بخشش گناهان توسط خداوند یکتا و ازبین رفتن حجابها بین انسان وخداوند عالمیان از جمله موهبت هایی است که دراین ماه شامل حال بندگان می شود بنحوی که طبق بیان نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها انکساری در انسان به وجود می آید که از برکات ماه مبارک رمضان به شمار می رود که منجر به افزایش نزدیکی انسان به خداوند عالمیان می شود. در روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام آمده که خداوند متعال ماه مبارک رمضان را میدان مسابقه ای برای سبقت گرفتن بندگان از هم در رسیدن هر چه بیشتر به خدای یکتا قرار داده بنحوی که پایان این مسابقه رسیدن به رضوان الهی است، رضوان الهی پاداش انسانی است که دراین ماه بندگی واطاعت خداوند را پیشه کرده است.

انس با خدا موهبت معنوی ماه مبارک رمضان است

قدس آنلاین- حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی مدرس سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت وتفاوت برخی از زمانها نسبت به سایر ایام به قدس آنلاین گفت: در میان زمانها برخی از اهمیت فوق العاده تری نسبت به سایر ایام برخوردار است به نحوی که برخی روزها و شبها نسبت به سایر روزها و شبها برگزیده تر است. مثلا درخصوص برخی شبها در روایات اسلامی بر مبارک بودن شب نیمه شعبان که دعا درآن به استجاب می رسد، شب بیست وهفتم ماه مبارک رجب، شبهای جمعه و شبهای قدراشاره شده که از شبهای برگزیده سال به شمار می روند و خداوند سبحان به این شبها به صورت ویژه نظر دارد.

این کارشناس دینی درخصوص سایر زمانها  بخصوص ماه های برگزیده سا از سوی خدای یکتا عنوان کرد: در روایات حتی  بعضی از ساعتها نیز به عنوان ساعات برگزیده ذکر شده اند که از آنجمله می توان به ساعت قبل از اذان روز جمعه، اذان مغرب، روز جمعه، سحرها؛ روز عید غدیرو عید فطراشاره کرد. در خصوص ماه های برگزیده نیز باید گفت سه ماه رجب، شعبان و رمضان از جمله ماه های برگزیده ای به شمار می روند که  ابواب رحمت الهی دراین ماه به روی عباد باز است بنحوی که در روایات براین موضوع تاکید شده که هر شب در ماه رجب ملکی ندی می دهد که هر کسی در امشب با خدا سخن بگوید دعای او مستجاب است واین مساله در ماه شعبان به گونه دیگری ودر ماه مبارک رمضان به اوج خود می رسد. در روایات دینی به صراحت به این موضوع اشاره شده که از شب اول ماه مبارک رمضان درهای آسمان به روی بشر باز وتا آخر ماه بسته نمی شود، گناه دراین ماه سوزانده می شود و اثار وبرکات مادی و جسمی آن در زندگی بشر دیده می شود بنحوی که روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با تاکیدات علم پزشکی روز تاثیر قابل توجهی بر سیستم گوارشی بدن به جای می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی مدرس سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم درخصوص آثار معنوی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: موضوع روزه نه تنها بر پیامبر اکرم وبر مسلمانان واجب بوده بلکه در اقوام وادیان دیگر نیز وجود داشته، هر چند که به شکل اسلامی آن نبود است اما در میان ادیان دیگر وجود داشته است. بخشش گناهان توسط خداوند یکتا و ازبین رفتن حجابها بین انسان وخداوند عالمیان از جمله موهبت هایی است که دراین ماه شامل حال بندگان می شود بنحوی که طبق بیان نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها انکساری در انسان به وجود می آید که از برکات ماه مبارک رمضان به شمار می رود که منجر به افزایش نزدیکی انسان به خداوند عالمیان می شود. در روایتی از  امام حسن مجتبی علیه السلام آمده که خداوند متعال ماه مبارک رمضان را میدان مسابقه ای برای سبقت گرفتن بندگان از هم در رسیدن هر چه بیشتر به خدای یکتا قرار داده بنحوی که پایان این مسابقه رسیدن به رضوان الهی است، رضوان الهی پاداش انسانی است که دراین ماه بندگی واطاعت خداوند را پیشه کرده است.

وی اولویت روزه داری را اینگونه تشریح نمود: موضوع روزه داری در ماه مبارک رمضان  از جمله مسائل مهمی است که نباید آن را تنها به روزه داری شکم ربط داد چرا که دامنه روزه ابعاد مختلفی از موضوعات اخلاقی وایمانی را در بر می گیرد بنحوی که نه تنها شکم بلکه سایر اعضا  و جوارح بدن نیز باید روزه دار باشد. در تاریخ آمده عده ای جوان از برابر پیرمردی که در ماه مبارک رمضان در حال خوردن غذایی بود رد شدند وبا تمسخر از وی پرسیدند مگر روزه نیستی که پیرمرد در پاسخ آنها اقرار به روزه داری کرد؛ جوانان با اعتراض به او متذکر شدند که چگونه روزه داری درحالی که غذا می خوری، آن پیرمرد در پاسخ آنان گفت:  گوشم روزه است چون سخن باطل نمی شنوم، چشمم روزه است چرا که به نامحرم نگاه نمی کنم، زبانم روزه است چرا که دروغ؛ تهمت وغیبت را برآن روا نمی دارم ودیگران را مورد تمسخر قرار نمی دهم وبا آن دل دیگری را نمی شکنم وحق کسی را از بین نمی برم بنابراین تنها دهانم به لحاظ بیماری وعذر شرعی روزه نیست، این  مثالهای روشن بیانگر آن  است که روزه داری تنها به نخوردن ونیاشامیدن نیست بلکه زمانی روزه داری مصداق حقیقی می یابد که همه اعضا وجوارح انسان روزه دار باشد نه فقط شکم ودهان انسان.

این کارشناس دینی در پایان ضرروت های مورد نیاز روزه داران را در ماه مبارک رمضان  اینگونه تشریح نمود: توجه به چند مطلب درماه مبارک رمضان  الزامی است، خواندن نماز شب یا نماز اول وقت در سحرهای ماه مبارک، انس با قرآن وختم قرآن در هر دهه از ماه مبارک، انس با نیمه شب های ماه مبارک که ختم به نماز شب می شود ولو خواندن سه رکعت آخر نماز شب بسیار مورد توجه و ضروری است. حضور در محافل انس و تذکر که عبارت است از سخنرانی، مناجات وروضه نیز تاکید می شود. انس با کلمات معصومین و قران در قلب و وجود انسان وتاثیر آن در ماه مبارک رمضان مسلما به سایر ماه های سال تعمیم داده می شود. توجه به انس بیشتر با قرآن وادعیه دراین ماه روح را زلال و وابستگی انسان را به دنیا کاهش می دهد از این رو تاکید برافزایش انس با قران وادعیه رسیده از سوی مسوولین بسیار ضروری وحیات بخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.