یزد - مدیرعامل شرکت آبفار استان یزد گفت: بیش از ۷۰روستای استان شامل ۴۱هزار مشترک از آب انتقالی بهره مند هستند و این روزها این روستاها در وضعیت بحرانی بسر می برند.

 روستاهای استان یزد در وضعیت بحرانی قرار دارند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، محمد فاتحی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت :۵۲درصد جمعیت استان ازآب انتقالی بهره می برند  و قطعی مکرر آب انتقالی به استان شرایط بحرانی را برای روستائیان استان بوجود آورده و این شرکت برای تامین آب مورد نیاز این روستاها ازمنابع آبی که کیفیت مناسبی ندارند  تلاش کرده  طی ۲۴ساعت برای مشترکان روستایی آب فراهم سازد .

وی افزود: سمهیه آب انتقالی به استان ۴۰درصد کاهش داشته و اینکه آب انتقالی صرف کشاورزی و مصارف صنعتی می شود از پایه دروغ بوده است.

فاتحی تصریح کرد: روستاهای شهرستانهای اردکان، میبد، اشکذر، بافق، یزد ،بافق و مهریز از آب انتقالی استفاده می کنند و شرایط آبی استان از مرحله تنش گذشته و رارد مرحله بحرانی شده است.

مدیر آبفار استان یزد ادامه داد: سفره های آبهای زیرزمینی یزد - اردکان پایدارترین سفره آبی استان بوده و ازسالها ی قبل این دشت ممنوعه اعلام شده ولی آ استحصالی از آن  دارایEC۱۵۰۰ است و برداشت های بی رویه سطح  آب های زیر زمینی استان راکاهش داده  و همین موضوع بر کیفیت آبهای استان اثر گذاشته است .

وی تصریح کرد: روستاهایی که از آب انتقالی استفاده نمی کنند با بحران آب مواجه اند ودر شرایط سختی هستند که در حال حاضر ۲۰۰روستا درشهرستانهای تفت به وسیله تانکر آبرسانی می شود. 

افت سالانه منابع آبی زیر زمینی استان  بیش از ۴۰سانتی متر است 

وی افزود: افت سالانه منابع آبی زیر زمینی استان  بیش از ۴۰سانتی متر است، به عبارتی نه تنها کیفیت آبهای داخلی استان بلکه کمیت آنها نیز کاهش داشته، به طوری که از آبهای با  ای سی  معادل  ۴۰۰۰هم برای تامین آب بهداشتی روستائیان استفاده می شود  و آب شرب هم ازطریق تانکر استفاده می شود.

فاتحی با بیان اینکه صرفه جویی مهمترین راهبرد استان برای مقابله با خشکسالی دراین وضعیت است گفت: سرانه مصرف استاندارد برای روستاها ۱۴۰لیتر در روز و برای شهرها۱۸۰تا ۲۰۰لیتربوده  ولی با این حال در برخی از روستاهای استان به دلیل  ییلاقی بودن و مشترکان موقت در ایام تعطیلی تابستان این سرانه دو برابر تا ۲/۵برابر هم رسیده است.

 ۳۰مشترک پرمصرف روستایی شناسایی شده است

فاتحی ادامه داد: ۳۰مشترک پرمصرف روستایی از ابتدایی سال جاری شناسایی شده و در روستاهای ییلاقی و کوهپایه ای  به احتمال فراوان تابستان  باید جیره بندی را انجام  بدهیم.

وی خاطر نشان ساخت:۴۲۲منبع آبی در روستاها ی استان وجود دارد که براثر برداشتها ی بی رویه و خشکسالی های متمادی ۱۱۰منبع ازمدارخارج شده اند، بیش از ۱۸۰منبع آبی شامل چاه و چشمه با کاهش شدید آبدهی مواجه شده اند  و در معرض خشکسالی های متوالی قرار گرفته اند.

  ۱۰۸روستای استان فاقد تاسیسات آبرسانی هستند

معاون بهره برداری آبفار یزد هم در این نشست اظهارداشت: در حال حاضراز ۱هزارو ۱۹۴روستای استان  ۶۸۰روستا تحت پوشش شرکت آبفار هستند.

سید هادی موسوی افزود: از مجموع  روستاهای تحت پوشش این شرکت ۵۷۲روستا  دارای تاسیسات آبرسانی و ۱۰۸روستا فاقد این تاسیسات بوده  و به صورت سیار آبرسانی انجام می شود، در این شرایط بسیاری از روستاهای استان  به وسیله تانکر آبرسانی انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.