مسئول برگزاری آیین کوچه گردان عاشق در مشهد از برگزاری همایش و آیین کوچه گردان عاشق در شب‌های ۱۹ و ۲۳ ماه رمضان خبر داد .

هشتمین آیین کوچه گردان عاشق در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، نرگس قدمگاهی، با اشاره به فعالیت جمعیت امام علی(ع) در حوزه‌های پژوهشی و اجرایی در حاشیه شهر مشهد، بیان کرد: ما به دلیل پیشینه فعالیت، شناخت وسیعی نسبت به معضلات این منطقه داریم و براساس این شناخت، فعالیت‌مان را سازماندهی و برنامه‌ریزی می کنیم.

وی با اظهار این مطلب که فقر تنها مربوط به جنبه اقتصادی نیست و دارای ابعاد مختلفی است، توضیح داد: عوامل متعددی از جمله معضلات حقوقی مانند نبود قوانین حمایتی و بازدارنده در مورد معضل کودک آزاری و نبود سازوکارهای قانونی برای فاقدین اوراق هویت از مشکلاتی است که در حوزه حقوق باید پیگیری شود.

وی با این توضیح که نگاه جمعیت امام علی(ع) به فقر و حاشیه نشینی، نگاه خیریه‌ای نیست، ادامه داد: نگاه جمعیت، نگاهی مبتنی بر عزت نسان و توانمندسازی خانواده‌های حاشیه نشین از یک سو و از سوی دیگر رویکردی انتقادی و اعتراضی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و فقدان عدالت اجتماعی است؛ از همین رو ما رویکردی ساختاری به معضلات داریم و معتقدیم این معضلات باید به صورت ریشه‌ای حل شود نه اقدامی انجام شود که نقش یک مسکن موقت باشد.

آیین کوچه گردان عاشق برای نوزدهمین سال اجرایی می‌شود

قدمگاهی همچنین از برگزاری همایش و آیین کوچه گردان عاشق در شب‌های ۱۹ و ۲۳ ماه رمضان خبر داد و بیان کرد: طرح کوچه گردان عاشق قدیمی‌ترین طرح جمعیت است که سابقه‌اش در کشور به ۱۹ سال می‌رسد و در مشهد برای هشتمین سال است که انجام می‌شود.

مسئول برگزاری آیین کوچه گردان عاشق در مشهد در همین راستا اضافه کرد: در آیینی که هفته آینده و در شب‌های ۱۹ و ۲۳ اجرا می‌شود، ۴۲۰ کیسه مواد غذایی در حاشیه شهر و روستاهای اطراف مشهد که شناسایی شده‌اند، توزیع می‌شود.

قدمگاهی با اظهار اینکه هدف از آیین کوچه گردان تنها برطرف کردن نیازها نیست، ادامه داد: کیسه‌های غذا راهی است برای ورود ما به خانه‌ها و ارتباط با خانواده‌ها تا بتوانیم مشکلات دیگر آنان را شناسایی و پیگیری کنیم همان‌طور که با اجرای این طرح در سال‌های گذشته، مشکلات درمانی، آموزشی و ... تعداد قابل توجهی از خانواده های ساکن در محلات محروم را پیگیری کرده‌ایم.

قدمگاهی با درخواست همکاری از رسانه‌ها برای اطلاع رسانی و مطالبه گری نسبت به معضلات حاشیه شهر، ابراز کرد: ما به عنوان سازمانی مردم نهاد هر اندازه هم که نیرو داشته باشیم، نمی‌توانیم هم ارسال کمک داشته باشیم، هم اطلاع رسانی داشته باشیم و هم مطالبه گری کنیم؛ به همین خاطر کمک رسانه‌ها برای رساندن صدای اقشار محروم اجتماع به گوش ارگان‌های حاکمیتی ضروری و حیاتی است.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر درباره مشکلات حاشیه شهر اطلاع رسانی فراگیر و مستمر صورت گیرد به تدریج می‌تواند باعث شکل گیری مطالبه عمومی برای حل معضلات اجتماعی شود.

ضرورت همکاری رسانه‌ها برای حل معضلات حاشیه شهر

بهاره پاکدل، مسئول شناسایی و مددکاری جمعیت امام علی(ع) مشهد نیز با تأکید به تأثیر قابل توجه همکاری رسانه‌ها در معرفی معضلات و کمک برای حل آن‌ها از طریق حضور در محله‌های حاشیه‌ای و برقراری ارتباط با مردم، به ارائه گزارشی از این معضلات در برخی محله‌ها پرداخت و بیان کرد: فقر به عنوان یک معضل عمده، ناشی از مهاجرت‌ از روستا به حاشیه شهر، خشکسالی و بیکاری است اما آثار آن تنها به بعد اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه مشکلات دیگری مانند اعتیاد، جنین معتاد، کودکان و زنان معتاد و ... را به وجود می‌آورد.

