دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: نقد رویکرد غرب نسبت به زنان و تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان و خانواده با تأکید بر جایگاه مادری از اهداف همایش فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد است.

نقد رویکرد غرب نسبت به زنان از اهداف همایش «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» است

 به گزارش قدس آنلاین، علی سروری مجد در نشست خبری همایش «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» که در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه مرکز اسناد آستان قدس رضوی بازوی اجرای این همایش است، اظهار کرد: یکی از نکات مطرح شده در کمیته علمی مدفون بودن بانو گوهرشاد در هرات است بنابراین پسندیده است که از همسایه شرقی خود دعوت کرده تا شخصیت‌های افغانستان نیز درگیر این موضوع شوند.

وی ادامه داد: به دلیل مدفون بودن بانو گوهرشاد در افغانستان اولین کانون فرهنگی که می‌تواند در این زمینه مشارکت علمی داشته باشد به طور قطع همسایه ما است بنابراین از شخصیت‌های افغانستانی حاضر در ایران برای حضور در کمیته علمی استفاده شده است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با بیان اینکه هشت هدف برای مقالات و سخنرانی‌ها در نظر گرفته شده، تشریح کرد: گفتمان‌سازی در خصوص معرفی جایزه جهانی گوهرشاد و بازخوانی زندگانی و فعالیت‌های بانو گوهرشاد دو هدف از اهداف هشت‌گانه است.

سروری مجد افزود: بازشناسی تأثیرات فرهنگی و تمدنی اقدامات بانو گوهرشاد دل تاریخ اسلام و منطقه و بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام و منطقه دو هدف دیگر از این اهداف مورد نظر است.

وی اضافه کرد: نقد رویکرد غرب نسبت به زنان، جایگاه زن در اسلام و تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان و خانواده با تأکید بر جایگاه مادری از دیگر اهداف این همایش است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه رزومه‌های بانوان فرهیخته و نیکوکار از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری می‌شود، گفت: امکان معرفی افراد فرهیخته و نیکوکار از طریق بارگذاری روزمه  در سایت نیز امکان‌پذیر است.

سروری مجد در ادامه تأکید کرد: با مراکز مختلفی که ممکن است شناخت و ارتباطی با بانوان نیکوکار داشته باشند هم مذاکراتی صورت گرفته که مجموع این روزمه‌ها هر سال به دست ما می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی شامل بانوان نیکوکار و فرهیخته در این هشت محور تهیه شده، بیان کرد: این روزمه‌ها توسط کمیته داوری متشکل از حدود 14 نفر از فرهیختگان و صاحب‌نظران در چند مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یادآور می‌شود، همایش «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» صبح فردا در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.