... فرقی نمی‌کند! چه اسرائیلی‌ها راست بگویند و وزیر سابق شان برای ایران جاسوسی کرده باشد و چه بازی خبری - اطلاعاتی به راه انداخته باشند و بخواهند به جهانیان بگویند ایرانی‌ها دارند در همه کشورهای جهان جاسوس استخدام می‌کنند. در هر حال هر دو سرِ ماجرا انگار به ضررشان تمام می‌شود و به قول برخی از شبکه‌های خبری این ماجرا نشان از قدرت اطلاعاتی ایران دارد.

به گزارش قدس آنلاین، بنابراین ما هم در مطلب امروز به جای پرداختن به قدرت و ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی کشورها، طبق معمول سراغ سوژه و شخصیت اصلی ماجرا یعنی «گونن سِگِو» می‌رویم. البته توقع نداشته باشید بتوانیم جیک و پوک زندگی آدمی را که حدود دو دهه پیش به وزارت رسیده و تا پیش از دستگیری، هزار و یک کار دیگر جز جاسوسی از او سر زده،روی دایره بریزیم و یا وارد بازی‌های جناحی بشویم و مثلاً مشخص کنیم آقای جاسوس از جمله اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان ساکن سرزمین‌های اشغالی بوده است! 

■ پزشک، خلبان یا کشاورز؟
خبرش را دو روز پیش خبرگزاری‌های داخلی و خارجی اعلام کردند. اطلاعیه اصلی را اما «شین بت» یا همان سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صادر کرده بود. در این اطلاعیه آمده بود: «گونن سگو از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایران به کار گرفته شده و به عنوان مأمور آن‌ها فعالیت کرده است». دادستانی ناحیه بیت المقدس هم اعلام کرد: اتهام سگو «جاسوسی علیه اسرائیل و انتقال چندین پیام مهم به دشمن» است. «گونن سگو» در سال 1956 در «کریات موتزکین» از شهرهای استان «حیفا» به دنیا آمده و حالا 62 سال دارد. اطلاعاتی که سایت‌های مختلف درباره او و دوران جوانی او داده‌اند، خیلی روشن و شفاف نیست. هرچند در دانشگاه پزشکی خوانده و برخی‌ها او را پزشک متخصص اطفال می‌دانند، اما سابقه حضور در ارتش اسرائیل را هم دارد. یعنی جز خدمت نظام اجباری، می‌گویند در دوره خلبانی نیروی هوایی هم حضور داشته است. البته نمی‌دانیم این دوره را با موفقیت به پایان می‌برد یا اینکه آن را ناتمام رها می‌کند و سراغ پزشکی می‌رود.

■ نماینده و وزیر جوان
«سگو» علاوه بر تخصص هایی که گفتیم، سوابق دیگری هم دارد! سال 1990یعنی پیش از اینکه نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی شود هم در حزب «اوتماز» فعالیت سیاسی می‌کند و هم به کارهای کشاورزی مشغول است! البته پس از اینکه به عنوان جوان‌ترین نماینده به مجلس راه پیدا می‌کند با بنیانگذار حزب «اوتماز» اختلاف نظر پیدا کرده و با دیگر همفکرانش جناح سیاسی تازه‌ای را به راه انداخته و تبلیغات زیادی پیرامون افکارشان به راه می‌اندازند و مدعی اصلاح قانون اساسی و تغییر اختیارات دولت می‌شوند. یک سال پس از این ماجرا «سگو» آن قدر سرشناس و سیاسی شده است که با وجود تخصص پزشکی و سررشته داشتن در کشاورزی توسط «اسحاق رابین» به عنوان «وزیر انرژی و زیرساخت» معرفی می‌شود.  

■ دون پایه
هرچند برای این مطلب تیتر«جاسوس عالی رتبه» را انتخاب کرده‌ایم اما رفتارهای سیاسی و غیر سیاسی«سگو» در سال‌های پس از وزارتش بیشتر از اینکه به جاسوسی عالی رتبه شبیه باشد به خلافکاری دون پایه می‌ماند. در پرونده او می‌توانید مواردی از این قبیل را مشاهده کنید: تلاش برای قاچاق 30 هزار قرص روانگردان از هلند در پوشش واردات قرص دیابت... جعل گذرنامه دیپلماتیک که این دو مورد سبب شد دو سال آب خنک بخورد...سوءاستفاده از کارت اعتباری...یعنی با وجود اینکه اعلام کرده بود کارت اعتباری‌اش به سرقت رفته، دوربین‌های نظارتی تصاویر او را در هنگ کنگ ضبط کردند در حالی که دو بار با کارت اعتباری خود پول برداشت کرده بود! این مورد هم برای او چند ماه حبس و جریمه نقدی را به دنبال داشت که بعدها توانست حکم جریمه نقدی را هر طور هست لغو کند.

