قدس انلاین: استاندار خراسان رضوی گفت: 40 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی مجموعه شادیاخ در سفر رئیس جمهور به‌نیشابور اختصاص یافت.

اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی مجموعه شادیاخ در سفر رئیس جمهور به‌نیشابور
به گزارش  روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در جریان دیدار معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: مجموعه‌های فرهنگی – تاریخی شادیاخ، عطار و خیام نیشابور باید با حفظ استانداردها و شاخص‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساماندهی و بازپیرایی شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در نظر داریم، این مجموعه‌ها را با همه ملاحظات و شاخص‌های تاریخی برای استفاده مردم از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این خطه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم بزرگان و شخصیت‌های برجسته علمی، تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی و نیز آثار تاریخی را به‌درستی به‌نسل قدیم و جدید معرفی کنیم، افزود: امروز مردم، خیام را به‌اشعارش می‌شناسند، در حالی که او کمترین مدت از عمر خود صرف سرودن شعر کرده و ببش از آن منجم و ریاضی‌دانی برجسته بوده است.

رشیدیان عنوان کرد: امروز با ایجاد افلاک‌نما در این منطقه و برخی اقدامات دیگر تلاش ما بر آن است تا هویت علمی حکیم عمر خیام را که در تاریخ مدفون شده، خارج کنیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا، ساماندهی مجموعه تاریخی شادیاخ( یکی از محله‌های قدیمی نیشابور) با تمام ظرفیت‌های گسترده و قابل توجهی هم از جمله ضرورت‌ها است.

وی با بیان اینکه موزه خجند یک سوم منطقه شادیاخ ظرفیت تاریخی ندارد، اما به‌آن رسیدگی و توجه شده است؛ عنوان کرد:  باید این منطقه با همه ظرفیت‌های تاریخی ارزشمندش به‌گونه‌ای ساماندهی شود که هر فرزند این سرزمین و هر ایرانی در بازدید از این منطقه به‌تاریخ و فرهنگ و تمدن خود مباهات کند، منطقه‌ای که نماد شهرنشینی است.

رشیدیان تصریح کرد: در این راستا، با مجوزی که از رئیس‌جمهوری در جریان سفر اخیر به خراسان رضوی دریافت شد، تلاش ما بر آن است این ظرفیت تاریخی، فرهنگی و هویتی  را به‌گونه‌ای طراحی و اجرایی کنیم که فضا و مکانی در شان این ملت و مردم در منطقه ایجاد شده و جلوه‌ای از تاریخ و قدمت تمدنی منطقه باشد و تبدیل به‌یک اثر تاریخی شاخص از شهرنشینی این استان باشد.

وی ادامه داد: ما به‌بزرگانی چون حکیم عمر خیام و عطار نیشابور بدهکاریم و باید این شخصیت‌های برجسته را در کنار سایر ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی چون شادیاخ به‌نسل جوان و مردم بهتر معرفی کنیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: در سفر ریاست جمهوری علاوه بر 40 میلیارد تومانی که برای ساماندهی مجموعه شادیاخ و مانند آن تعیین شده، به‌منظور بازپیرایی مجموعه‌های خیام و عطار در نظر گرفته شده و امید است در این حوزه اقدام موثر و ماندگاری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.