وی به برخی از معضلات روستای همت‌آباد پرداخت و گفت: نبود آب شرب و لزوم مراجعه به منبع آب و ناتوانی در خریداری آب باتوجه به وضعیت مالی مردم، وجود کارگاه‌های تفکیک زباله و کارکردن کودکان در سن پایین و در معرض آلودگی‌های مختلف بودن، مسمومیت، دستمزدهای پایین کار در این کارگاه‌ها و نبود امکانات اولیه زندگی، از جمله معضلات این روستا در نزدیکی مشهد است.

پاکدل عنوان کرد: کار کودکان و بانوان در کارگاه‌های شیشه‌پزی و سروکار داشتن با مواد مذاب و خرده شیشه‌ها، توزیع مواد مخدر به صورت علنی و اعتیاد در بین کودکان و معضل مادران معتاد از دیگر مشکلات روستای همت آباد است که در سخنان مسئول شناسایی و مددکاری جمعیت امام علی(ع) مشهد مطرح شد.

وی در ادامه به تبیین برخی مشکلات روستای شهرآباد در دو کیلومتری شمال شهر مشهد و جاده میامی پرداخت و عنوان کرد: مشکل آب شرب، وضعیت نامناسب بهداشتی منبع آب و تأخیر در تأمین آب روستا، کوچه‌های خاکی که باعث ایجاد آلودگی و گل‌ولای می‌شوند، نبود امکانات حمل و نقل و وجود تنها یک خط اتوبوس که فقط یک بار در روز اقدام به جابه‌جایی مردم روستا می‌کند، وجود تنها یک مرکز بهداشت که فقط یک روز در هفته فعال است، عدم امکان تحصیل در مقطع بعد از راهنمایی که موجب ازدواج زود هنگام دختران می‌شود، نبود توان مالی برای اعزام فرزندان برای تحصیل، نبود مرکز فرهنگی، حضور گسترده کودکان فاقد اوراق هویت، از مشکلاتی است که مردم در روستای شهرآباد با آن مواجه‌اند.

پاکدل در ادامه به معضلات مشابهی در روستای سالارآباد اشاره و درباره دیگر مشکلات این منطقه بیان کرد: ۷۰۰متر جاده خاکی که مانع حضور معلمان در این روستا می‌شود، مشکل آب شرب، وجود کوره‌های آجرپزی و کارکردن کودکان و بانوان حتی باردار در آن‌ها با وجود نبود امکانات اولیه بهداشتی و فعالیت پنهانی این کوره‌ها و کارگاه‌های مشابه از مشکلات این منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه راهکار حل این مشکلات تنها تعطیل کردن این کارگاه‌ها نیست، اظهار کرد: در کنار این امر باید بستری فراهم شود تا امکانات اولیه و زمینه رسیدن آنان به حقوق طبیعی فراهم شود.

براساس گزارش وی، زمین‌ها رها شده که به مکانی برای حضور معتادان، تجمیع حشرات، زباله و آلودگی‌ها تبدیل شده است، بازی کردن کودکان با پای برهنه در این زمین‌ها که باعث بیماری و آلودگی می‌شود و نبود فضای سبز و مکانی برای تفریح کودکان از دیگر مشکلات منطقه سالارآباد است.

پاکدل همچنین با اشاره به پلمب خانه‌های پاتوق در مناطق حاشیه شهر و روستاهای اطراف مشهد، تأکید کرد: این اقدام به نظر یک‌طرفه صورت می‌گیرد چراکه پلمب خانه‌ها باعث می‌شود تا کودکان و خانواده‌ها از خانه خودشان خارج شوند و مکانی برای زندگی نداشته باشند، به روستاهای دیگر مهاجرت کنند یا در در طول مدت پلمب بودن، در چادرها زندگی کنند که خود بستری برای اعتیاد به وجود می‌آورد.

یادآور می‌شود، همایش و آیین کوچه گردان عاشق، در شب‌های ۱۹ و ۲۳ ماه مبارک رمضان توسط جمعیت امام علی(ع) مشهد از ساعت ۱۸ تا ۲۴ در مکان فرهنگسرای غدیر واقع در چهارراه رستمی، همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.