■ تجارت، طبابت و...
پس از بازنشستگی در سال 1996، سیاست را رها کرده و در گروه «آیزنبرگ» که در واقع یک شرکت تهیه و تولید مواد شیمیایی بود، مشغول به فعالیت شده بود. همان زمان هم پس از سفرهایی که از سوی این شرکت به چین و چند کشور دیگر داشت از سوی رسانه‌ها و برخی احزاب اسرائیلی متهم شد که در زمان وزارت در زمینه برخی مجوزهای ساخت پالایشگاه و... کارهای خلاف قانون انجام داده و از جایگاه خود سوءاستفاده کرده است. البته این پرونده در پلیس اسرائیل بایگانی شد و هیچگاه پیگیری نشد و حالا که تشت جاسوسی‌اش به زمین افتاده ممکن است کسی پیدا شود و این پرونده را هم از بایگانی خارج کند.
وزیر پیشین در سال 2007 پس از آزادی از زندان در حالی که پروانه پزشکی‌اش لغو شده، این بار به عنوان پزشک و تاجر سر از نیجریه در می‌آورد تا هم طبابت کند و هم تجارت! همه اتهام‌های مربوط به جاسوسی او هم در ظاهر به این دوره مربوط می‌شود و احتمال دارد ربطی به دوران وزارتش نداشته باشد.

■ استخدام شده بود
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی نخستین تماس «سگو» با ایرانی‌ها در سفارتخانه ایران در نیجریه اتفاق افتاده و پس از آن توسط وزارت اطلاعات ایران استخدام و تبدیل به یکی از نیروهای اطلاعاتی ایران شده است! منابع رژیم صهیونیستی معتقدند انتقال اطلاعات به منابع ایرانی در مورد بخش انرژی رژیم صهیونیستی، مکان‌های امنیتی و ساختمان‌های اسرائیل و همچنین هویت مقامات شاغل در سازمان‌های امنیتی و سیاسی رژیم اسرائیل و... از جمله اتهام‌های آقای وزیر سابق است. در ضمن گفته می‌شود که «سگو» برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز، با اتکا به سوابق سیاسی خود با اسرائیلی‌های شاغل در بخش‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک ارتباط برقرار می‌کرده و با این ادعا که منابع ایرانی در واقع تاجر و بازرگان هستند، تلاش می‌کرده تا بعضی از آن شهروندان را به منابع ایرانی متصل کند! 

■ داریم براتون!
در حالی که مقام‌ها و منابع ایرانی بر اساس قوانین نانوشته اما مرسوم اطلاعاتی در این باره سکوت کرده‌اند، اسرائیلی‌ها هر روز بیشتر بر آتش این جاسوس بازی می‌دمند. آن‌ها روز گذشته اعلام کردند «سگو» با وجود همه خلافکاری‌های سابق، در سال 2016 توانسته بود موافقت وزارت بهداشت اسرائیل را برای بازگرداندن مجوز طبابت جلب کند و همچنین به دلیل فعالیت‌های مثبت در سایر کشورها از بخش امنیتی وزارت خارجه لوح تقدیر دریافت کند! در ایران اما فقط برخی رسانه‌ها هستند که واکنش پر رنگی به اخبار جاسوسی «سگو» نشان داده‌اند. «الکوثر» در این باره با تیتر«قدرت اطلاعاتی ایران و ضعف امنیتی رژیم اسرائیل» نوشت: «... او در جلسات بازجویی اعتراف کرده است که با مقام‌های ایرانی در ارتباط بوده است اما مدعی شده است که این کار را برای کمک به اسرائیل انجام داده است...همه این‌ها در حالی است که پیشتر توییتر منتسب به موساد طی توییتی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی ایران ادعا کرده بود از هر 50 پاسدار حاضر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفر جاسوس اسرائیل است»!
کاربران ایرانی فضای مجازی هم البته این ماجرا از چشمشان دور نمانده است. جالب‌تر از همه واکنش ها، پست یک کاربر است که نوشته: «کار از موشک، جواب موشک گذشته... دیگه عصرِ جاسوس جواب جاسوس هستش، حالا کجاشو دیدید، باز داریم براتون»!  

انتهای پیام/

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.