دکتر علی اکبر خدایی گفت: در حال حاضر کالاهای مصرفی چیزی حدود یک چهارم از مجموع واردات قانونی کشور را شامل می شوند که به نظر می رسد آمار واقعی واردات ما بیش از این درصد و چیزی حدود ۴۰ درصد از میزان کل واردات باشد.

حدود ۴۰ درصد از کل واردات کشور کالاهای مصرفی است/ بخشنامه های ارزی دولت غیر عملیاتی است

دکتر علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با اشاره به این موضوع که عمده فعالیت های اتحادیه آبزیان در حیطه صادراتی است خاطرنشان کرد: به واسطه صادرات محور بودن فعالیت های اتحادیه  گرایش ما به سمت افزایش قیمت دلار است. تا آبان ماه سال ۹۶ تراز تجاری ما به شدت منفی بود یعنی صادرات ما در حد پایینی قرار داشت اما در  ۳ ماه آخر سال و از آغاز سال ۹۷ که دولت نیز مرتب در آمارهای خود این آمارها را اعلام می کند میزان صادرات ما افزایش یافته و وضعیت ماه های گذشته جبران شد.

خدایی در بیان دلایل افزایش صادرات اتحادیه آبزیان بیان داشت: دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت دلار است در واقع تاثیر قیمت دلار در افزایش صادرات موضوع کاملا روشنی است.

دبیر کل اتحادیه آبزیان در ادامه با اشاره به استدلال مدافعان ارز ارزان خاطرنشان کرد: این دسته از افراد معتقدند از آنجا که بخش قابل توجهی از نیازهای کشور از جمله اقلامی چون برنج، روغن، نهاده های دامی، کشاورزی و... وارداتی است کاهش نرخ دلار باعث ارزان شدن  کالاهای اساسی و ایجاد رفاه در جامعه می شود.

وی تراز تجاری منفی در اقتصاد را لزوما به معنای نقطه ضعف اقتصاد ندانسته و تصریح کرد: در حال حاضر کالاهای مصرفی چیزی حدود یک چهارم از مجموع واردات قانونی کشور را شامل می شوند که به نظر می رسد آمار واقعی واردات ما بیش از این در صد و چیزی حدود ۴۰ درصد از میزان کل واردات باشد چرا که کالاهایی مانند شکر یا ورق و ... در این محاسبات در ردیف کالاهای واسطه ای آمده در حالی که بخشی از این کالاها طبیعتا در ردیف کالاهای مصرفی قرار دارند.  

وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که اگر وارداتی هم صورت می گیرد این واردات به سمت واردات کالاهای سرمایه ای، ماشین آلات، کالاهای واسطه ای، مواد اولیه تولید و... سوق پیدا کند. لذا اگر واردات در خدمت تولید باشد نه تنها ایرادی ندارد بلکه ما از این واردات حمایت نیز می کنیم.

خدایی با اشاره به این موضوع که دولت باید واقعیت ها را به مردم بگوید اظهار داشت: واردات کالاهای اساسی در شرایط فعلی باید با ارز ۳۸۰۰ تومانی انجام و مازاد ارزی کشور نیز در بازاری شبیه بورس مدیریت و بر اساس عرضه و تقاضا به افراد متقاضی ارز تعلق بگیرد.

وی در پایان ضمن انتقاد از بخشنامه ها ارزی دولت این بخشنامه ها را غیر عملیاتی دانسته و افزود: امروز بیش از ۲۰ مورد شکاف در بخشنامه های دولت مشخص شده که افراد به ارز نیاز دارند اما این موارد در این بخشنامه ها دیده نشده است که از جمله دلایل ضعف مصوبات دولت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.