قدس انلاین : مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی با اشاره به بافت 9 درصد فرش کشور در خراسان شمالی گفت: شهرک تخصصی فرش و منسوجات دستباف در بجنورد با هدف توسعه این صنعت در استان راه اندازی میشود.

تولیدسالانه 400 هزار مترمربع فرش در خراسان شمالی

 به گزارش قدس انلاین از بجنورد ،محمد رضا باقری تصریح کرد: به منظور ایجاد موزه فرش دستباف، در توافق با میراث فرهنگی استان، زمینی برای احداث این موزه به صورت رایگان واگذار شده است تا فعالیت اجرایی برای احداث موزه آغاز شود.
وی همچنین با بیان اینکه واگذاری زمین به سازمان فنی و حرفه ای به منظور ساخت ساختمان آموزشی صنایع دستی نیز با هدف توسعه این صنعت صورت گرفته است، اضافه کرد: بازارچه صنایع دستی برای معرفی و فروش این هنر بومی استان نیز ایجاد میشود.
باقری همچنین با اشاره به طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان گفت: در حال حاضر مطالعات طراحی منطقه ویژه اقتصادی شهر بجنورد با کاربری تجاری؛ صنعتی و آموزشی از طریق مشاور در دست اجرا قرار دارد و ارزیابی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی نیز انجام شده است و برای تائیدیه به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال شد.
وی با بیان اینکه این طرح نیاز به 20 میلیارد تومان اعتبار دارد و برای آغاز فاز اول این طرح در سال 91 به حداقل پنج میلیارد تومان اعتبار برای واگذاری پروژه به پیمانکار و عملیاتی شدن این طرح نیاز است، بهره مندی سرمایه گذاران و صاحبان صنایع از حمایتها و تسهیالت مالی و قانونی دولت از جمله ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارداتی با حداقل تشریفات اداری از مزیت مناطق ویژه اقتصادی برشمرد.
وی اضافه کرد: در این شهرک واحدهای موزه فرش با زیربنای دو هزار و 500 مترمربع، کارگاههای تهیه مواداولیه فرش دستباف با زیربنای 17 هزار و 240 مترمربع، بازارچه، انبار و واحدهای تجاری در مجموع با زیربنای چهارهزار و 530 مترمربع و نیز ساختمان آموزشی و اداری با زیربنای هزار مترمربع احداث خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر حدود 21 هزار بافنده فرش دستباف در خراسان شمالی فعالیت میکنند و در این استان 108 تعاونی ثبت شده قالیبافی وجود دارد و سالانه نیز حدود 400 هزار مترمربع فرش دستباف تولید میشود. همچنین حدود 9 درصد فرش دستباف کشور توسط هنرمندان خراسان شمالی بافته میشود.
 انتهای خبر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.