۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 601951

یکی از ادعاهای وزیر خارجه جدید آمریکا در نطق دو روز پیشش این بود که ایران موجب ترویج تروریسم در سوریه شده و به همین دلیل این کشور تبدیل به منطقه کشتار شده است. آیا پمپئو درست می‌گوید؟ با بررسی چند محور می‌توان فهمید که حضور کدام کشور موجب تشدید تروریسم در سوریه و افزایش کشتار شده است.

یکی از ادعاهای وزیر خارجه جدید آمریکا در نطق دو روز پیشش این بود که ایران موجب ترویج تروریسم در سوریه شده و به همین دلیل این کشور تبدیل به منطقه کشتار شده است. آیا پمپئو درست می‌گوید؟ با بررسی چند محور می‌توان فهمید که حضور کدام کشور موجب تشدید تروریسم در سوریه و افزایش کشتار شده است.

■ نحوه حضور دو کشور در سوریه
بعد از آنکه شورش‌ها در جنوب سوریه (مرز شمالی اردن و اسرائیل) شروع شد، خیلی زود با حمایت دو همسایه جنوبی به جنگ داخلی در این کشور تبدیل شد. دولت تجربه کافی در برخورد با شورش‌های گسترده را نداشت و دمشق در آستانه سقوط قرار گرفت. اگر دمشق سقوط می‌کرد، چند احتمال وجود داشت؛ یا سرنوشت سوریه شبیه آنچه در افغانستان اتفاق افتاد می‌شد و گروه‌های مسلح، پایتخت را تصرف می‌کردند و این آغاز ناامنی ماندگار در این کشور بود، یا شبیه آنچه امروزه در لیبی رخ داده است و در عمل هیچ گروهی نمی‌توانست به قدرت اول تبدیل شود. اگر این می‌شد بیشتر از همه به نفع اسرائیل بود اما این نشد. در همین زمان فرماندهان سپاه قدس کشورمان به دمشق سفر و در گفت‌وگویی با بشار اسد او را متقاعد کردند حضور مستشاری ایران را بپذیرد. اسد پذیرفت و از ایران درخواست کرد به مردم این کشور برای مقابله با جنگ داخلی کمک کند.  در سمت مقابل آمریکایی‌ها چگونه وارد سوریه شدند؟ آنها در ابتدا از شورشی‌های مسلح حمایت و به‌کمک واسطه‌های خود در ترکیه و اردن آن‌ها را به آخرین سلاح‌های روز تجهیز کردند. پس از آن مفتی‌های بی‌خرد سعودی را وادار کردند شورش در سوریه را از فاز نارضایتی‌های اجتماعی- سیاسی وارد فاز مذهبی کنند، در مرحله بعد مسلمانان متحجر از سراسر دنیا را به سوریه فرستادند و آنگاه خودشان در ژست پلیس خوب برای مقابله با تروریسم، بدون اجازه دولت مرکزی سوریه، ائتلاف تشکیل دادند و وارد سوریه شدند.

■ ایران و آمریکا حامی چه کسانی هستند؟
هنوز هم سازمان ملل اسد را به عنوان تنها فرد مسئول در سوریه می‌شناسد و نماینده‌ای که او در سازمان ملل تعیین کرده است، نماینده قانونی این کشور در سازمان ملل است. به‌عبارت دیگر حتی اگر فرض بر غیر مشروع بودن شخص اسد باشد، باز هم ساختار سیاسی حاکم بر سوریه، یک ساختار قانونی و پذیرفته است. ایران بارها اعلام کرده به درخواست دولت رسمی سوریه وارد این کشور شده است و هدفش حمایت از این دولت که دولت مردم سوریه است می‌باشد.
اما آمریکایی‌ها چرا در سوریه هستند؟ طبق آنچه خودشان در ابتدای درگیری‌ها اعلام کردند، هدفشان از حضور تغییر نظام در سوریه بود اما به مرور زمان از این خواسته خود کوتاه آمدند و تنها به تغییر بشار اسد قانع شدند. امروز اما مردم سوریه در مبارزه با تروریسم داخلی متحدتر شده‌اند و آمریکا دیگر امیدی حتی برای تغییر بشار نمی‌بیند بنابراین شمشیر را علیه حامیان مردم سوریه کشیده است. قطعا اگر موفق به مقابله با ایران شود سراغ روسیه خواهد رفت.

■ چه کسی تروریست‌ها را به سوریه آورد؟
کدام کشور پای تروریست‌های خارجی را به سوریه باز کرد؟ پای داعش با حمایت کدام کشورها به سوریه باز شد؟ یا اگر بخواهیم از منظری دیگر به این ماجرا نگاه کنیم، نیروهای شبه‌نظامی تحت امر ایران که فاطمیون، زینبیون و حیدریون هستند تروریست هستند یا نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت غرب که جبهه‌النصره و جیش‌الاسلام و جیش‌الاحرار و داعش هستند؟ تصاویر و کلیپ‌های وحشیانه کدام گروه بیشتر در فضای مجازی منتشر شده است؟ اساساً پشیمان شدن آمریکا و حضورش در قالب ائتلاف ضدداعش برای مقابله با نیروهای تحت حمایت کدام گروه بوده است؟ این روزها که سنگرهای مقاوم شده تروریست‌ها در جنوب دمشق به دست مقاومت می‌افتد سلاح‌های مدرن کدام کشورها در آن‌ها پنهان شده است؟
تنها یک نگاه کوتاه به آنچه در چندسال گذشته در سوریه رخ داده است مشخص می‌کند مسئول همه اتفاقات آمریکا و کشورهای غربی هستند که به امید براندازی دولت سوریه شورش‌های اجتماعی-‌سیاسی این کشور را وارد فاز مسلحانه و براندازی کردند و پس از آن بر ماندگاری شورش‌ها اصرار داشتند. چرا که تنها راه حفاظت از امنیت اسرائیل را در وجود ناامنی در منطقه می‌دانند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.