گمرک اعلام کرد:‌ صادرات انواع فلزات صرفا توسط واحدهای تولید کننده یا نمایندگان رسمی امکان پذیر است.

صادرات انواع فلزات صرفا توسط واحد تولیدی یا نماینده رسمی مجاز است +سند

به گزارش قدس آنلاین،صادرات انواع فلزات صرفا توسط واحدهای تولید کننده یا نمایندگان رسمی امکان پذیر است.

علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی این موضوع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: به پیوست تصویرنامه شماره ۶۰.۶۰۳۱۱ مورخ ۹۷.۰۳.۰۳ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و نامه‌های پیروی شماره ۶۰.۷۷۶۴۹ مورخ ۹۷.۰۳.۲۴ و شماره ۶۰.۸۴۷۹۸ مورخ ۹۷.۰۴.۰۳ آن وزارتخانه منضم به ۱۰ برگ فهرست پیوست آن، به همراه تصویر صورتجلسه مشترک مورخ ۹۴.۰۳.۰۸ ارسال و اعلام می‌گردد: با توجه به وصول نامه اصلاحیه مورخ ۹۷.۰۴.۰۳ (اشاره شده در بالا)، صادرات انواع فلزات (شامل کدهای طبقه‌بندی مندرج در پیوست ۲ فهرست ضمیمه نامه اصلاحیه شماره ۶۰.۸۴۷۹۸ مورخ ۹۷.۰۴.۰۳) صرفاً توسط واحدهای تولیدکننده آنها (مطابق لیست درج شده در همان فهرست پیوست ۲) یا نمایندگان رسمی (معرفی شده از طرف آنان) امکانپذیر می‌باشد. لذا به منظور اجرای این امر: 

۱- براساس صورتجلسه مذکور، پس از اظهار اقلام صادراتی اشاره شده در گمرک، اطلاعات اظهارنامه به صورت سیستمی به واحد ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع شده تا پس از اعمال کنترلهای لازم و صدور تائیدیه سیستمی برای صادرات، امکان ادامه فرآیند گمرکی مربوطه میسر شود.

۲- بدیهی است اعمال کلیه کنترلهای موضوع نامه‌های صدرالاشاره (اعم از واجد شرایط بودن صادرکننده، نگهداری سقف میزان سهمیه صادرات، احراز گواهی انجام تعهدات تاأمین نیاز داخل در بورس کالا و ...) بر عهده واحد ذیربط صدور تأییدیه صادرات (در وزارت صنعت، معدن و تجارت) خواهد بود.

ضمناً تا معرفی نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت دسترسی صدور مجوزها در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی (موضوع بند ۲ صورتجلسه مشترک فوق‌الذکر)، شایسته است نسبت به اخذ مجوز فیزیکی از وزارتخانه مذکور اقدام نمایند.

به گزارش فارس، پیشتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ممنوعیت مشروط صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر را اعلام کرده بود.

در این نامه وزیر آمده است:‌ پیرو مذاکرات قبلی، همانگونه که آگاه می‌باشید به منظور تقویت صنایع پایین دستی و حفظ تولید و اشتغال آنها، عرضه انواع فلزات در بورس کالای ایران براساس نرخ رسمی دلار انجام می‌شود. متاسفانه اخیراً افراد سودجو تمایل زیادی به خرید و صادرات این نوع محصولات نشان می‌دهند و عملاً این فرصت مفید تبدیل به تهدیدی جدی برای صنایع پایین دستی شده است.

لذا بدینوسیله اعلام می‌دارد از تاریخ ابلاغ این نامه صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگری چه به صورت شمش یااسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبدأ تولید آن ممنوع می‌باشد. لیست صادرات روزانه این قبیل کالاها باید به وزارت متبوع منعکس شود تا متعاقباً اظهارات صادرکنندگان در مورد گواهی مبدا تولید کالا مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد.

ضمناً برای محموله‌های ۱۰.۰۰۰ تن به بالا در مورد فولاد و ۱۰۰ تن به بالا در مورد فلزات رنگین (نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی و ...) حتماً باید گواهی‌های مربوط به مبدأ تولید، قبل از خروج کالا از ایران، توسط وزارت متبوع راستی آزمایی و تایید شود که این کار می‌تواند سیستمی انجام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.