمات آن تنها زنان کشور و هر نوزادی که زاده می‌شود،را در بر گیرد،لذا مامایی رشته‌ای برای تمام آحاد جامعه است.

فعالیت ۷۰۰ ماما در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از علوم پزشکی گیلان ،دکتر محمد عباسی ،با بیان اینکه پنجم ماه می، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نامگذاری شده است،اظهار کرد:برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی،به افکار عمومی جهان اعلام شد .

وی با بیان اینکه حیات انسان والاترین و با ارزش‌ترین نعمات خداوند متعال است و ماما اولین فردی است که این هدیه الهی را درک می‌کند افزود:ارج نهادن به جایگاه ماما در واقع ارزش نهادن به مقام شامخ مادر است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰۰ نفر ماما در گیلان تصریح کرد:در طرح تحول سلامت،رشته مامایی رشته‌ای نیست که خدمات آن تنها زنان کشور و هر نوزادی که زاده می‌شود، را در بر گیرد، لذا مامایی رشته‌ای برای تمام آحاد جامعه است.

وی ارائه مشاوره هنگام ازدواج، مشاوره فرزندآوری سالم و ارایه خدمات باروری سالم،مراقبت سلامت مادران (پیش از بارداری،بارداری،زایمان و پس از زایمان)،خط نجات مادران،شرکت در تیم‌های اضطراری و فعالیت در حوادث غیر مترقبه، مراقبت گروه‌های سنی نوزادان، کودکان، نوجوانان -جوانان،میانسالان و سالمندان از جمله خدمات ارزشمند ماماها در جامعه است.

عباسی با بیان اینکه امروزه ماماها، بازوی پرتوان در اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند و جامعه مامایی یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های تامین سلامت خانواده است،گفت:بدون همکاری ارزشمند و دلسوزانه جامعه مامایی، مسیر اعتلای سلامت مادر و نوزاد این چنین طی نمی‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به شعار جهانی امسال (ماما پیشرو در ارایه مراقبت با کیفیت)،باید بر ارتقای کیفیت آموزش مامایی، بهره‌مندی از توانمندی ماماها در افزایش زایمان طبیعی و گسترش خدمات مستمر ماماها از مشاوره، مراقبت‌های دوران بلوغ و پیش از بارداری تا بارداری و پس از زایمان تاکید شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.